gør det selv gips og isolering
Fra : Leonard

Dato : 06-11-06 19:42

Hvad er egentlig forskellen på gør det selv gipsplader / isolering og
det der sælges til en højere pris?

Og kan det passe at der er kvoter for hvormeget gør det selv isolering
et byggemarked må sælge?
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 06-11-06 21:57

de dyre (typsik dem der hedder 90x240) er armereret...

Fra : CC

Dato : 06-11-06 23:28

"Leonard" skrev i en meddelelse ..
> Hvad er egentlig forskellen på gør det selv gipsplader / isolering og
> det der sælges til en højere pris?

Gør det selv gipsplader er godkendt som klasse 1 beklædning, men må ikke
anvendes hvor der kræves MK-godkendte konstruktioner. Dvs. du kan ikke
anvende en GDS plader til en BD30/BD60 konstruktion , hvis sådan en er
krævet af bygningsreglementet. Prisforskellen melem GDS og en A1 plade er
vel i størrelseordenen 20 - 30 kr.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-11-06 10:33

CC wrote:

> [...]
> anvende en GDS plader til en BD30/BD60 konstruktion , hvis sådan en er
> krævet af bygningsreglementet. Prisforskellen melem GDS og en A1 plade er

Hmmm dvs hvis man køber GDS plader uden at vide hvorfor de hedder GDS og
smækker dem op i 26mm i fex sit køkken er man en livsfarlig fusker?

Mvh
Roberto

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-11-06 11:31

"Roberto Saldo" <fu@hotmail.com> wrote in message

> Hmmm dvs hvis man køber GDS plader uden at vide hvorfor de hedder GDS og
> smækker dem op i 26mm i fex sit køkken er man en livsfarlig fusker?

Tjahh, hvis bygningsreglementet kræver at der skal være BD30/60 der hvor du
sætter dem op, men det er vist ikke aktuelt så længe du bare laver en ny
skillevæg i dit hus. Hvis du derimod renoverer en etageejendom med dem kan
du nok komme i problemer...

Keller

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-11-06 11:53

Carsten Keller wrote:

> [...]
> du sætter dem op, men det er vist ikke aktuelt så længe du bare laver en
> ny skillevæg i dit hus. Hvis du derimod renoverer en etageejendom med

Der sidde cellotex (stavning?) som inderbeklædning i mit køkken og hvis
jeg alligevel er igang kan det blive udskiftet med 2xgips, men om jeg
kan finde noget som helst om det på ebst.dk? Nope!

Mvh
Roberto

Fra : CC

Dato : 08-11-06 19:13

"Carsten Keller" skrev

> [...]
> ny skillevæg i dit hus. Hvis du derimod renoverer en etageejendom med dem

Jf. Bygningsreglementet for småhuse skal en indvendig skillevæg udføres
efter § 4.3.8
"Ind­ven­dige væg- og loftoverflader skal udføres mindst som beklædning
klasse K110 D-s2,d2 [klasse 2 be­klædning]"
resten af brandkravene til et enfamilieshus kan læses i afsnit 4

Fra : Jesper G Nielsen

Dato : 07-11-06 20:51

Hej

> Hvad er egentlig forskellen på gør det selv gipsplader / isolering og
> det der sælges til en højere pris?

Forskellen på GDS og alm A1 gips er brandsikkeheden. En gipsplade bliver
når den kommer ud på båndet vejet, hvis den vejer for lidt(som er lig med
luftlommer i pladen) bliver den kørt til side som en GDS plade. når der er
luftlommer i pladen er gennembrændingtiden kraftig forkortet og derfor kan
den ikke godkendes til Brandhæmmende konstruktioner.

Ved isoleringen er det lidt anderledes, en "Handybatts/Isolerselv"
http://www.rockwool.dk/sw37498.asp kan ikke flekse , d.v.s. at den skal
passe nøjagtigt ind der hvor den bliver lagt ned for at holde
isoleringsevnen !!. En Alm flexi A batts http://www.rockwool.dk/sw37203.asp
kan flekse i bredden og derfor presses ned mellem f.eks spær o.s.v. og passe
100 % ind.

> Og kan det passe at der er kvoter for hvormeget gør det selv isolering
> et byggemarked må sælge?

Nej der er normalt ikke kvoter på isolering, men der er på nuværende
tidspunk lagt kvoter ind fra Rockwool til hver trælast for meget de kan på
tildelt pr uge, p.g.a. den helt ekstereme efterspørgsel i dette halvår.

m.v.h

Jesper Nielsen.