Kan man save mursten med bajonetsav.
Fra : B & O

Dato : 05-11-06 09:57

Hej gruppe.
Kan man save i mursten med en bajonetsav med en dertil egnet klinge, eller
dur det ikke. Jeg skal have savet et dørhul større. Jeg vil gerne undgå
svineriet som en vinkelsliber uungåeligt laver, men kan bajonetsavsklingen
holde?

Hilsen Ove

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-06 10:35

Hej

B & O wrote:
> [...]
> svineriet som en vinkelsliber uungåeligt laver, men kan bajonetsavsklingen

Ja, det kan du sagtens med den rette klinge. Jeg er ved at bygge om og
det går fint, men tro ikke, at det støver så meget mindre. Jeg ville
tage det værktøj som gør arbejdet lettest.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : B & O

Dato : 05-11-06 12:33

Hej igen

Nu har jeg lige gjort mine egne erfaringer. Jeg købte i Centerbyg en speciel
bajonetsavsklinge til mursten. Den dur nu altså bare overhovedet slet ikke
til de hårdbrændte sten som mit gamle hus er bygget af.
Klingen holder for så vidt godt nok, men det ville nok tage et par dage at
komme igennem hvert dørhul.
Så nu er det bare at tage min vinkelsliber og svine hele huset til med rødt
støv.

Hilsen Ove

Fra : Max

Dato : 05-11-06 12:50

Hej

> Så nu er det bare at tage min vinkelsliber og svine hele huset til
> med rødt støv.

Ud og lån en meget stor og effektiv støvsuger.

--
Mvh Max

Fra : Kim2000

Dato : 05-11-06 13:13

"B & O" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme igennem hvert dørhul.
> Så nu er det bare at tage min vinkelsliber og svine hele huset til med

Vi gjorde det at vi med klisterbånd satte støvsugerhovedet fast på
vinkelsliberen, det begrænsede det en del, men det sviner fortsat en del.

mvh
Kim

Fra : Max

Dato : 05-11-06 13:22

Hej

> Vi gjorde det at vi med klisterbånd satte støvsugerhovedet fast på
> vinkelsliberen, det begrænsede det en del, men det sviner fortsat en

Ja, og så briller og støvmaske, murstensstøv er træls, både i
øjne og mund.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 05-11-06 13:19

Kim2000 skrev:
> "B & O" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Vi gjorde det at vi med klisterbånd satte støvsugerhovedet fast på
> vinkelsliberen, det begrænsede det en del, men det sviner fortsat en del.

Skæring i tegl kræver ikke nær den hastighed som jern hvortil
vinkelslibere er udlagt og svineriet vil begrænses i takt med skivens
hastighed!
Det lader sig fint gøre at sænke omdrejningerne v.h.a. en lysdæmper i
stikkontakten

--
Armand.

Fra : Nygaard

Dato : 05-11-06 13:36

> [...]
> hastighed!
> Det lader sig fint gøre at sænke omdrejningerne v.h.a. en lysdæmper i

For det første skal det være en mother f...... lysdæmper, hvis den skal
kunne klare en 1-2 KW vinkelsliber. For det andet vil jeg være lidt
betænkelig ved at bruge den opstilling af hensyn til vinkelsliberens
motor...

Mvh
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Armand

Dato : 05-11-06 16:47

Nygaard skrev:

> For det første skal det være en mother f...... lysdæmper, hvis den skal
> kunne klare en 1-2 KW vinkelsliber.

En lysdæmper klarer find den belastning som der er sikringer på
stikkontakten til. Så hvis ellers at systemet kan slæbe vinkelsliberen,
så vil lysdæmperen også kunne klare jobbet :-|

> For det andet vil jeg være lidt betænkelig ved at bruge den opstilling
> af hensyn til vinkelsliberens motor...

Jamen, så gå du da bare den dyre vej og køb en vinkelsliber med
elektronisk omdrejnings-regulering istedet, hvis du tror at den er
anderledes beskyttet :-|

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 05-11-06 17:04

Hej Armand

> Jamen, så gå du da bare den dyre vej og køb en vinkelsliber med
> elektronisk omdrejnings-regulering istedet, hvis du tror at den er
> anderledes beskyttet :-|

Den dyre eller billige vej er sådan set ligegyldig bare man huske at
når man regulere ned på hastigheden, ja så forringer man også
motorens køling så den ikke tåler den samme belastning.

--
Mvh Max

Fra : Nygaard

Dato : 05-11-06 17:34

> En lysdæmper klarer find den belastning som der er sikringer på
> stikkontakten til. Så hvis ellers at systemet kan slæbe vinkelsliberen,
> så vil lysdæmperen også kunne klare jobbet :-|

Hvis din lysdæmper maks kan klare 500W, så kan du godt ricikere at du
smelter elektronikken, hvis du begynder at trække 2000W igennem den... Og
når den så er smeltet, så kan du så godt få brug for de sikringer der sidder
foran

Mvh
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Armand

Dato : 05-11-06 18:02

Nygaard skrev:

> [...]
> når den så er smeltet, så kan du så godt få brug for de sikringer der sidder

Ja!
Men mit argument er jo netop at lysdæmpere til stikkontakter kan klare
de 10A/2300W som almindelige sikringer til samme stikkontakt plejer at
være på :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-11-06 18:26

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev > Men mit argument er jo netop at
lysdæmpere til stikkontakter kan klare
> de 10A/2300W som almindelige sikringer til samme stikkontakt plejer at
> være på :-|

Hvor har du egentlig det fra? Jeg har i flere reklamer for lysdæmpere kun
set langt lavere tal nævnt.

Og som en anden skrev, er det måske lig med at brænde motoren af. Hvis du
ikke selv har erfaring, ville jeg kalde det et tvivlsomt råd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 06-11-06 20:00

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
>
> Og som en anden skrev, er det måske lig med at brænde motoren af. Hvis du
> ikke selv har erfaring, ville jeg kalde det et tvivlsomt råd.

Rådet er givet mig fra en endog meget elkyndig bekendt, men dog omkring
drosling af omdrejningerne på en lille vinkelsliber, der ikke kommer
over 5A; men kapaciteten er da en enkel sag at kontrollere ved
anskaffelse af lysdæmper, så værre er det da ikke!

--
Armand.

Fra : Nygaard

Dato : 05-11-06 13:40

> [...]
> komme igennem hvert dørhul.
> Så nu er det bare at tage min vinkelsliber og svine hele huset til med

Du kan med fordel lave en lille kabine indvendigt ved at tape presenning /
dampspærerplast fast til gulv, loft og væg. Så kan du reducerer det område
der skal støvsuges til et minimum.

Mvh
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Claus Skovbo

Dato : 05-11-06 14:17

> [...]
> dampspærerplast fast til gulv, loft og væg. Så kan du reducerer det område

JA netop, og så låne en luftblæser ( evt. hos Falck) og lade den suge inde i
kabinen. Sådan gjorde jeg i foråret, da jeg skulle skære i vores køkken (
åbent til stuen ). Der var intet støv i stuen, og det var min kone meget
glad for.

Hilsen Claus ( 7900 )

Fra : Jørgen E.

Dato : 09-11-06 23:36

> [...]
> Så nu er det bare at tage min vinkelsliber og svine hele huset til med rødt støv.

Jeg har lige fået skåret nogle lange "baner" til rør i mit kældergulv og der
havde muren en håndholdt vinkelsliber med diamantklinge som blev koblet
til vandslange og derved skar med vand. Det var rigtig godt og der kom
ikke det mindste støv i kælderen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-06 18:33

> [...]
> svineriet som en vinkelsliber uungåeligt laver, men kan bajonetsavsklingen

Nej, men det har du jo selv konstateret nu. Man kan leje en sav til
formålet. Den er halvpebret (1000 kr for en week-end + forbrug), men det
sviner ikke nær så meget som vinkelsliberen - især fordi den ikke findeler
og smider støvet rundt i lokalet, men blot saver, så støvet falder ned.

Mvh Maria

Fra : B & O

Dato : 05-11-06 20:51

Det er mig igen. Nu er det ved at være kl 9 søndag aften. Det tog ca 1 time
at dække til med plastic og skære hullet med vinkelsliberen. Til gengæld har
vi to personer været ca 4 timer om at gøre rent i hele underetagen.
Vinkelsliberen som jeg brugte er en langsomt roterende 230mm som er beregnet
til formålet, men alligevel sviner det af H...... til. Det fine støv kommer
bare ind overalt.
Men tak for jeres svar

Fra : Max

Dato : 05-11-06 21:41

Hej Ove

> hele underetagen. Vinkelsliberen som jeg brugte er en langsomt
> roterende 230mm som er beregnet til formålet, men alligevel sviner
> det af H...... til. Det fine støv kommer bare ind overalt.

Brugte du ingen støvsuger ?

--
Mvh Max

Fra : Claus Skovbo

Dato : 07-11-06 20:53

> Hej Ove

> Brugte du ingen støvsuger ?
>
> --
> Mvh Max

Sikkert ikke, og slet ikke en lidt større luftsuger ( blæser) som jeg skrev
om tidligere. Men så må Ove jo arbejde med kost og spand - hvilket han
åbenbart gjorde i timevis.

Claus