termoruder
Fra : HHoA

Dato : 03-11-06 15:27

Vores termoruder punkterede sidste år under isslaget. Nu melder
problemet sig med kondens mellem de to lag og vi har tænkt på at
udskifte dem - er der nogen der har nogle gode råd til hvor man kan
få effektive ruder til en billig pris? Det er 4 meget store flader a'
ca 2-3 m2.

Med venlig hilsen Heidi

Fra : alten

Dato : 03-11-06 15:46

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg fik skiftet en rude og de her
var de billigste (og udemærkede) af de 4 jeg ringede til.
http://www.a1glas.dk/

Husk at få tilbud fra flere - der er stor forskel i prisen. Få sat
lav-energiruder i.

mvh,
Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-11-06 20:59

"HHoA" <thelanderb@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det billigste er at købe et lille diamantbor (koppetypen, ca. 8 mm) og bore
et hul foroven og forneden udvendigt, og dække disse mod slagregn. F.eks. et
omvendt U i silicone, hvorpå lægges(limes) en lille stump alu, plast eller
glas.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-11-06 21:16

> [...]
> et
> omvendt U i silicone, hvorpå lægges(limes) en lille stump alu, plast eller

Det er vel samme effekt som at sætte en enkeltlagsrude i.... Det kan godt gå
hen og blive dyrt og koldt i længden.

- Martin

Fra : Max

Dato : 03-11-06 21:28

Hej Martin

> Det er vel samme effekt som at sætte en enkeltlagsrude i.... Det kan
> godt gå hen og blive dyrt og koldt i længden.

Nej da, en termorude virker da også selv om den er punkteret.

--
Mvh Max

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-11-06 22:35

> Hej Martin

> Nej da, en termorude virker da også selv om den er punkteret.

Ja, punkteret... Preben snakker om at bore et 8 mm hul i top og bund... Så
vil jeg ikke kalde den punkteret, nærmere utæt. Men det er da muligt at
hullerne er så små, så forringelsen vil være marginal.

- Martin

Fra : Max

Dato : 03-11-06 22:50

Hej Martin

> Ja, punkteret... Preben snakker om at bore et 8 mm hul i top og
> bund... Så vil jeg ikke kalde den punkteret, nærmere utæt. Men det er
> da muligt at hullerne er så små, så forringelsen vil være marginal.

Punkteret eller utæt er den samme ting og forringelsen vil være minimal.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-11-06 23:48

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev>
> Punkteret eller utæt er den samme ting og forringelsen vil være minimal.

Man lader en minimal mængde halvkold (dog varmere end udetemperaturen) luft
sive gennem de to huller. Uhyggeligt lidt, men nok til at befri ruden for
dug efter nogen tid. Jeg vil tro at isoleringsforringelsen er nærmest
umålelig.

Den vanvittige skiften ruder efter nogen få tusind dages holdbarhed er intet
mindre end en smart pengemaskine, fuldstændig i tråd med at man har vænnet
folk til at en bil ikke kan laves uden tandrem, og at dette simple
industriprodukt skal koste flere tusind at få skiftet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-11-06 00:26

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev

> Bla..bla...

Jeg glemte at nævne to ting: Det skal gøres kort tid efter man konstaterer
at ruden er utæt, ellers kommer der en blivende uklarhed, vistnok stammende
fra tørremidlet der kan være i rammen, eller også er det bakterier/alger. Og
i forbindelse med låget for hullerne, glemte jeg at nævne at der også skal
en stump finmasket net for, så man undgår insekter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-06 12:00

Hej

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> folk til at en bil ikke kan laves uden tandrem, og at dette simple
> industriprodukt skal koste flere tusind at få skiftet.

Det vil jeg slet, slet ikke give dig ret i. Jeg er halvvejs igennem med
at få skiftet mine gamle almindelige punkterede termoruder med nye
lavenergi. Mine punkterede ruder føles kolde hvis man holder hånden et
par cm fra glasset selv ved 10 grader udenfor og 25 indenfor. Derimod er
de nye jeg har fået sat i ligeså varme som væggen selvom det er frost
udenfor.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-11-06 17:41

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> par cm fra glasset selv ved 10 grader udenfor og 25 indenfor. Derimod er
> de nye jeg har fået sat i ligeså varme som væggen selvom det er frost

Det kan jeg da ikke benægte, det har bare ikke ret meget at gøre med det du
citerede, der drejer sig om udskiftning. Og ikke hvad man evt. kan få for
penge. Og vi kender jo ikke levetiden på luxusudgaverne. Det kan være de dør
ca. ligeså hurtigt som konventionelle ruder. Hvis de gør, bliver det nok kun
et godt energiregnskab, men et meget dårligt økonomiregnskab.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen E.

Dato : 04-11-06 10:53

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:454bb891$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Martin

> Punkteret eller utæt er den samme ting og forringelsen vil være minimal.
>
> --

Ikke helt - en punkteret rude er meget lidt utæt, men dog tilstrækkeligt til at
der er sluppet lidt fugtholdigt luft ind i ruden som ikke kan absorberes.
En termorude med åbne huller vil i bedste fald virke som 2 lag enkelt glas, men
for at det skal komme i nærheden af en termorude skal afstanden mellem glassene
være større.
Vigtigst er, at i dag bruger man lavenenergiruder, som typisk er fyldt med en gasart
der minimerer kuldebrodannelse, så vil man have en rude efter de bedste
normer i dag er der ingen vej uden om at købe en ny.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-11-06 17:39

"Jørgen E." <offentlig@post.cybercity.dk> skrev
> [...]
> der minimerer kuldebrodannelse, så vil man have en rude efter de bedste
> normer i dag er der ingen vej uden om at købe en ny.

Den gas du beskriver er vist mest at sammenligne med salgsgas. Hvor mange
procent er en sådan gasrude bedre?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 04-11-06 00:32

HHoA skrev:
> [...]
> udskifte dem - er der nogen der har nogle gode råd til hvor man kan
> få effektive ruder til en billig pris? Det er 4 meget store flader a'

Tjaeh :-/
Jeg ville måske nok tænke i andre baner: Om ikke det var en gunstig
lejlighed til at få monteret ruder der er bedre isolerende end de gamle
(alene størrelsen tyder på at ihvertfald vinduerne er fra før
midt-halvfjerdserne), incl. seneste gimmick á reflekterende coating.
Endvidere: Hvorledes er det med støj udenfor? Måske at det samtidig var
lejlighed til at få bedre støj-isolerende glas monteret?!

--
Armand.