Træpiller i brændeovn
Fra : isteen

Dato : 01-11-06 19:53

Davs.
Jeg har en gammel Morsø brændeovn, som bruges til hyggevarme på kolde
aftener.
Kan man uden videre fyre med træpiller eller andet, i sådan en ovn?

Fra : Aksel

Dato : 01-11-06 23:48

"isteen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Davs.
> Jeg har en gammel Morsø brændeovn, som bruges til hyggevarme på kolde
> aftener.
> Kan man uden videre fyre med træpiller eller andet, i sådan en ovn?

Træpiller giver meget gas, hvis de ikke får meget luft kan du få en
eksplotion i ovnen.

Hilsen Aksel

Fra : isteen

Dato : 02-11-06 00:33

Aksel <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> Træpiller giver meget gas, hvis de ikke får meget luft kan du få en
> eksplotion i ovnen.

Ups, så er det måske ikke en særlig god ide.......

Fra : Kåre

Dato : 02-11-06 08:00

> [...]
> aftener.
> Kan man uden videre fyre med træpiller eller andet, i sådan en ovn?
Træpiller er til træpilleovne og træpille fyr.
En brændeovn er til brænde

Kåre

Fra : Madsen58

Dato : 02-11-06 12:54

isteen wrote:
> Davs.
> Jeg har en gammel Morsø brændeovn, som bruges til hyggevarme på kolde
> aftener.
> Kan man uden videre fyre med træpiller eller andet, i sådan en ovn?

Anvend briketter istedet for.

--
Hilsen Madsen

Fra : isteen

Dato : 02-11-06 14:14

Madsen58 <madsen58@hotmail.com> wrote:

> Anvend briketter istedet for.

Okay? Man kan godt bruge briketter?
Er det dyrt i forhold til brænde/træpiller - og er der noget man ellers
skal være opmærksom på?
Gode steder at bestille etc.?

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-06 15:18

> Er det dyrt i forhold til brænde/træpiller

Afhænger helt af lokale forhold. Transport af få paller er forholdsvis dyrt

> og er der noget man ellers
> skal være opmærksom på?

Der er stor forskel på hvor fast de er - Det er mest et spørgsmål om hvor
meget fugt de trækker ud af luften og hvor ledt de smuldrer. Dem bilka
solgte sidste år sugede meget nemt fugt og smuldrede, mens jeg er har været
godt tilfreds med den ene palle jeg har købt ved biofyr.dk for et par år
siden.