Udluftning af radiator...
Fra : Henning Fuchs

Dato : 31-10-06 20:00

Hej,

Jeg ved sgu ikke om dette er det rigtige sted at spørge, men der er ikke
andre grupper der bare kommer tæt på...

Jeg har en radiator, jeg ikke kan få varm... Jeg skruede skruen af, og der
kom en masse luft og ca. 1/5 dl grumset vand ud.. Fedt tænkte jeg, det var
let...

Men det var det ikke...

Der er ca. 30 lodrette streger på radiatoren. Dem bruger jeg til at måle
"fremgang" med..

Da jeg havde udført ovenstående begyndte der at risle (ja risle, ikke
strømme) vand ind i radiatoren..
- Intet af radiator bliver "hed" (og med hed mener samme temperatur som
røret indtil termostat)
- Et område der dækkede de første tre lodrette striber bliver "varme" (ca.
halv rør-temp.)
- Et område der dækkede de næste to lodrette striber bliver "lune"
(behagelig temp at røre ved)
- Resten (25 lodrette striber) forbliver helt kolde.
Lad os beskrive dette som 0-3-2-25..

Jeg har så i den følgende uge luftet ud 3-4 gange om dagen (hver gang fiser
der luft ud i ca. 5 sekunder), men der kommer aldrig noget vand.
Varmefordelingen har jeg fået "forbedret" til 0-4-2-24... Lidt, men på ingen
måde noget der nærker sig acceptabel..

Så er spørgsmålet.. Hvordan får jeg den luftet ordenlig ud eller er det nget
helt andet der er galt??

Fra : Kåre

Dato : 31-10-06 20:18

"Henning Fuchs" <Fuxie-DK@NOSPAMSecret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen måde noget der nærker sig acceptabel..
>
> Så er spørgsmålet.. Hvordan får jeg den luftet ordenlig ud eller er det

Har termostaten mon sat sig?

mvh
Kåre

Fra : Henning Fuchs

Dato : 01-11-06 17:13

"Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in message

> "Henning Fuchs" <Fuxie-DK@NOSPAMSecret.dk> skrev i en meddelelse

> Har termostaten mon sat sig?

Nej, for jeg kan sagten åbne og lukke for varmen.. Den jo lunken i den
første del af radiatoren..
Selv hvis der var noget galt med termostaten, burde hele radiatoren blive
varm/lun/lunken, men det gør den jo ikke..

Fra : Andersen [3650]

Dato : 31-10-06 22:18

"Henning Fuchs" <Fuxie-DK@NOSPAMSecret.dk> skrev i en meddelelse
> Så er spørgsmålet.. Hvordan får jeg den luftet ordenlig ud eller er det
> nget helt andet der er galt??
Foruden luft kan der også være tale om manglende vand
på anlægget. Eller som Kåre også err inde på, nemlig en
termostat der har sat sig. Tag evt. "hætten" af og giv den
lille dims noget motion. Virker den fint kan det evt også
være forstoppelse i tilgangen til radiator. Luk alle andre
og lad denne ene stå helt åben, så presser du vandet ind
og du vil efterfølgende kunne pille skidtet ud i dit filter.

Fra : Henning Fuchs

Dato : 01-11-06 17:16

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> wrote in message
> [...]
> og lad denne ene stå helt åben, så presser du vandet ind
> og du vil efterfølgende kunne pille skidtet ud i dit filter.

Nu står jeg "desværre" i den situation at jeg kan ikek lukke for noget som
helst, da jeg bor til leje på et enkelt værelse i en 3-etagers villa.

Jeg kan jo ikke bede de andre lejere om at lukke for deres radiatore..

Men jeg vil da prøve at give stiften i termostaten lidt gumnastik og se om
det hjælper, men jeg har min tvivl, da der jo som sagt kan åbnes og lukkes
for den..

Men "manglende vand" kan jo være årsagen.. Gad vide om fyret i kælderen har
problemer med at lave et vandtryk der kan nå op på anden sal (hvor jeg bor),
når nu vandet kun "risler" ind i radiatoren..
Hvordan checker jeg det?

Fra : Henning Fuchs

Dato : 01-11-06 18:09

"Henning Fuchs" <Fuxie-DK@NOSPAMSecret.dk> wrote in message
> [...]
> har problemer med at lave et vandtryk der kan nå op på anden sal (hvor jeg
> bor), når nu vandet kun "risler" ind i radiatoren..

Har lige checket en radiator der stidder på de samme rør som min... Den er
der fint flow i, så det kan jo ikke have noget med vandtrykket at gøre :(

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 02-11-06 09:15

"Henning Fuchs" <Fuxie-DK@NOSPAMSecret.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige checket en radiator der stidder på de samme rør som min... Den er
> der fint flow i, så det kan jo ikke have noget med vandtrykket at gøre :(

har du prøvet at løsne stiften, som flere foreslår, nogen gange skal man
lige have fat i den med en tang, det lyder altså mest som om det er det.

har du undersøgt om det er ok, at du selv lufter ud, ikke alle udlejere er
så glade for dette, der skal jo nyt vand på istedet for det luft du lukker
ud.

Jens

Fra : CC

Dato : 01-11-06 21:19

"Henning Fuchs" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> ingen måde noget der nærker sig acceptabel..
>
> Så er spørgsmålet.. Hvordan får jeg den luftet ordenlig ud eller er det
Måsek dagens dumme spørgsmål ...............

Er du sikker på, at du lufter radiatoren ud ?
Prøv at holde en tændt lighter til udlufteren. Hvilken jeg "blæser" flammen
?

Når du lufter ud, skal der være skruet helt op for termostaten, så du er
sikker på, at der er åbent og kan løbe vand ind i radiatoren.

Motionerer stiften så du er sikker på, at ventilen åbner/lukker.

Af de øvrige indlæg kan jeg forstå, at du bor i en etageejendom. Uanset om
det er lejer eller ejer, så er det vel ejendommen der skal vedligeholde
varmeanlægget. Så er det ikke og få fat i varmemesteren og "klage" og
manglende varme fra radiatoren.