|
| Quooker - Kogende vand fra hanen Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 31-10-06 18:49 |
|
Hej
Vi skal til at bestille køkken og så viste sælgeren os en Quooker. Det
er en lille varmtvandsbeholder som har kogende vand i sig, så når hanen
åbnes, så er vandet lige under 100 grader, klar til kogning af æg,
kaffe, lynpasta osv.
http://www.quooker.dk/
Inden vi investerer i sådan en, så vil jeg da lige om der er nogen der
har erfaring med sådan en.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Kim2000 (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 31-10-06 19:09 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45478c76$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Vi skal til at bestille køkken og så viste sælgeren os en Quooker. Det er
> en lille varmtvandsbeholder som har kogende vand i sig, så når hanen
> åbnes, så er vandet lige under 100 grader, klar til kogning af æg, kaffe,
> lynpasta osv.
>
> http://www.quooker.dk/
>
> Inden vi investerer i sådan en, så vil jeg da lige om der er nogen der har
> erfaring med sådan en.
>
Det lyder i hvert fald dyrt (og lyder smart)! Exprossomaskiner, der holder
vandet varmt og klar til kaffen konstant, skulle ifølge "Tænk" koste helt op
til 3000 kroner i el forbrug om året. Det er næppe billigere.
mvh
Kim
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 19:16 |
|
"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
news:454790e9$0$12622$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det lyder i hvert fald dyrt (og lyder smart)! Exprossomaskiner, der holder
> vandet varmt og klar til kaffen konstant, skulle ifølge "Tænk" koste helt
> op til 3000 kroner i el forbrug om året. Det er næppe billigere.
Kiggede på dem på et tidspunkt.. Standby-udgiften var noget i retning af 25
øre pr dag, pga diverse isolering.
Om det passer ved jeg ikke
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
Maria Frederiksen (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 31-10-06 19:33 |
|
> Kiggede på dem på et tidspunkt.. Standby-udgiften var noget i retning af
> 25 øre pr dag, pga diverse isolering.
> Om det passer ved jeg ikke
Det kan du ikke engang holde et ur gående for, så en varmtvandsbeholder med
100 grader varmt vand?
Mvh Maria
| |
Holst (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 31-10-06 19:49 |
|
Maria Frederiksen wrote:
>>Kiggede på dem på et tidspunkt.. Standby-udgiften var noget i retning af
>>25 øre pr dag, pga diverse isolering.
>>Om det passer ved jeg ikke
>
> Det kan du ikke engang holde et ur gående for, så en varmtvandsbeholder med
> 100 grader varmt vand?
Ikke desto mindre er det nu det, de påstår på deres hjemmeside:
http://www.quooker.dk/teknik/energiforbrug/
| |
Kim2000 (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 31-10-06 20:07 |
|
"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:45479a9f$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Maria Frederiksen wrote:
>
>>>Kiggede på dem på et tidspunkt.. Standby-udgiften var noget i retning af
>>>25 øre pr dag, pga diverse isolering.
>>>Om det passer ved jeg ikke
>>
>> Det kan du ikke engang holde et ur gående for, så en varmtvandsbeholder
>> med 100 grader varmt vand?
>
> Ikke desto mindre er det nu det, de påstår på deres hjemmeside:
>
> http://www.quooker.dk/teknik/energiforbrug/
Det lyder næsten for godt til at være sandt, jeg synes ikke jeg kunne se
hvilket prisleje vi taler om for sådan en fætter. Hvis forbrugstallet
virkelig holder, så er vi bestemt potentielle kunder.
mvh
Kim
| |
Holst (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 31-10-06 20:15 |
|
Kim2000 wrote:
> Det lyder næsten for godt til at være sandt, jeg synes ikke jeg kunne se
> hvilket prisleje vi taler om for sådan en fætter. Hvis forbrugstallet
> virkelig holder, så er vi bestemt potentielle kunder.
Vi taler vist om et højt prisleje. En hurtig Google-søgning bringer en
række VVS-butikker for dagen, og en tilfældig af dem er:
http://www.kvik-vvs.dk/products/productlist.aspx?MenuItemID=34
| |
Max (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 31-10-06 20:16 |
| | |
Holst (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 31-10-06 20:22 |
|
Max wrote:
>>Ikke desto mindre er det nu det, de påstår på deres hjemmeside:
>
> Så prøv at kikke på tallene i
>
> http://www.quooker.dk/teknik/teknisktabel/?PHPSESSID=9c0c4848d83bc0254c47966de3cc3b04
De mindste modeller bruger 10 W i standby-forbrug. Det vil svare til
0,24 kWh pr. døgn. Det er vel de færreste steder, man i dagens Danmark
får 1 kWh til 1 kr., men med et standby-forbrug på 10 W bliver det ikke
voldsomt meget mere end 25 øre pr. døgn.
| |
Max (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 31-10-06 20:40 |
|
Hej Holst
> De mindste modeller bruger 10 W i standby-forbrug. Det vil svare til
> 0,24 kWh pr. døgn. Det er vel de færreste steder, man i dagens Danmark
> får 1 kWh til 1 kr., men med et standby-forbrug på 10 W bliver det
> ikke voldsomt meget mere end 25 øre pr. døgn.
Ja her hvor jeg bor koster 1 kWh lige omkring 1,60 kr. så det er ikke
helt skævt med de 25 øre.
Jeg vil derimod tænke mig om to gange før jeg sætter sådan en op
i et køkken hvor der færdes børn og gamle mennesker, kogende vand
er absolut noget der skal omgåes med største forsigtighed.
Jeg så forøvrigt en af TV kokkene havde sådan en i køkkenet, mægtig
smart til mange ting. Måske man skulle overveje den og en kværn.
--
Mvh Max
| |
Holst (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 31-10-06 20:44 |
|
Max wrote:
> Jeg vil derimod tænke mig om to gange før jeg sætter sådan en op
> i et køkken hvor der færdes børn og gamle mennesker, kogende vand
> er absolut noget der skal omgåes med største forsigtighed.
Ingen tvivl om det. Jeg vil lige citere fra deres hjemmeside:
"Børnesikker ... kogende vand lige fra hanen! Det kan da ikke være
betryggende? Også her er Quooker innovativ. Et børnesikret tryk-drej
betjeningsgreb. Og vandet kommer ikke som en massiv stråle – det bruser
let ud af hanen og blandes med luft!"
> Jeg så forøvrigt en af TV kokkene havde sådan en i køkkenet, mægtig
> smart til mange ting. Måske man skulle overveje den og en kværn.
Ja, der er ingen tvivl om, at en sådan quooker er vældig smart og vil
være rigtig dejlig at have. Men den har også en ganske pæn pris.
| |
Max (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 31-10-06 21:28 |
|
Hej Holst
> betryggende? Også her er Quooker innovativ. Et børnesikret tryk-drej
> betjeningsgreb. Og vandet kommer ikke som en massiv stråle – det
> bruser let ud af hanen og blandes med luft!"
Dem der stoler på børnesikringer er nu noget naive, og kogende vand
i brusende form er heller ikke sjov.
--
Mvh Max
| |
Holst (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 31-10-06 22:56 |
|
Max wrote:
>>betryggende? Også her er Quooker innovativ. Et børnesikret tryk-drej
>>betjeningsgreb. Og vandet kommer ikke som en massiv stråle – det
>>bruser let ud af hanen og blandes med luft!"
>
> Dem der stoler på børnesikringer er nu noget naive, og kogende vand
> i brusende form er heller ikke sjov.
Deri har du naturligvis ret. Men i det mindste har Quooker i hvert fald
tænkt en smule over det.
Vi kan nu engang ikke pakke vores børn ind i vat 24 timer i døgnet. Ja,
måske brænder de sig på kogende vand fra Quooker, men det gør de på den
anden side også, hvis de vælter kogekande ned.
| |
Max (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 01-11-06 08:23 |
|
Hej Holst
> Vi kan nu engang ikke pakke vores børn ind i vat 24 timer i døgnet.
> Ja, måske brænder de sig på kogende vand fra Quooker, men det gør de
> på den anden side også, hvis de vælter kogekande ned.
Naturligvis kan vi ikke passe på vores unger døgnet rundt, men vi behøver
heller ikke at udfordre skæbnen mere end højest nødvendig, specielt
tænker jeg på kogekedler med ledningen hængende ud over bordkanten,
kaffemaskiner små børn kan nå og så den mest tåbelige af dem alle,
en gammel termokande fra Stelton.
Mvh Max
| |
Morten Nielsen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Morten Nielsen |
Dato : 01-11-06 10:04 |
|
> Dem der stoler på børnesikringer er nu noget naive, og kogende vand
> i brusende form er heller ikke sjov.
En af mine kollegaer har set den på en messe. Der kunne han stikke sin hånd
ind under den kort, uden at brænde sig.
Man skal selvfølgelig ikke holde den under, men man bliver ikke forbrændt af
det.
/Morten N
| |
Max (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 01-11-06 10:11 |
|
Hej Morten
> En af mine kollegaer har set den på en messe. Der kunne han stikke
> sin hånd ind under den kort, uden at brænde sig.
Var ideen ikke netop at den skulle levere kogende vand ?
Mvh Max
| |
Morten Nielsen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Morten Nielsen |
Dato : 01-11-06 10:27 |
|
>> En af mine kollegaer har set den på en messe. Der kunne han stikke
>> sin hånd ind under den kort, uden at brænde sig.
>
> Var ideen ikke netop at den skulle levere kogende vand ?
Det er skam kogende, men pga. luftboblerne i vandet, føles det ikke som
kogende vand på hånden, selvfølgelig kan man mærke varmen, men man bliver
ikke forbrændt.
Men som sagt skal man ikke holde hånden under den i længere tid, men luften
skulle give tiden til at kunne fjerne hånden igen, uden at brænde sig.
Det skal lige siges at jeg ikke selv har set monsteret, men udelukkende
fortæller, hvad jeg har hørt fra min kollega :)
/Morten N
| |
Max (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 01-11-06 10:39 |
|
Hej Morten
> Det er skam kogende, men pga. luftboblerne i vandet, føles det ikke
> som kogende vand på hånden, selvfølgelig kan man mærke varmen, men
> man bliver ikke forbrændt.
Selv små bitte kogende dråber vand er meget ubehagelige, men man
skal nok hen et sted og prøve tingesten af for at danne sig et helt
korrekt billede af hvorledes det fungere.
Mvh Max
| |
Martin Højriis Krist~ (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 01-11-06 13:42 |
|
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:45486b1a$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Selv små bitte kogende dråber vand er meget ubehagelige
Der er forskel på ubehageligt og vævsbeskadigende.
Man skal ikke bruge mange mikrosekunder til at trække hånden væk.
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
Anders Majland (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 01-11-06 16:35 |
|
> Der er forskel på ubehageligt og vævsbeskadigende.
> Man skal ikke bruge mange mikrosekunder til at trække hånden væk.
Børn skal have en hvis alder for at reagere fornuftigt på smerte og f.eks
flytte fingrene når de brænder sig - men de små kommer nok heller ikke så
nemt op og komme til skade med såden en. Det vil ihvetfald ikke være det der
afholder mig fra at anskaffe en.
Gamle komfurer/ovne med enkeltglas i børnehøjde derimod .... Det er ikke
sjovt at sidde 2 timer og skylle hænder på en 1årig på skadestuen og lige så
lidt med efterfølgende at "flå" brandvablerne af og pakke hænderne i salve
og plastikposer. For ikke det daglige ritual efterfølgende med at rense
sårene og smøre ny salve på. Heldigvis fik han ikke mén af det (PS Det var
ikke mig der passede ham, men jeg kom hjem min efter og overtog
"kommandoen")
Og det samme gælder brændeovne ....
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 21:12 |
|
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:4547a593$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg så forøvrigt en af TV kokkene havde sådan en i køkkenet, mægtig
> smart til mange ting. Måske man skulle overveje den og en kværn.
Kværne er forbudt i mange kommuner.. Desværre.
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
Max (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 31-10-06 21:23 |
|
Hej Martin
> Kværne er forbudt i mange kommuner.. Desværre.
Det har jeg aldrig hørt om :)
--
Mvh Max
| |
TT (01-11-2006)
| Kommentar Fra : TT |
Dato : 01-11-06 10:15 |
|
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4547af9e$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Martin
>
>> Kværne er forbudt i mange kommuner.. Desværre.
>
> Det har jeg aldrig hørt om :)
>
> --
> Mvh Max
>
>
Men det er de ikke desto mindre.
-TT
| |
Max (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 01-11-06 10:18 |
|
Hej TT
> Men det er de ikke desto mindre.
Har jeg sagt andet :)
Mvh Max
| |
TT (01-11-2006)
| Kommentar Fra : TT |
Dato : 01-11-06 13:38 |
|
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4548665b$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej TT
>
>> Men det er de ikke desto mindre.
>
> Har jeg sagt andet :)
>
> Mvh Max
>
>
Nej men du kan ikke sige det samme næste gang
mere information http://www.insinkerator.dk/
-TT
| |
Max (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 01-11-06 14:43 |
|
Hej TT
> Nej men du kan ikke sige det samme næste gang
Selvfølgelig kan jeg da det :)
Mvh Max
| |
TT (03-11-2006)
| Kommentar Fra : TT |
Dato : 03-11-06 10:35 |
|
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4548a47a$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej TT
>
>> Nej men du kan ikke sige det samme næste gang
>
> Selvfølgelig kan jeg da det :)
>
> Mvh Max
>
>
Næ nek, nu har du jo hørt om det .... og man må ikke lyve
-TT
| |
Max (03-11-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 03-11-06 11:25 |
|
Hej TT
> Næ nek, nu har du jo hørt om det .... og man må ikke lyve
Jeg er døv :)
Mvh Max
| |
Jesper Mehlsen (03-11-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Mehlsen |
Dato : 03-11-06 12:23 |
|
Max skrev:
>
> Jeg så forøvrigt en af TV kokkene havde sådan en i køkkenet, mægtig
> smart til mange ting. Måske man skulle overveje den og en kværn.
>
Hej Max
Ja det lyder vældig interessant. Men det med kværnen studsede jeg over.
Er der ikke noget med at det rent faktisk er forbudt i Danmark, da vore
rensningsanlæg ikke er dimensioneret til "kværnet" organisk materiale?
Jeg synes jeg så et program om netop dette for nogle år siden.
I USA bruger man det en del. Men derovre er det også blevet forbudt
mange steder, da affaldsmængderne fra dynnet er enormt. Affaldet vil de
hellere forbrænde og udvinde energi af.
Hilsen Jesper
| |
TT (03-11-2006)
| Kommentar Fra : TT |
Dato : 03-11-06 12:55 |
|
"Jesper Mehlsen" <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:454b2738$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
> Max skrev:
>
>>
>> Jeg så forøvrigt en af TV kokkene havde sådan en i køkkenet, mægtig
>> smart til mange ting. Måske man skulle overveje den og en kværn.
>>
> Hej Max
>
> Ja det lyder vældig interessant. Men det med kværnen studsede jeg over. Er
> der ikke noget med at det rent faktisk er forbudt i Danmark, da vore
> rensningsanlæg ikke er dimensioneret til "kværnet" organisk materiale? Jeg
> synes jeg så et program om netop dette for nogle år siden.
mere information http://www.insinkerator.dk/
-TT
| |
Kim2000 (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 31-10-06 20:30 |
| | |
Klaus Jørgensen (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus Jørgensen |
Dato : 31-10-06 20:41 |
|
Kim2000 wrote :
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:45479fd5$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Ikke desto mindre er det nu det, de påstår på deres hjemmeside:
>>
>> Så prøv at kikke på tallene i
>> http://www.quooker.dk/teknik/teknisktabel/?PHPSESSID=9c0c4848d83bc0254c47966de3cc3b04
>>
>
> Ja, her står der jo 10w i standby. Er dette ikke ret voldsomt?
>
Min PC bruger 30W, så den bliver slukket på stikkontakten....
Hvis jeg skulle "spilde" penge på opvarmning af varmt vand (og havde en
stor husholdning), ville jeg hellere ha' et AGA-komfur med
varmtvandsbeholder. Så skulle man heller aldrig bekymre sig om at vente
på at kogeplader/ovn skulle blive varme - det er de hele tiden.... (c;
/klaus
| |
Andersen [3650] (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Andersen [3650] |
Dato : 31-10-06 22:21 |
|
"Klaus Jørgensen" <kj@no.spam> skrev i en meddelelse
news:mn.fcd87d6a15d98165.43879@no.spam...
> Hvis jeg skulle "spilde" penge på opvarmning af varmt vand (og havde en
> stor husholdning), ville jeg hellere ha' et AGA-komfur med
> varmtvandsbeholder. Så skulle man heller aldrig bekymre sig om at vente på
> at kogeplader/ovn skulle blive varme - det er de hele tiden.... (c;
>
Hva' dælen er nu det for en fætter ???
Links, please.
| |
Holst (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 31-10-06 23:00 |
|
Andersen [3650] wrote:
>>Hvis jeg skulle "spilde" penge på opvarmning af varmt vand (og havde en
>>stor husholdning), ville jeg hellere ha' et AGA-komfur med
>>varmtvandsbeholder. Så skulle man heller aldrig bekymre sig om at vente på
>>at kogeplader/ovn skulle blive varme - det er de hele tiden.... (c;
>
> Hva' dælen er nu det for en fætter ???
> Links, please.
Mon ikke vi er ovre i et produkt herfra: http://www.aga-rayburn.co.uk/
| |
Klaus Jørgensen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Klaus Jørgensen |
Dato : 01-11-06 18:43 |
|
Holst wrote :
> Andersen [3650] wrote:
>
>>>Hvis jeg skulle "spilde" penge på opvarmning af varmt vand (og havde en
>>> stor husholdning), ville jeg hellere ha' et AGA-komfur med
>>> varmtvandsbeholder. Så skulle man heller aldrig bekymre sig om at vente på
>>> at kogeplader/ovn skulle blive varme - det er de hele tiden.... (c;
>>
>> Hva' dælen er nu det for en fætter ???
>> Links, please.
>
> Mon ikke vi er ovre i et produkt herfra: http://www.aga-rayburn.co.uk/
Nemlig, eller på dansk:
http://www.aga-komfur.dk/
/klaus
.....som voksede op i et hjem med AGA-komfur.
| |
Holst (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 01-11-06 19:26 |
|
Klaus Jørgensen wrote:
> Nemlig, eller på dansk:
> http://www.aga-komfur.dk/
>
> /klaus
> ....som voksede op i et hjem med AGA-komfur.
Jeg har hørt om dem, men aldrig set dem. Men jeg kan da se, at det er
noget andet end det billigste fra Siemens, idet "Priser startende fra
kr. 65.000.-" ...
| |
Lars Knudsen (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 31-10-06 20:26 |
|
On Tue, 31 Oct 2006 19:16:16 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:
>> Det lyder i hvert fald dyrt (og lyder smart)! Exprossomaskiner, der holder
>> vandet varmt og klar til kaffen konstant, skulle ifølge "Tænk" koste helt
>> op til 3000 kroner i el forbrug om året. Det er næppe billigere.
>Kiggede på dem på et tidspunkt.. Standby-udgiften var noget i retning af 25
>øre pr dag, pga diverse isolering.
>Om det passer ved jeg ikke
Der står på en af de websider der linkes til:
"Standby forbrug = 10w"
10 watt x 24 timer = 240 watttimer. Find prisen for 1000 watttimer (1
kWh) på elregningen og 1/4 af det er hvad den koster i døgnet.
Hertil kommer så selvsagt forbrug af kogende vand.
** Lars
| |
Jens H (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Jens H |
Dato : 31-10-06 22:40 |
|
> Hertil kommer så selvsagt forbrug af kogende vand.
Nej, dertil kommer nu kun forbrug af koldt vand. Det er jo ikke forvarmet
vand den arbejder med.
| |
Maria Frederiksen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 01-11-06 00:02 |
|
>> Hertil kommer så selvsagt forbrug af kogende vand.
>
> Nej, dertil kommer nu kun forbrug af koldt vand. Det er jo ikke forvarmet
> vand den arbejder med.
Det kolde vand skal vel varmes op af Quookeren? Det koster - men formentlig
ikke mere end el-kedlen.
Mvh Maria
| |
Martin Højriis Krist~ (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 01-11-06 00:13 |
|
"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
news:4547d61b$0$20234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det kolde vand skal vel varmes op af Quookeren? Det koster - men
> formentlig ikke mere end el-kedlen.
Hvis isoleringen er så god som det påstås, så vil det være marginalt mindre.
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
Lars Knudsen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 01-11-06 09:22 |
|
On Wed, 1 Nov 2006 00:02:02 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:
>>> Hertil kommer så selvsagt forbrug af kogende vand.
>> Nej, dertil kommer nu kun forbrug af koldt vand. Det er jo ikke forvarmet
>> vand den arbejder med.
>Det kolde vand skal vel varmes op af Quookeren? Det koster - men formentlig
>ikke mere end el-kedlen.
Nemlig - det var egentlig det jeg mente da jeg skrev det. Men kan godt
se at formuleringen nok kunne gi' anledning til misforståelser
** Lars
| |
Karsten Feddersen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 01-11-06 14:29 |
|
Hej
Karsten Feddersen wrote:
> Inden vi investerer i sådan en, så vil jeg da lige om der er nogen der
> har erfaring med sådan en.
Hehe - sikke i diskuterer tekniske finurligheder
Nå, men nu er den bestilt. Vi så en demo på den og en gennemgang af
vores dagligdag overbeviste os om, at vi faktisk kommer til at bruge
den. Ikke mindst vil den for eksempel erstatte både kogekedlen og
kaffemaskinen. Er også spændt på at koge æg, pasta, pølser mv med den.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Maria Frederiksen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 01-11-06 17:48 |
|
> Nå, men nu er den bestilt. Vi så en demo på den og en gennemgang af vores
> dagligdag overbeviste os om, at vi faktisk kommer til at bruge den.
Hvad koster barnet?
> Ikke mindst vil den for eksempel erstatte både kogekedlen og
> kaffemaskinen. Er også spændt på at koge æg, pasta, pølser mv med den.
Lyder lidt a legetøj, men det skal der jo også være plads til.
Mvh Maria
| |
Karsten Feddersen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 01-11-06 18:41 |
|
Hej
Maria Frederiksen wrote:
> Hvad koster barnet?
Hmm, hrpmf, av. Listeprisen er ca 12500,- + montage. Den indgår samlet i
køkkenet, så vi fik den lidt billigere.
> Lyder lidt a legetøj, men det skal der jo også være plads til.
Jeps . Ikke desto mindre bruger jeg mikrobølgeovnen 2-4 gange om
dagen for at varme en kop vand til kaffe. Vi får også ofte blødkogte æg,
så der skal de også bruges. Ligeledes laves der tit pasta og pølser, så
alt det der skal den nok bruges til. Det er dog sikkert, at man nok lige
skal lære at bruge den til de rette ting.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Jørgen M. Rasmussen (03-11-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 03-11-06 15:07 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:4548dc23$0$182
>> Lyder lidt a legetøj, men det skal der jo også være plads til.
>
> Jeps .
Overvej allerede nu hvordan I får bæstet afkalket ;).
| |
Karsten Feddersen (03-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 03-11-06 15:42 |
|
Hej
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Overvej allerede nu hvordan I får bæstet afkalket ;).
Beholderen er i rustfrit stål og indeholder aktivt kul som filter.
Filteret kan skiftes, så det må jå betyder at beholderen kan
åbnes/skilles ad og ligeledes blive afkalket på den måde. Jeg har netop
sendt en mail til dem, så svaret skal jeg nok poste her.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Holst (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 01-11-06 17:58 |
|
Karsten Feddersen wrote:
> Nå, men nu er den bestilt. Vi så en demo på den og en gennemgang af
> vores dagligdag overbeviste os om, at vi faktisk kommer til at bruge
> den. Ikke mindst vil den for eksempel erstatte både kogekedlen og
> kaffemaskinen. Er også spændt på at koge æg, pasta, pølser mv med den.
Ja, jeg tror også, den kunne være rigtig praktisk i rigtig mange
henseender. Jeg har også længe kunnet tænke mig sådan én - siden jeg så
den nævnt første gang.
| |
Karsten Feddersen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 01-11-06 18:44 |
|
Hej
Holst wrote:
> Ja, jeg tror også, den kunne være rigtig praktisk i rigtig mange
> henseender. Jeg har også længe kunnet tænke mig sådan én - siden jeg så
> den nævnt første gang.
Vi så sådan en for første gang i vores liv i går og anede ikke, at sådan
noget overhovedet eksisterede, men hvis man kan få køkkenmaskiner der
kan levere frossen vand, så kan man selvfølgelig også få maskiner der
kan levere kogende vand.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Max (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 01-11-06 20:12 |
|
Hej Karsten
> køkkenmaskiner der kan levere frossen vand, så kan man selvfølgelig
> også få maskiner der kan levere kogende vand.
I tredserne da jeg arbejdede i bageri havde vi noget tilsvarende og i
mange forsamlingshuse ser man noget tilsvarende der køre på gas :)
--
Mvh Max
| |
Karsten Feddersen (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 02-11-06 07:41 |
|
Hej
Max wrote:
> I tredserne da jeg arbejdede i bageri havde vi noget tilsvarende og i
> mange forsamlingshuse ser man noget tilsvarende der køre på gas :)
Jeg kendte til til små varmtvandsbeholdere som kunne klare ca 60-65
grader varmt vand, hvis nu for eksempel der var langt fra det centrale fyr.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Soren Pedersen (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Soren Pedersen |
Dato : 02-11-06 12:57 |
|
Karsten Feddersen wrote:
> Hej
>
> Karsten Feddersen wrote:
>
>> Inden vi investerer i sådan en, så vil jeg da lige om der er nogen der
>> har erfaring med sådan en.
>
>
> Hehe - sikke i diskuterer tekniske finurligheder
>
> Nå, men nu er den bestilt. Vi så en demo på den og en gennemgang af
> vores dagligdag overbeviste os om, at vi faktisk kommer til at bruge
> den. Ikke mindst vil den for eksempel erstatte både kogekedlen og
> kaffemaskinen. Er også spændt på at koge æg, pasta, pølser mv med den.
>
Husk at melde tilbage :)
Kunne man ikke montere et tænd/sluk ur på den ? - Sådan at den i
hverdagene kun var i drift fx. mellem 17 og 23, og hele dagen i W/E ?
Mvh
Søren
| |
Max (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 02-11-06 13:12 |
|
Hej Søren
> Kunne man ikke montere et tænd/sluk ur på den ? - Sådan at den i
> hverdagene kun var i drift fx. mellem 17 og 23, og hele dagen i W/E ?
Det vil tager 400 år at tjene det tænd/sluk ur ind.
Mvh Max
| |
Karsten Feddersen (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 02-11-06 14:59 |
|
Hej
Soren Pedersen wrote:
> Husk at melde tilbage :)
Det skal jeg nok, men der går lige en måned før den er på plads.
> Kunne man ikke montere et tænd/sluk ur på den ? - Sådan at den i
> hverdagene kun var i drift fx. mellem 17 og 23, og hele dagen i W/E ?
Det kunne man sikkert, men mon ikke et ur næsten bruger mere strøm end
du sparer?
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Kim Schulz (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Kim Schulz |
Dato : 01-11-06 19:57 |
|
On Wed, 01 Nov 2006 18:42:35 +0100
Klaus Jørgensen <kj@no.spam> wrote:
[snip]
> ....som voksede op i et hjem med AGA-komfur.
>
>
Så kan du måske fortælle hvad det er der skulle være så fantastisk ved
dem? jeg så et fremvist i england, men må indrømme at jeg fandt det
grimt og upraktisk så jeg skyndte mig videre. Så jeg nåede mao. aldrig
at opleve det "fantastiske" ved dem eller høre præcist hvordan de
virker.
--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk
+45 5190 4262 | Sparetime: http://www.fundanemt.com
| |
Klaus Jørgensen (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Klaus Jørgensen |
Dato : 02-11-06 19:59 |
|
Kim Schulz wrote :
> On Wed, 01 Nov 2006 18:42:35 +0100
> Klaus Jørgensen <kj@no.spam> wrote:
> [snip]
>> ....som voksede op i et hjem med AGA-komfur.
>>
>>
>
> Så kan du måske fortælle hvad det er der skulle være så fantastisk ved
> dem? jeg så et fremvist i england, men må indrømme at jeg fandt det
> grimt og upraktisk så jeg skyndte mig videre. Så jeg nåede mao. aldrig
> at opleve det "fantastiske" ved dem eller høre præcist hvordan de
> virker.
Det jeg kender, svarer i udseende nogenlunde til dette (uden alt
skabshalløjet):
http://www.aga-komfur.dk/images/2ovenclassic.jpg
Der mangler bare vandhanen fra varmtvandsbeholderen yderst i venstre
side.
I venstre side sidder brændkammeret, og den "varme" kogeplade sidder
lige over dette. Pladen er altid varm, og isoleringshætten (på billedet
er den vippet op) isolerer så varmen ikke bare forsvinder når pladen
ikke er i brug. Temperaturen kan via et spjæld justeres hvis der er
behov for det. Det er støbejern så det tager altså noget tid - man
skruer op en time i forvejen hvis man skal bruge meget varme, og så ned
igen når man er færdig.
I højre side er der to ovne; den nederste "kolde" kan f.eks. bruges til
at holde maden varm hvis en af husets beboere kommer senere hjem. Den
øverste ovn er til almindelig brug, og den "kolde" kogeplade sider over
oven (på billedet vist med isoleringshætten nede). Lågen til den varme
ovn er ti cm tyk for at isolere.
Komfuret holder hele rummet varmt - akkurat som en brændeovn, og om
vinteren kan ungerne sidde på komfuret (altså med isoleringshætterne
nede) og tø op efter en tur i sneen. Nutildags ville man nok bruge
noget varmeflytning eller Genvex fra køkkenet for at udnytte varmen til
andre rum.
En gryde kartofler sættes over i venstre side, og flyttes til højre når
de er kommet i kog. Finjustering af kogepunktet klares ved at flytte
gryden ud i siden af pladen - så bliver der også plads til andre gryder
på samme plade.
Risengrød kan f.eks. bringes i kog på den varme plade, og flyttes så
til den nederste ovn - akkurat som når man bruger en høkasse.
Dette med at kogeplade og ovn altid er parat til brug har jeg altid
savnet. Et gas- eller induktionskomfur har også hurtig varme til
gryderne, men ovnen mangler.
.....som nævnt i mit første indlæg: dette er til stor husholdning med
madlavning et par gange om dagen - f.eks. husholdninger med flere
familier. Derfor ser man mange Bed'n'Breakfast i England nævne
AGA-komfur i deres annoncer:
http://www.google.dk/search?hl=en&q=AGA-cooker+%22bed+and+breakfast%22
/klaus
| |
CC (01-11-2006)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 01-11-06 21:30 |
|
"Karsten Feddersen" skrev i en meddelelse ...
> Hej
>
> Vi skal til at bestille køkken og så viste sælgeren os en Quooker. Det er
> en lille varmtvandsbeholder som har kogende vand i sig, så når hanen
> åbnes, så er vandet lige under 100 grader, klar til kogning af æg, kaffe,
> lynpasta osv.
>
> http://www.quooker.dk/
>
> Inden vi investerer i sådan en, så vil jeg da lige om der er nogen der har
> erfaring med sådan en.
>
Min svoger har en fået en installeret. Den er ret fiks når der skal laves en
kande te eller kaffe, (nescafe), eller koge et æg.
Som du selv skriver, så er den tidsbesparende når der skal bruges kogende
vand.
Svoger og svigerinde er meget glad for den.
Lidt misundelig er jeg nok på svoger, men det er mest for komforten. Prisen
for "dyret" samt den udgifter, der er unægtelig vil være for at have kogende
vand ved hånden, kan stadigvæk få mig til, at bruge en el-kedel.
Hvis du bor i et område med med kalkholdigt vand, kan der vel være meget
vedligeholdelse med den.
Har du køleskab med koldt vand og is-terning-automat, så må du vel også have
en kogevands hane - Klart ik´
Lidt luksus skal der vel være plads til i et nyt køkken !
Held og lykke - og tillykke med det nye køkken
| |
Karsten Feddersen (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 02-11-06 07:51 |
|
Hej
CC wrote:
> Svoger og svigerinde er meget glad for den.
Det lyder godt. Nu glæder vi os i hvert fald også.
> Lidt misundelig er jeg nok på svoger, men det er mest for komforten. Prisen
> for "dyret" samt den udgifter, der er unægtelig vil være for at have kogende
> vand ved hånden, kan stadigvæk få mig til, at bruge en el-kedel.
Min mor bruger også meget kogt vand, men da hun hørte hvad den kostede
udbrød hun også: "Det kan man godt nok få mange el-kedler for!"
> Hvis du bor i et område med med kalkholdigt vand, kan der vel være meget
> vedligeholdelse med den.
Det ved jeg ikke, men det er ikke så slemt her.
> Har du køleskab med koldt vand og is-terning-automat, så må du vel også have
> en kogevands hane - Klart ik´
Sådan en har vi ikke og får vi heller ikke. Vi bruger så få isterninger
at isterningeposerne forsvinder fra gang til gang når vi har brug for
dem. Det kolde vand, ja det kunne være lækkert, men vi har gjort os den
vane at stille vand i køleskabet.
> Lidt luksus skal der vel være plads til i et nyt køkken !
Jeps.
> Held og lykke - og tillykke med det nye køkken
Mange tak. Med lidt held er det hele på plads ved månedens udgang.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
CC (02-11-2006)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 02-11-06 08:48 |
|
"Karsten Feddersen" skrev i en meddelelse...
>> Har du køleskab med koldt vand og is-terning-automat, så må du vel også
>> have en kogevands hane - Klart ik´
>
> Sådan en har vi ikke og får vi heller ikke. Vi bruger så få isterninger at
> isterningeposerne forsvinder fra gang til gang når vi har brug for dem.
> Det kolde vand, ja det kunne være lækkert, men vi har gjort os den vane at
> stille vand i køleskabet.
Forstår dig godt mht. "amerikaner køleskabet", isterning-/koldt vands
automaten kræver meget, og ofte rengøring for, at holde bakterier væk.
Kender nogen der har sådan et skab. De har de kun koldt vand/isterninger i
sommersæsonen.
Vi køber 1/2 l kildevand på flaske. Disse bliver efterfølgende fyldt 3-4
gang fra vandhanen, inden flasken bliver smidt ud.
Det er nemmer med flasker, at holde øje med, at man får 1-2 l vand om dagen.
Ligesom det er nemmere at give børnene en flaske med i skole, eller en
hånden, når de stryger ud af døren.
| |
Kim Schulz (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Kim Schulz |
Dato : 02-11-06 21:30 |
|
On Thu, 02 Nov 2006 19:59:05 +0100
Klaus Jørgensen <kj@no.spam> wrote:
> Kim Schulz wrote :
> > On Wed, 01 Nov 2006 18:42:35 +0100
> > Klaus Jørgensen <kj@no.spam> wrote:
> > [snip]
> >> ....som voksede op i et hjem med AGA-komfur.
> >>
> >>
> >
> > Så kan du måske fortælle hvad det er der skulle være så fantastisk
> > ved dem? jeg så et fremvist i england, men må indrømme at jeg fandt
> > det grimt og upraktisk så jeg skyndte mig videre. Så jeg nåede mao.
> > aldrig at opleve det "fantastiske" ved dem eller høre præcist
> > hvordan de virker.
>
>
> Det jeg kender, svarer i udseende nogenlunde til dette (uden alt
> skabshalløjet):
> http://www.aga-komfur.dk/images/2ovenclassic.jpg
> Der mangler bare vandhanen fra varmtvandsbeholderen yderst i venstre
> side.
>
> I venstre side sidder brændkammeret, og den "varme" kogeplade sidder
> lige over dette. Pladen er altid varm, og isoleringshætten (på
> billedet er den vippet op) isolerer så varmen ikke bare forsvinder
> når pladen ikke er i brug. Temperaturen kan via et spjæld justeres
> hvis der er behov for det. Det er støbejern så det tager altså noget
> tid - man skruer op en time i forvejen hvis man skal bruge meget
> varme, og så ned igen når man er færdig.
>
> I højre side er der to ovne; den nederste "kolde" kan f.eks. bruges
> til at holde maden varm hvis en af husets beboere kommer senere hjem.
> Den øverste ovn er til almindelig brug, og den "kolde" kogeplade
> sider over oven (på billedet vist med isoleringshætten nede). Lågen
> til den varme ovn er ti cm tyk for at isolere.
>
> Komfuret holder hele rummet varmt - akkurat som en brændeovn, og om
> vinteren kan ungerne sidde på komfuret (altså med isoleringshætterne
> nede) og tø op efter en tur i sneen. Nutildags ville man nok bruge
> noget varmeflytning eller Genvex fra køkkenet for at udnytte varmen
> til andre rum.
>
> En gryde kartofler sættes over i venstre side, og flyttes til højre
> når de er kommet i kog. Finjustering af kogepunktet klares ved at
> flytte gryden ud i siden af pladen - så bliver der også plads til
> andre gryder på samme plade.
>
> Risengrød kan f.eks. bringes i kog på den varme plade, og flyttes så
> til den nederste ovn - akkurat som når man bruger en høkasse.
>
> Dette med at kogeplade og ovn altid er parat til brug har jeg altid
> savnet. Et gas- eller induktionskomfur har også hurtig varme til
> gryderne, men ovnen mangler.
>
> ....som nævnt i mit første indlæg: dette er til stor husholdning med
> madlavning et par gange om dagen - f.eks. husholdninger med flere
> familier. Derfor ser man mange Bed'n'Breakfast i England nævne
> AGA-komfur i deres annoncer:
> http://www.google.dk/search?hl=en&q=AGA-cooker+%22bed+and+breakfast%22
>
det må da bruge en masse energi på sådan at stå og brænde hele dagen.
Det kan ikke ligefrem være økonomisk at have et sådanne
--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk
+45 5190 4262 | Sparetime: http://www.fundanemt.com
| |
Peter Ole Kvint (14-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter Ole Kvint |
Dato : 14-11-06 00:05 |
|
Karsten Feddersen wrote:
> Hej
>
> Vi skal til at bestille køkken og så viste sælgeren os en Quooker. Det
> er en lille varmtvandsbeholder som har kogende vand i sig, så når hanen
> åbnes, så er vandet lige under 100 grader, klar til kogning af æg,
> kaffe, lynpasta osv.
>
> http://www.quooker.dk/
>
> Inden vi investerer i sådan en, så vil jeg da lige om der er nogen der
> har erfaring med sådan en.
>
Alt erfaring siger at vandet skal være lige under 70'C for ikke at
vandet skal afsætte kalk eller jern på indersiden.
| |
|
|