Totslrenovering af badeværelse - gulvkonst~
Fra : Søren

Dato : 31-10-06 10:43

Hejsa

Vi overvejer at totalrenovere vores badeværelse. Det er placeret på 1.
sal, og vil i den forbindelse lave gulvvarme.

Vi har snakket med en professionel VVS-mand og en der tidligere har
arbejdet som VVS-mand (ven af familien).

Løsning 1
Den professionelle VVS-mand mener at man skal skære noget af højden
bjælkerne i etageadskillesen og så lægge nogle flere bjælker for at
opretholde styrken. Derefter skal der støbes ca. 7 cm beton med
varmeslanger i!

Løsning 2
Vennen snakker om at man kan lægge flamingoplader mellem bjælkerne, hvor
der er fræset riller til varmeslangen. Derefter skal der nogle
metalplader ovenpå, for at fordele varmen og slutteligt pladegulv og
klinker!

Hvad er fordele og ulemper ved 1 og 2?

Umiddelbart frygter jeg at løsning 1 koster en mange gange mere end
løsning 2!

Al input velkommen!

/Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 31-10-06 11:30

> [...]
> bjælkerne i etageadskillesen og så lægge nogle flere bjælker for at
> opretholde styrken. Derefter skal der støbes ca. 7 cm beton med

En støbning på svalehaleplader bliver meget stærkere end en trækonstruktion
og vil "arbejde" meget mindre. En stor fordel i et badeværelse der skal være
tæt... Men for at kunne gøre det skal det nye gulv være understøttet i begge
sider. Det er ikke heldigt hvis der kun er en bærende mur midtunder... Det
kan også være at det er tiolstrækkeligt at putte flere bjælker ned i
bjælkelaget - men de skal så hele vejen på tværs af huset og have ved
bærende vægge...

> [...]
> der er fræset riller til varmeslangen. Derefter skal der nogle metalplader
> ovenpå, for at fordele varmen og slutteligt pladegulv og klinker!

Det er da nemmere at gå til Men selvom det er lovligt at lægge fliser på
et pladegulv så overvej alligevel om du vil stole på at det forbliver tæt i
samlingerne mellem væg & gulv ... Jeg turde ikke og endte med at få vinyl
på gulvet og i brusenichen. Mit badeværelser deroppe er også så lille at jeg
valgte at lave fald i hele rummet og endte med at droppe gulvvarmen da det
ikke var til at få plads mellem installationer og den bærende konstruktion.
Afløb og rør til vand fylder jo, og da jeg har synlige bjælker i stueetagen
havde jeg ikke meget dybde at give af ...

Jeg har vist ikke billeder af det færdige men her er lidt af undervejs
http://majland.org/temp/2006_bad1_stroer1.jpg
http://majland.org/temp/2006_bad1_stroer2.jpg
http://majland.org/temp/2006_bad1_plade1.jpg
http://majland.org/temp/2006_bad1_stroer2.jpg