Skur eller skab?
Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 30-10-06 09:04

Hej

Så vidt jeg kan forstå skal man søge om byggetilladelse hvis man bygger
et mindre skur på huset. Det vil jeg gerne undgå at skulle bøvle med
(tid+penge).

Hvor er grænsen for om det er et skab eller et skur.
Lige nu har vi nogle gamle køkkenskabe til at stå op ad muren under
vores overdækkede terrasse, som vi bruger til at opbevare lidt
haveredskaber, - det kan man da vidst ikke kalde for et skur.

Spørgsmålet er om jeg kan bygge noget som man stadigvæk teknisk set
ville kunne kalde for et skab?
Jeg snakker om 1-2m2 - så det er jo heller ikke et større byggeri jeg
snakker om.

Mon det handler om at det skal kunne flyttes hvis det skal kunne kaldes
for et skab?
I så fald kunne jeg vel bare lave et skab og bolte det fast på
indersiden til væggen?

På forhånd tak!

Mvh Stig

Fra : HvB

Dato : 30-10-06 09:35

> [...]
> kunne kalde for et skab?
> Jeg snakker om 1-2m2 - så det er jo heller ikke et større byggeri jeg

Eet opslag under goggel på "byggetilladelse":
http://www.netborger.dk/emneindgang/information.asp?infoid=1072158&startid=1342764

Så du må altså bygge et skur på 9,9m2 uden nogen blander sig!

mvh

Hans

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-10-06 14:37

> Eet opslag under goggel på "byggetilladelse":
> http://www.netborger.dk/emneindgang/information.asp?infoid=1072158&startid=1342764
>
> Så du må altså bygge et skur på 9,9m2 uden nogen blander sig!

Faktisk må man bygge to, blot de er uafhængige af hinanden. Det 3. skur skal
man søge om tilladelse til.

Mvh Maria

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 30-10-06 20:12

Maria Frederiksen skrev:

> Faktisk må man bygge to, blot de er uafhængige af hinanden. Det 3. skur skal
> man søge om tilladelse til.

Jeg mener faktisk stadigvæk at der er noget med at det ikke må
sammenbygges med eksisterende bygninger. Altså at de skal være fritstående.
Jeg kan dog ikke finde den pjece hvori jeg så dette.

/Stig

Fra : HvB

Dato : 30-10-06 21:29

> Jeg mener faktisk stadigvæk at der er noget med at det ikke må
> sammenbygges med eksisterende bygninger. Altså at de skal være
> fritstående.
> Jeg kan dog ikke finde den pjece hvori jeg så dette.

Du spørger efter gældende regler - vi finder dem på Google til dig og
servere dem, endda fra Netborger, og så mener du alligevel ikke de gælder!

Du bør overveje at spørge efter hjælp, hvis du ikke mener vi kan råde -
eller nøjes med at bygge et skab!

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-10-06 07:00

re wrote:

> [...]
>
> Du bør overveje at spørge efter hjælp, hvis du ikke mener vi kan råde -

Rolig nu.
Hvis du følger dit eget link, kommer du til:
<http://byggesagsguiden.netborger.dk/produkt/reglement.htm#smaa_12.2>
Hvor der i 12.2.1 er anført krav b:
<krav b>
Afstanden til andre bygninger på samme matrikelnummer skal mindst være 2,5
m.
</krav b>

Så vidt jeg forstår OP, er der tale om et 'skur' op ad ydermuren, og ikke
fritliggende.

Stig Johansen

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 01-11-06 09:03

HvB skrev:

> [...]
>
> Du bør overveje at spørge efter hjælp, hvis du ikke mener vi kan råde -

Den lader vi lige stå et øjeblik.

/Stig

Fra : CC

Dato : 30-10-06 21:39

""Stig N. Færch"" skrev i en meddelelse
> [...]
> for et skab?
> I så fald kunne jeg vel bare lave et skab og bolte det fast på indersiden

Svaret fremgår af bygningsreglementet for småhuse
http://www.ebst.dk/BRS98_10_ID416/0/54/0
(Du må bygge max 2 skure på max 10 m2 hver, med mindre der er andre
bestemmelser i en lokalplan)

Fra : Old Meower

Dato : 31-10-06 08:33

CC skrev:

> Svaret fremgår af bygningsreglementet for småhuse
> http://www.ebst.dk/BRS98_10_ID416/0/54/0
> (Du må bygge max 2 skure på max 10 m2 hver, med mindre der er andre
> bestemmelser i en lokalplan)

Hej.

Problemet er bare, at hvis du bygger "småhuse" efter pkt. 12 i
bygningsreglementet, skal disse placeres minndst 2,5m fra eksisterende
bygninger på matriklen.

Hvis alting skulle gå efter bogen, skal der bygges efter kap. 11
(garager,udhuse m.v.). Disse kan sammenbygges med eksisterende
bygninger, så længe væggen med eksisterende bygning overholder EI 30
[BD-byg­ningsdel 30]. Dette kræver dog anmeldelse og godkendelse.

Hvis du vil bygge dit skab et sted hvor naboer m.v. ikke "generes"[1] af
det (så de kunne finde på at klage), vil jeg bare gøre det. Det ville
dog være ulovligt opført. Uanset om man kalder det et skab, et skur
eller en redningsbåd!

[1] Hvad ingen kan se, har ingen ondt af, sagde min tømrer da jeg
forleden spurgte ham om, hvor jeg kunne placere/bygge et nyt skur.

/Joakim

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 01-11-06 08:59

> [...]
>
> [1] Hvad ingen kan se, har ingen ondt af, sagde min tømrer da jeg
> forleden spurgte ham om, hvor jeg kunne placere/bygge et nyt skur.

Tak for det svar Joakim.
Det kunne jeg da bruge til noget

Mvh Stig

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 01-11-06 09:00

> [...]
> det (så de kunne finde på at klage), vil jeg bare gøre det. Det ville
> dog være ulovligt opført. Uanset om man kalder det et skab, et skur

Men lige en ting til.
Vil det sige at hvis jeg placerer et løststående skab - altså ikke et
skur - men et reelt skab. Så skulle jeg i realiteten også søge om dette?
Uanset om det så er forankret til muren eller ej.

Mvh Stig

Fra : Old Meower

Dato : 01-11-06 10:23

Stig N. Færch skrev:

> [...]
> skur - men et reelt skab. Så skulle jeg i realiteten også søge om dette?
> Uanset om det så er forankret til muren eller ej.

Hejsa.

Det er principielt sådan jeg tolker reglerne. Men hvis der er tale om et
fritstående skab (fx et to-fløjet værelsesskab) kunne man jo
foranlediges til at tro at det bare står der fordi der ikke er plads
andre steder, indtil det skal smides væk.

Jeg vil meme vi er inde i et gråzone-område i reglementet her. Hvis du
fx havde gaskomfur, var du jo nødt til at have en eller anden slags
udendørs skab til opbevaring af dine gasflasker, op ad husmuren.

Personligt ville jeg sige: Gør det, dog uden at kunne garantere for
lovligheden i projektet.

Principielt har jeg det sådan, at hvis jeg ikke kan gøre det et sted
hvor inge ser det, vil jeg hellere gøre det pænt som muligt. Så er der
mindre for naboerne at brokke sig over, da det ikke er grimt at kigge på.

/Joakim