Ekstra vandvarmer
Fra : Rene Hansen

Dato : 28-10-06 17:59

Hej gruppe
Jeg har faaet fat i en 300 liter vandvarmer som jeg har taenkt mig at
montere i serie med varmeveksleren paa centralvarmesystemet.Ideen er
at udenfor fyringssaesonen kan man blot slukke for fyr og
cirkulationspumpe, og saa overtager den elektriske vandvarmer
slaewet.Altsaa ingen ventiler der skal aendres paa eller andre
finurligheder (Er soemand, og fruen er ikke teknisk begavet i
udpraeget grad...)
Anlaegget er udfoert i sorte roer paa varmesiden, og galvaniseret paa
drikkevandssiden, altsaa intet kobber.Jeg regner med at fortsaette med
galvaniseret for at undgaa problemer med galvanisk taering.
Der er monteret en sikkerhedsventil paa varmeveksleren, er det nok,
eller skal vandvarmeren have sin egen, og i givet fald skal der saa
monteres en kontraventil paa vandvarmerens tilloeb?
Jeg regner med at matche termostaten paa vandvarmeren efter
centralvarmens og saa ellers bare lade stroemmen til vandvarmeren
vaere taendt hele tiden.
Vi har egen broend, saa jeg regner med at den eneste autoriserede
haandvaerker jeg skal invitere paa en pils er elektrikeren
Er der en VVS'er/retirademekaniker som kan gennemskue ovenstaaende og
fortaelle mig om der er noget jeg ikke har taenkt over?
Vandvarmeren er en Metro med offeranode, kan jeg blot fortsaette med
galvaniseret hele vejen?

Pyha, man bliver jo helt svedt af at laese saadan en lang smoere...
(Undskyld foroevrigt ae'erne, oe'erne og aa'erne, men jeg sidder lige
nu paa et engelsk skib, og gutterne har ikke vist stoerre forstaaelse
overfor dansk tegnsaet...)

MVH Rene

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-10-06 18:19

Rene Hansen <spamjunkie@not.me> wrote:
> [...]
> (Undskyld foroevrigt ae'erne, oe'erne og aa'erne, men jeg sidder
> lige nu paa et engelsk skib, og gutterne har ikke vist stoerre

Hej Rene.

Jeg har ikke en "disse" forstand på varmevekslere o.l., men jeg blev
saa nostalgisk over dine ae,oe, og aa'er. Jeg var i mange aar ansat
paa Hovedtelegrafkontoret i Koebmagergade, og der manglede de omtalte
3 bogstaver ogsaa på fjernskriverne naar der skulle kommunikeres saa
meget med udlandet som vi gjorde, saa det var ligesom at gaa tilbage i
tiden. Det var herlige tider dengang.

Hav en fortsat god tur.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-10-06 14:27

>Hej Rene.
>
>Jeg har ikke en "disse" forstand på
>varmevekslere o.l., men jeg blev
>saa nostalgisk

(SNIP En laengere smoere....)

>Venlig hilsen Tove
>Beware of people who dislike cats
> (Irish proverb)

Hej Tove Tusind tak for din hilsen
Det varmer lidt naar man er den eneste dansker i et stort
engelsk rederi...

Rene

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 29-10-06 12:22

"Rene Hansen" <spamjunkie@not.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Undskyld foroevrigt ae'erne, oe'erne og aa'erne, men jeg sidder lige
> nu paa et engelsk skib, og gutterne har ikke vist stoerre forstaaelse

Jeg ville montere den med 2 haner og unioner så den kunne kobles af
anlægget, når den skal serviceres. Derudover ville jeg helt sikkert montere
den med kontraventil og overkogningssikring, det er ikke ret dyrt og giver
en god sikkerhed.
Den bedste måde er at give den egen koldtvands forsyning, Hvis tanken står
med konstant cirkulation slider det meget på vandvarmeren.
Mon ikke din kone kan lære at dreje et par ventiler? Du kan jo sætte en
kontakt på cirk.pumpe der er dobbelt virkende. Dvs. når man slukker for
cirk. så tænder man for vandvarmeren. Du skal blot huske at sætte en
kontraventil på varmevekslerens udløb så der ikke kan løbe vand den forkerte
vej i systemet. Den "forkromede" løsning ville være en trevejs ventil med 2
indløb og et udløb så skulle man blot dreje ventilen for at skifte mellem
centralvarme vandet og el vandvarmeren.
Du kunne lave en lille "brugsanvisning" og hænge på ventilen
Thomas N.
www.countryfan.dk
Nu med brugerforum.

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-10-06 14:44

Thomas Nørgaard <nimbus39@hotmail.com> skrev:
> [...]
>så der ikke kan løbe vand den forkerte
>vej i systemet. Den "forkromede"
>løsning ville være en trevejs ventil med 2

Hej Thomas
Tak for venlig deltagelse

Unioner og afspaerringsventiler er hermed med i
projektet.Ligeledes overkogningssikring.
Jeg tror ikke jeg fik udtrykt mig klart nok mht placeringen af
vandvarmeren; jeg havde taenkt mig at kappe den varme afgang fra
varmeveksleren (altsaa den varme drikkevandsledning) og saette
vandvarmeren ind her saaledes at den modtager det varme vand fra
varmeveksleren og sender det videre ud i systemet.Om vinteren
altsaa...
I den varmere periode, eller den groenne vinter som nogle kalder
det, er fyret jo saa slukket, og det vand som kommer ind vil i
sagens natur vaere koldt.
Altsaa man kan ogsaa sammenligne den elektriske vandvarmer med
en slags buffer-tank som i paakraevet fald kan holde
temperaturen oppe i vinterperioeden med et "skud storem nu og
da."
Der er ikke recirkulation paa det varme vand saa der vil altsaa
ikke vaere konstant cirkulation undtagen naar teenagedatteren er
i bad

Jeg er lidt skeptisk overfor brugsforvirringer og fruen i samme
rum...
Jeg har et par gange lagt noejagtige beskrivelser, eller E-
mailet disse til hende, og det ser ud til at vi kommunikerer paa
helt forskellige plan saa snart det bliver en smule teknisk...
Hvis jeg staar ved siden af hende og viser hende det, saa hun
saa at sige lytter med sine oejne og haender gaar det det
strygende; faktisk er hun ret god med vaerktoej, men saa snart
fru dansklaererinden skal laese sig til noget gaar det galt...

Haaber at min meget korte og komprimerede besked (sic) giver
mening...

Rene

Fra : Jørgen E.

Dato : 31-10-06 17:44

> [...]
> Jeg har faaet fat i en 300 liter vandvarmer som jeg har taenkt mig at
> montere i serie med varmeveksleren paa centralvarmesystemet.

Du skal tænkte på at den er vildt overdimensioneret som varmtvandsforsyning
til normalt forbrug i et hus.
Desuden skal du holde temperaturen oppe på disse 300 l konstant ved hjælp
af el, hvilket ikke er gratis. Jeg formoder den sidder sidst på strengen mod
tappesiden. Køb da en med veksler og varmekanon i stedet for.