Niveauforskel i skel - hvad er reglerne?
Fra : René Schade

Dato : 28-10-06 15:37

Hej

Vi bor i et nybebygget kvarter. På vores nye grund er der
niveauforskelle til 4 nabo-grunde. Der er helt op til 1 meter til
forskel mellem vores grund og den ene "bag-bo".

Vi skal derfor have fundet ud af hvordan vi løser problemet med denne
niveauforskel. Man kan både lave en skråning eller en mur.

Hvis der f.eks skal laves en mur, hvem skal så betale for denne?

René

Fra : Emilsen

Dato : 29-10-06 22:45

René Schade formulerede lørdag:

> [...]

> Vi skal derfor have fundet ud af hvordan vi løser problemet
> med denne niveauforskel. Man kan både lave en skråning eller

Det er et gråzone-område. D.v.s., at der ikke findes klare
regler. Tidligere fandt jeg en forklaring på nettet; den er væk
nu.
Dengang var det klart, at hækken i skel skulle have 30 cm.
vandret jord til begge sider af skellet, hvorefter man kunne
gøre hvad man lystede, næsten da.
For herefter træder den klokkeklare hegnslov i kraft. Man må
f.eks. ikke lave en mur, OG ovenpå denne plante en høj hæk.
Læs hegnsloven for nærmere udredning.

Da vores lovgivere ikke har formået at regulere problematikken,
findes der et utal af lokalplaner, som forsøger at lave deres
egne bestemmelser.

Du kan finde dem ved at Google efter følgende ord, evt. sammen
med navnet på din kommune, hvis den da har en lokalplan for
området:
niveauspring i skel

> Hvis der f.eks skal laves en mur, hvem skal så betale for
> denne?

Der er kun og alene grundejeren til at betale.

m.v.h. Emil

Fra : René Schade

Dato : 30-10-06 08:15

Emilsen skrev:

> [...]
>
> Du kan finde dem ved at Google efter følgende ord, evt. sammen
> med navnet på din kommune, hvis den da har en lokalplan for

Hej Emil

Tak for dit svar. Det var som jeg frygtede, en gråzone. Jeg har
forsøgt at google efter noget i min kommune - uden held. Så nu vil
jeg forsølge at ringe til dem, og så se hvad det bringer

René

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-10-06 16:36

René Schade wrote:

> Vi skal derfor have fundet ud af hvordan vi løser problemet med denne
> niveauforskel. Man kan både lave en skråning eller en mur.

Jeg tror at man arbejder med et begreb der hedder "terrænniveau". Det
gennemsnitlige niveau af et givet terræn.
Afvigelser fra dette niveau håndteres af den enkelte grundejer med hensyn
til løsning og udgifter.
Under alle omstændigheder vil din lokale landinspektør kunne besvare dit
spørgsmål med hensyn til gældende regler i din kommune :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info