Pludselig Loppeplage
Fra : SrS

Dato : 28-10-06 09:21

Hej

Vi er flyttet ind i et hus for 3 år siden, hvor vi i vores tid ikke har haft
husdyr. De tidligere ejere havde kat. For en måned siden havde vi dog
overnattende gæster med hund.

For en uge siden er vi pludselig ramt af et frygteligt loppeangreb, som
åbenbart bare bliver ved. Vi har støvsuget meget grundigt flere gange, men
de vrimler stadig frem.

Vi kan ikke se hvad det er for lopper, - om det er katte eller fuglelopper.
Og vi kan simpelthen ikke se, hvor de kommer fra.

Er der nogen der har nogen erfaringer eller viden om hvad det er for nogle
lopper, og hvordan vi bedst bekæmper dem?

Efterårshilsen fra SrS

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 28-10-06 13:50

SrS wrote:
> [...]
> Er der nogen der har nogen erfaringer eller viden om hvad det er for
> nogle lopper, og hvordan vi bedst bekæmper dem?

Loppeæg kan overleve i mange år.
Typisk er de i revner og sprækker langs væggene.
De kan klækkes når man så åbner for radiatorerne.
Det passer måske meget godt at du begyndte at fyre for en uges tid siden?
Grundig støvsugning i hele huset, især langs væggene.

M.v.h
Niels

Fra : Marianne

Dato : 28-10-06 14:02

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har nogen erfaringer eller viden om hvad det er for nogle
> lopper, og hvordan vi bedst bekæmper dem?

Det lyder IMO ikke som lopper - men prøv at tjekke
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/kattelopper.htm

Held og lykke med dem

mvh
Marianne

Fra : Tyfon

Dato : 28-10-06 22:24

> [...]
>
> Er der nogen der har nogen erfaringer eller viden om hvad det er for nogle
> lopper, og hvordan vi bedst bekæmper dem?

Man kan få noget der hedder Trinol Bio (evt. 810 efter hvem der læser det)
vi købte det i matas hvist og det slår ALT ihjel om det er lopper fluer
eller edderkopper

En tur med det også en grundig støvsugning

Et tændt fyrfadslys i en dyb tallerken med vand i skullle også være
effiktivt .. noget med at lyset og varmen tiltrækker lopperne i mørket
også drukner de
Har dog ikke selv haft held med den metode

OZ3BTO

Fra : SrS

Dato : 29-10-06 15:31

Tak for svarene.

Det ér hunde/katte-lopper, - vores overnattende gæster med hund har
indrømmet, at deres hund havde lopper pågældende tidspunkt (tak for det).

Vi har købt noget loppespray i en dyrehandel, (brugsanvisning kun på
Hollandsk, genialt) - støvsuget og sprayet det bedste vi har lært, men det
vrimler stadig med lopper i huset. Probelmet er bl.a., at vi har 320 kvm. på
4 etager, så det tager lang tid at komme igennem det hele, og det er ligesom
det blot starter forfra i den ene ende når vi slutter i den anden. Nu prøver
vi Trinol Bio som foreslået.

Ved nogen
- hvor længe lopperne lever når der ikke er husdyr i huset?
- om lopperne kan lægge æg uden husdyr som værtsdyr?

nå. efterårsvejret er da stadig dejligt

Efterårshilsner fra SrS

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-06 15:54

SrS <SrS@fjernes_os.dk> wrote:
> Ved nogen
> - hvor længe lopperne lever når der ikke er husdyr i huset?
> - om lopperne kan lægge æg uden husdyr som værtsdyr?

Hundelopper er ret sjældne, så det er med stor sandsynlighed
kattelopper I har i huset.

Disse kan imidlertid ikke formere sig på mennesker, kun hvis der
kommer et dyr i huset de kan bruge som vært. Det kan (desværre) vare
et godt stykke tid inden I kommer af med dem, da loppeæg og kokoner
kan ligge i månedsvis inden de bliver til voksne lopper. Jeg sender
lige et link med hvor det hele står:

http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/kattelop2004.pdf

Jeg føler med jer, for det er en utrolig plage. Jeg bliver selv bidt
hvis min kat har lopper, og det er ubehageligt som det klør, så jeg
forebygger alt hvad jeg kan.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats