sandspartele nypudset væg?
Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 27-10-06 20:34

Har pudset noget murstensvæg, da der skal glas filt op.

den skal nu sandspartles for at få den helt fin, men sådan noget mørtelpuds
er jo ikke super solidt, så når man spartler kommer sand med fra mørtlen =
det er ikke til at få pænt.

hvad gør i andre? giver i evt foankringsgrunder eller noget tredje?

Fra : [8830]Plis

Dato : 28-10-06 01:22

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra mørtlen = det er ikke til at få pænt.
>
> hvad gør i andre? giver i evt foankringsgrunder eller noget tredje?

Nej...ikke forankringsgrunder...det er først efter sandspartlingen du skal
give det.

Vi har sandspartlede vægge i hele huset og gjorde det...at vi fejede væggene
ned, godt og grundigt.....og derefter gav sandspartel.
Det bliver først pænt hvis der kommer en nogenlunde lag på...jeg taler her,
ikke om cmtykt lag...men der skalnoget på...og ikke som når man skaraber
smøret af et stykke brød....gerne lidt "tandsmør"

Derefter slibes det jævnt ogfint, fejes ned igen...og gåes efter for
eventuelle fejl med lidt yderligere sandspartel.
Derefter igen efterslibningog nedfejning afvæggen....når det så er helt
plant...SÅ giver du forankringsgrunder...og glasfilt!
Væggene skal være UDEN fejl når filten klistres på.....eller kandet ses!

Peder

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-10-06 08:15

"[8830]Plis" <plisbergFJERN@FJERNmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Derefter slibes det jævnt og fint,

Med alm. sandpapir eller ?

Ja, undskyld jeg blander mig, men jeg skal også igang.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-10-06 08:37

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> "[8830]Plis" <plisbergFJERN@FJERNmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Med alm. sandpapir eller ?
>
> Ja, undskyld jeg blander mig, men jeg skal også igang.

Jeg kom til at tænke på om der var nogle vejledninger på f.eks Lip´s
hjemmeside, men det eneste jeg har kunnet google mig frem til er dette her,
hvor jeg også får svar på mit spørgsmål.

http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS102004_Sandspartel.pdf

Bjarne K.

Fra : [8830]Plis

Dato : 28-10-06 12:01

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> "[8830]Plis" <plisbergFJERN@FJERNmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Med alm. sandpapir eller ?
>
> Ja, undskyld jeg blander mig, men jeg skal også igang.

Enten med almindelig sandpapir......til det grove korn120 og til
finpudsningen korn180

Eller med de brune/sorte slibesvampe i samme korn(kankøbes alle
steder)Svampe har vi brugt med perfekt resultat omkring gerikter osv. og til
at lave skarpe kanter omkring vinduerne.

Sandpapiret i løse stykker eller baner kan med fordel påmonteres på et
håndtagvedtag man kan købe i byggemarkederne....hvor det så eventuelt kan
monteres påen teleskopstang sov(spørg efter det) DET virker sq godt

Peder

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 28-10-06 12:38

Iskal gå ned i trælasten købe noget færdig finpuds filtsebrædder trække det

og filtse så i kan lave en overflade der kan bærer, underlager er for
porrøst
til at slibe på og det går grueligt galt hvis i gør det, når i har finpudset
kan der
spartles

Fra : John V.

Dato : 29-10-06 17:45

> [...]
> fra mørtlen = det er ikke til at få pænt.
>
> hvad gør i andre? giver i evt foankringsgrunder eller noget tredje?
Man lægger simpelthen et tykkere lag på, mere end 1 mm.
Spartler med grov sandspartel 1. gang, medium anden gang. Fin sandspartel
kan ikke bruger til noget som helst (fin er ofte på tilbud i byggemarkeder).

John www.taform.dk