Bananflue-problem
Fra : TL

Dato : 26-10-06 11:33

Hej, vi er plaget af en hel del bananfluer i køkkenet og vi kan ikke få
gjort kål på dem. Vi har forsøgt at holde al frugt indpakket osv., men de
trives alligevel. Har I nogle gode råd til, hvordan man kommer af med dem?

Vi vil helst ikke bruge gift, men nu gider vi ikke mere! Kan man få en gift,
der er effektiv?

Hilsen Thomas

Fra : Holst

Dato : 26-10-06 11:37

TL wrote:

> [...]
>
> Vi vil helst ikke bruge gift, men nu gider vi ikke mere! Kan man få en gift,

Gør rent.

Fra : TL

Dato : 26-10-06 13:46

"> Gør rent.

Kære Holst,

Tak for dit svar. Det vil jeg prøve.......

Fra : Max

Dato : 26-10-06 11:41

Hej Thomas

> Vi vil helst ikke bruge gift, men nu gider vi ikke mere! Kan man få

Rengøring løser det meste af problemet, og om 2-3 uger er de
nok forsvundet. For at minimere bestanden kan man sætte et
glas op med en sjat sherry i, man skal lige tilsætte et par dråber
opvaskemiddel, så drukner de i det.

Mvh Max

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 26-10-06 11:48

Har I skiftet jord - eller pottet nogle planter om for nylig, for de kan
godt stamme derfra?

Hilsen
Peter

Fra : TL

Dato : 26-10-06 13:54

> Har I skiftet jord - eller pottet nogle planter om for nylig, for de kan
> godt stamme derfra?

Nej, I vores tilfælde startede de i frugtskålen. Frugten har siden været
pakket væk og det samme er diverse "søde-sager" (tomme sodavandsflasker,
brugte saftevandsglas, slik osv.), men de trives åbenbart alligevel. De kan
naturligvis holde til i potteplanterne og i vasken, men jeg har aldrig været
ude for, at de har været så vanskelige at få bugt med som i år.

Som Rasmus og Peter er inde på, kan det jo sagtens være efterårets skyld,
men derfor er vi altså alligevel meget trætte af dem. Så forslag modtages
gerne.

Hilsen Thomas

Fra : TT

Dato : 26-10-06 13:57

"TL" <Thomas.Larsen//FJERN//@uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men derfor er vi altså alligevel meget trætte af dem. Så forslag modtages

Bug Bombs nuke 'em all

-TT

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-10-06 12:35

> [...]
> trives alligevel. Har I nogle gode råd til, hvordan man kommer af med dem?

- vi har samme problem (og vi gør rent). SÅ vidt jeg husker er det også lidt
årstidsbestemt.

ras

Fra : Peter T.

Dato : 26-10-06 12:45

rasmus carlsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> - vi har samme problem (og vi gør rent). SÅ vidt jeg husker er det
> også lidt årstidsbestemt.

Det er rigtigt. Og netop i år er der ekstra mange bananfluer i luften. Og
det var vist noget med den våde august at gøre i følge en artikel, jeg
læste for 2-3 uger siden. Jeg har selv kæmpet med dem i nogle uger, uden
at de har haft noget namnam at boltre sig i.

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 9. oktober 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 183/61 (75%). Streaks: wins/losses/current 18/5/3 win

Fra : Jens G

Dato : 26-10-06 14:48

On 26 Oct 2006 11:44:49 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

> [...]
>læste for 2-3 uger siden. Jeg har selv kæmpet med dem i nogle uger, uden
>at de har haft noget namnam at boltre sig i.

Vi har også haft problemet, og mange andre vi kender har oplevet det
samme. Jeg synes dog at det der ud til at være på retur nu.

--
Jens G

Fra : Peter T.

Dato : 26-10-06 14:58

Jens G udviste en rettidig omhu og skrev:

> Vi har også haft problemet, og mange andre vi kender har oplevet det
> samme. Jeg synes dog at det der ud til at være på retur nu.

ditto her. Men det har haft den positive sideeffekt, at jeg har fået
trænet mit flueklapperi. Rekorden var 6 småfluer på en enkelt dag! :)

Fra : Fam. Pihl

Dato : 26-10-06 15:32

Vi har dem også i køkkenet og på vore to drenges værelser .
På værelserne er det fordi drengene smider æbleskrog og lignende i
papirkurven (Vi er ved at vænne dem til at bruge skraldespanden i køkkenet ,
altså drengene )
Jeg fanger mange bananfluer ved at lave en fælde for dem .
Tag en 4 liter frostpose og kom lidt frugtskaller og skrog ned i posen , må
meget gerne være ved at rådne + en lille sjat rødvin .
lad posen stå op , i hele sin længde(op ad et skab) og sørg for den ikke
klapper sammen .
Efter et par dage er en stor del af bananfluerne nede i posen , som man
lukker med et hurtigt greb i posens top .
Dette gentages nogle gang til fluerne er væk .
Her i huset fungerer det fint .
Venlig hilsen
Ole

Fra : Is

Dato : 26-10-06 17:54

> [...]
> trives alligevel. Har I nogle gode råd til, hvordan man kommer af med dem?
>
> Vi vil helst ikke bruge gift, men nu gider vi ikke mere! Kan man få en

Fat i støvsugeren, og så lad den "sluge" dem når fluerne letter.

Fluerne kan man også sagtens have med frugten hjem fra butikken!

Erik Isager