Opmuring af yderdør - Gode ideer ?
Fra : Kåre

Dato : 24-10-06 13:50

Jeg skal muligvis have muret en yderdør op.
Indvendig kan jeg selvfølgelig godt lave det usynligt, men hvad med
udvendig?

Det er et gammel rødstenshus, og det er nok vanskeligt at finde nogle sten
der matcher.
Alternativt skal der laves en løsning som ikke skjuler at der har været en
dør engang, men bruger hullet som "udsmykning", eller bare noget der falder
pænt ind i huset.
Havde forstillet mig noget med at lade hullet være lidt forsænket ind i
muren.

Nogen idder, eller nogen der har prøvet noget lignende, med godt resultat?

mvh
Kåre

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-10-06 14:03

Hej

Kåre wrote:
> Det er et gammel rødstenshus, og det er nok vanskeligt at finde nogle sten
> der matcher.

Det kan måske faktisk godt lade sig gøre. Har du mulighed for at tage en
gammel sten med til et byggemarked, så kan de måske hjælpe dig. Vi fik
til vores hus nogle som matchede perfekt selvom typen ikke laves mere.
Egernsund lavede så en stak til os som matcher så godt at vi ikke engang
vil gemme nogle gamle til eventuelle reperationer.

> Alternativt skal der laves en løsning som ikke skjuler at der har været en
> dør engang, men bruger hullet som "udsmykning", eller bare noget der falder
> pænt ind i huset.

Hvad med at lave en trævæg af noget sibirsk lærketræ eller lignende. Det
er hurtigt og kan give et pænt "bræk" i muren.

Fra : Max

Dato : 24-10-06 14:19

Hej Kåre

> Havde forstillet mig noget med at lade hullet være lidt forsænket ind
> i muren.

Jeg kender et rødstenshus hvor en meget synlig vinduesåbning,
der er muret ramme om, er blevet lukket med sten der ligger
5-10 cm. inde, disse sten er så pudset og en kunstmaler har
malet en gren med efterårsløv på den. Det ser faktisk rigtigt
pænt ud efter min mening.

Mvh Max

Fra : Kåre

Dato : 24-10-06 14:50

> [...]
> 5-10 cm. inde, disse sten er så pudset og en kunstmaler har
> malet en gren med efterårsløv på den. Det ser faktisk rigtigt

Havde selv overvejet noget lignende. Men er bare i tvivl om det kommer til
at se lidt voldsomt ud. men det er jo op til maleren...

Kåre

Fra : Max

Dato : 24-10-06 15:18

Hej Kåre

> Havde selv overvejet noget lignende. Men er bare i tvivl om det
> kommer til at se lidt voldsomt ud. men det er jo op til maleren...

Det kunne være sjovt at få malet en rigtig flot yderdør i hullet :)

Mvh Max

Fra : Kåre

Dato : 24-10-06 15:19

> Hej Kåre

> Det kunne være sjovt at få malet en rigtig flot yderdør i hullet :)
>
> Mvh Max

Og et lille overvågningskamera ovenover

Men ideen er sådan set ikke dum. En dør ser jo naturlig ud på et hus. Så
hvorfor ikke noget der minder om en dør. Og så malet i samme farve som
øvrige vinduer og døre.

Kåre

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 26-10-06 07:30

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men ideen er sådan set ikke dum. En dør ser jo naturlig ud på et hus. Så
> hvorfor ikke noget der minder om en dør. Og så malet i samme farve som

Hej
Kunne da godt tænke mig at se et billede af resultatet en gang !!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Max

Dato : 26-10-06 07:37

Hej Kåre

> Men ideen er sådan set ikke dum. En dør ser jo naturlig ud på et hus.
> Så hvorfor ikke noget der minder om en dør. Og så malet i samme farve
> som øvrige vinduer og døre.

Sådan lidt i stil med den reklame man ser hvor der er malet en
Ferrari inde i garagen på porten.

Mvh Max