Behandling af råt ubehandlet birkeplade?
Fra : Mr. D

Dato : 24-10-06 07:40

Jeg er ved at lave vindueskarme/bundstykker af nogle massive stavlimede
birkeplader. De er helt ubehandlede og skal selvfølgelig have en form for
behandling.

Jeg vil dog gerne beholde pladens naturlige farve. Giver man den olie (alm.
el. hvid) bliver den faktisk noget mørkere. Giver man den først lud og så
olie får den er gråligt/støvet skær hvilket ikke er så pænt..

Hvad kan man gøre for at beholde træets naturlige lyse farve men samtidigt
gøre det modstandsdygtigt overfor skidt...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-10-06 07:56

Hej

Mr. D wrote:
> Hvad kan man gøre for at beholde træets naturlige lyse farve men samtidigt
> gøre det modstandsdygtigt overfor skidt...

Så skal du lacere dem hvide, da birk under alle omstændigheder meget
hurtig bliver gul.

Fra : Mr. D

Dato : 24-10-06 08:31

> Så skal du lacere dem hvide, da birk under alle omstændigheder meget
> hurtig bliver gul.

Er bare ikke så meget for den lidt blanke overflade lakken giver :( Men hvsi
det er kan man vel bruge alm. lud (uden hvidpigment) til at bremse
gulningen..

/Dan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-10-06 08:52

Hej

Mr. D wrote:
> Er bare ikke så meget for den lidt blanke overflade lakken giver :( Men hvsi
> det er kan man vel bruge alm. lud (uden hvidpigment) til at bremse
> gulningen..

Jeg tror ikke at du slipper for gulningen. Vi har nogle reoler som
ovenikøbet er lakeret som også er blevet gule. Det eneste jeg tror du
kan gøre er med jævne mellemrum at friske dem op med et eller andet
hvidpigmenteret.