Bedste brændetype til brændeovn ??
Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 20:48

Hejsa

Har brug for brænde til min brændeovn. Men hvilken type er bedst ifht pris,
og kan nogen anbefale en billig leverandør til københavnsområdet ?

Mv
Jakob

Fra : TT

Dato : 27-10-06 09:23

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har brug for brænde til min brændeovn. Men hvilken type er bedst ifht
> pris, og kan nogen anbefale en billig leverandør til københavnsområdet ?

Jeg sværger til briketter, nemt at arbejde med, sviner ikke så meget, er
ikke fyldt med edderkopper osv. - og køber dem billig nok ved
http://www.hcskov.dk - på Nørrebro dog skal du selv hente for det er
billigt.

-TT

Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 30-10-06 21:08

Vi får installeret en lille Morsø brændeovn i næste uge. Har været
rundt på nettet for at finde info om bl.a. briketter. Har lige et par
spm. til produktet. Hvilket mærke? Der findes mange forskellige
mærker bl.a. Sedi og Loki. De briketter som brændselshandleren på
Nordre Fasanvej sælger, er tilsyneladende No Name briketter. Er der
nogen kvalitetsforskelle? Og hvad med opbevaring. Kan forestille mig at
briketter får konsistens som æblegrød, hvis de udsættes for fugt.
Jeg har ikke mulighed for at opbevare indendørs, men dog under
halvtag. Vil det være forsvarligt at lægge en pressenning hen over
poserne? Opbevaringsproblematikken gælder også for petrokoks, som jeg
også overvejer at købe en portion af. Har koks bedst af at komme ud
af posen og blive opbevaret indendørs, som jeg har fået at vide, ell.
kan de opbevares under halvtag?
På forhånd tak

Hilsen
Mogens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-10-06 21:16

maavenz@get2net.dk skrev:

> Kan forestille mig
> at briketter får konsistens som æblegrød, hvis de udsættes for fugt.

De briketter *jeg* har haft i hånden (lavet af presset kul eller koks) kunne
nu sagtens tåle både fugt og slagregn.
Hans

Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 30-10-06 22:14

Jeg har åbentbart ikke kigget mig godt nok omkring på nettet. Hans,
du skriver om briketter lavet af presset kul???? Troede at briketter
var lavet af presset savsmuld, derfor henvisningen til æblegrøden.
Kan de 2 produkter sammenlignes, kaloriemæssigt såvel som
prismæssigt?
Bedste hilsner
Mogens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-10-06 22:22

maavenz@get2net.dk skrev:

> Jeg har åbentbart ikke kigget mig godt nok omkring på nettet. Hans,
> du skriver om briketter lavet af presset kul???? Troede at briketter
> var lavet af presset savsmuld, derfor henvisningen til æblegrøden.

Ja, jeg ved godt at man kan få de der savsmuldsting og det er ikke dem jeg
tænker på

> Kan de 2 produkter sammenlignes, kaloriemæssigt såvel som
> prismæssigt?

Jeg må blive dig svar skyldig!

Det er mange år siden jeg købte briketter sidst; da jeg dog nævnede det for
min hustru forleden foreslog hun energikoks i stedet (som hun vist har
erfaring med) - vi ville kunne købe dem i Tyskland når vi alligevel tager
derned - som jeg ser dem for mit indre blik er det nogle æbleskive-store
"kul"-ting

De briketter jeg købte i sin tid var fra Silvan, og jeg havde stor glæde af
at "fyre over" med dem (til gengæld svinede de noget).
Hans

Fra : TT

Dato : 01-11-06 11:50

<maavenz@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Dem jeg mente i mit indlæg er briketter af træsmuld - de kan ikke tåle for
meget dugt, men de er pakket ind i plast, og jeg har haft dem stående ude en
vinter uden problemer, de skal dog stå på en palle eller noget.

TT

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 20:43

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> wrote in message

> [...]
> meget dugt, men de er pakket ind i plast, og jeg har haft dem stående ude
> en vinter uden problemer, de skal dog stå på en palle eller noget.

Det er meget mærkeligt, naboen bliver ved at klage over lugtgener fra vores
skorsten. Jeg brænder efter alle de bedste vejledninger, der er masser af
luft i ovnen, og alligevel klager han igen på 3. år. Nogen anbefalinger ?
Skorstensfejeren har ikke kommenteret noget om skorstenen overhovedet. Hvis
der var fejl på den ville han vel opdage ?

Jakob