? Rør-i-rør vand i væggen ???
Fra : Kåre

Dato : 23-10-06 15:05

Hej

Jeg skal have lagt nogle nye vandrør ind i forbindelse med nyt badeværelse.
Der er i forvejen almindelige gamle rør, men de skal udskiftet med rør i
rør.

Jeg har aldrig rigtig arbejdet så meget med dem. Men hvor let er det at føre
dem op fra et støbt gulv, ind i en væg, og så ud igen, til tilslutning af
f.eks. bruser?
Det kendskab jeg har til dem, kan man ikke bare lige lave et hårdt 90 grader
knæk ud af væggen, ligesom med jernrør. Hvordan gør man det?

Ideen bag rør i rør er vel at man kører en ubrudt forbindelse fra
tilslutning til forbruger. Dvs. ingen samlinger eller forgreninger under
jorden eller i væggen ?

Nogen der har en lille guide i brugen af disse?

pft
Kåre

Fra : Jan Raarup

Dato : 23-10-06 15:10

Kåre <kaare@raffish.dk> skrev:
> [...]
>samlinger eller forgreninger under
>jorden eller i væggen ?
>
>Nogen der har en lille guide i brugen af disse?

Du lægger dem skråt sidelæns op i væggen

Hilsen Jan

"The worst day fishin` is better than
the best day workin´"
http://www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : Kåre

Dato : 23-10-06 15:52

> Du lægger dem skråt sidelæns op i væggen
>
> Hilsen Jan

Ok, men hvad så når den skal ud af væggen?

Kåre

Fra : Bent

Dato : 30-10-06 23:19

Kåre wrote:

> Ok, men hvad så når den skal ud af væggen?
>
> Kåre
Måske er det på tide at tænke på at ringe til en VVS'er

Fra : CC

Dato : 23-10-06 16:44

"Kåre" skrev i en meddelelse
> [...]
> jorden eller i væggen ?
>
> Nogen der har en lille guide i brugen af disse?

Fra din eksisterende installation fx. i soklen til vaskeskabet monterer du
et fordeler rør.
Fra fordeler rører trækkker du rør i rør ud til bruseren. Der hvor
vandarmturet skal sidde montere du dåser, hvor RIR afsluttes. Vægdåserne
monteres med et specielt beslag så du får den rigtige afstand når du mure
skidte ind.
Prøv af se de forskellige VVS butikker på nettet, hvad de har af RIR, dåser
og fittings - så får en udemærket idé om hvad det handler om.

Husk at der er specielle forhold omkring tætning af vådzoner i badeværelser
specielt omkring gulvafløb og vandudtag i vægge. Prøv at finde nogle
prodcenter af flisemørtel/fugemasse Alfix, knauf eller Lip. De plejer af
have infomativt materiale om vådrumsbeklædning.

Fra : Kåre

Dato : 23-10-06 18:09

> [...]
> Prøv af se de forskellige VVS butikker på nettet, hvad de har af RIR,
> dåser og fittings - så får en udemærket idé om hvad det handler om.
Aha, ja det lyder fint! Dvs. man egentlig slet ikke skal lave nogen knæk?
Det lyder jo dejlig nemt!

> [...]
> finde nogle prodcenter af flisemørtel/fugemasse Alfix, knauf eller Lip. De
> plejer af have infomativt materiale om vådrumsbeklædning.
Ja jeg er klar over tætningen. Har ikke prøvet det før, men havde regnet med
at bruge sådan en vådrumstætner som man kan købe i spnade, og smøre på
væggen, og derpå fliser.
Men jeg har nok ikke tænkt på at der er specielle løsninger til de steder
der er rørføringer ud af væggen...
Jeg søger lidt på emnet og håber at blive belært...

Kåre

Fra : Peter Olesen

Dato : 24-10-06 17:35

Husk at bruge støttebøsninger når du samler pe-x rørene.

De følger ikke altid med omløberen.

Peter