Spartelmasse til udfyldning af mellemstort~
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 23-10-06 14:51

Jeg har en yderdør hvor låseblikket skulle skiftes til en anden type (det
gamle var underligt i størelsen, og i dårlig stand), og jeg står nu med et
hul som jeg ikke lige kan finde pasende blik til. Jeg vil så spartle det og
montere et standardblik, men kan ikke lige finde spartelmasse som ikke kun
er til "plet-spartling indendørs". ullet er ca 12cm*3cm*6cm, hvor de 6cm er
dybde ind i selve døren. hullets overflade areal er altså 12cm*3cm.

Hvad vil være godt at fylde i? Det behøver ikke være voldsomt solidt, da jeg
kan skrie en lang skrue igennem til blikket, men stor styrke er naturligvis
et plus. Det vigtigste er nok at det er ufølsomt overfor fugt og at det kan
males med samme maling som jeg vil bruge på resten af døren. Det er vist
bare en hvis plasticmaling der er brugt lige nu.

Fra : Max

Dato : 23-10-06 15:04

Hej Jakob

> Hvad vil være godt at fylde i? Det behøver ikke være voldsomt solidt,
> da jeg kan skrie en lang skrue igennem til blikket, men stor styrke

Køb en tube 2 komponent plastik træ af fabrikatet Plastic Pading
hos f.eks. Harald Nyborg, det er et vidundermiddel til mange ting.
Bland det og smør på, 20 minutter efter kan det slibes og males.

Mvh Max

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 23-10-06 18:04

> Køb en tube 2 komponent plastik træ af fabrikatet Plastic Pading
> hos f.eks. Harald Nyborg, det er et vidundermiddel til mange ting.
> Bland det og smør på, 20 minutter efter kan det slibes og males.

Har det en konsistens så man kan forme det mens det stadig er blødt..som
ler? Jeg har nemlig også en stor splint som er slået af et sted, hvor det
vil være en fordel at kunne forme et hjørne uden at skulle slibe en masse af
bagefter.

Fra : Max

Dato : 23-10-06 18:18

Hej Jakob
Nielsen wrote:

> [...]
> blødt..som ler? Jeg har nemlig også en stor splint som er slået af et
> sted, hvor det vil være en fordel at kunne forme et hjørne uden at

Ja, det kan formes, og selv om du får for meget på er det
let at slibe i. Jeg har præsteret at genopbygge et hjørne
der var rådnet væk på et gammelt vindue, det har holdt
i mindst 15 år nu. Man kan forøvrigt polere det op så det
bliver blankt som en billiardkugle.

Mvh Max

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-10-06 17:50

"Jakob Nielsen" <jni@spam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> og at det kan males med samme maling som jeg vil bruge på resten af døren.
> Det er vist bare en hvis plasticmaling der er brugt lige nu.

Lim en klods i.. Ligemeget hvad du ellers fylder i, vil det sprække med
tiden.

- Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 23-10-06 18:03

> Lim en klods i.. Ligemeget hvad du ellers fylder i, vil det sprække med
> tiden.

Det har jeg overvejet, men min beskrivelse af hullet var kun for at komme
ind på størrelse. I virkeligheden er det noget mere komplekst i formen, og
en klods skal tilvirkes en del for at passe.

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-10-06 20:03

> Det har jeg overvejet, men min beskrivelse af hullet var kun for at komme
> ind på størrelse. I virkeligheden er det noget mere komplekst i formen, og
> en klods skal tilvirkes en del for at passe.

Under alle omstændigheder ville jeg fylde så meget af hullet med en klods,
og spartle resten med det Max anbefaler. Jeg synes det lyder som et temmelig
voldsomt hul at fylde med spartel.

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-10-06 20:32

Jakob Nielsen wrote:

> Det har jeg overvejet, men min beskrivelse af hullet var kun for at
> komme ind på størrelse. I virkeligheden er det noget mere komplekst i
> formen, og en klods skal tilvirkes en del for at passe.

Vel ikke andet og mere end at et stemmejern kan ændre på det? Den rigtige
løsning er en 'lus', det vil sige en klods, der limes i hullet, så tildan
hullet sådan, at en klods kan tilpasses hullet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk