Mørtel - hvordan?
Fra : Erik Andersen

Dato : 21-10-06 16:14

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg blander mørtel!!!
Jeg har en bekendt, som er murer. Han er desværre ikke lige til at komme i
nærheden af, så derfor spørger jeg her.
Jeg skal opmure nogle lecablokke i 2 lag, som de øverste lag på en sokkel,
og han har anbefalet mig at bruge 1 del cement, 3 dele grus 0-4 mm og 4 dele
mørdel 6.6 %.

Nu har jeg været hos byggemarkedet og købt grus og cement og bakkemørtel 6,6
% fra NCC.
Men når jeg læser vejledninger, så står der at jeg skal tage bakke mørtelen
og blande 1 del cement og 17 dele bakkemørtel.
Er det bakkemørtel jeg har købt færdigblandet, eller skal jeg gøre som min
murer siger: 1 del cement, 3 dele grus og 4 dele af det indkøbte 6,6 %
bakkemørtel?
Jeg kan ikke finde nogle praktiske vejledninger for blanding af det stads.
Alle steder står det mere eller mindre indforstået - eller er det bare mig
der skal holde mig væk fra murerfaget?

På forhånd tak for hjælp.

Mvh Erik

Fra : Jan Raarup

Dato : 21-10-06 19:12

Erik Andersen <eandersn@post6.tele.dk> skrev:
> [...]
>og blande 1 del cement og 17 dele bakkemørtel.
>Er det bakkemørtel jeg har købt
>færdigblandet, eller skal jeg gøre som min

Hej

Bland grus og cement i 3 : 1 og tilsæt 1/3 mørtel. Så har du en
god stærk mørtel til lecablokke som fundament.

Hilsen Jan ( mere omgængelig murer )

"The worst day fishin` is better than
the best day workin´"
http://www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : MGJ

Dato : 21-10-06 21:12

> [...]
>
> Bland grus og cement i 3 : 1 og tilsæt 1/3 mørtel. Så har du en
> god stærk mørtel til lecablokke som fundament.

Også kaldet "bastardmørtel"

Men til fundament vil jeg nu undlade mørtlen da den kun gør det hele svager.

MGJ

Fra : Jan Raarup

Dato : 22-10-06 07:11

MGJ <REMOVEdrageflyver@msn.dkREMOVE> skrev: