Okker.....
Fra : Thomas & Camilla

Dato : 19-10-06 19:38

Hejsa.
Jeg har haft et rør der gået i stykker udenfor, og de har egen brøn, har vi
desværre også meget okker. Der er kommet vand (med okker i) ud på mine nye
Holmengårds fliser, så de er orange plettet.
Er der nogen der ved hvordan man kan få det af, uden at ødelægge
fliserne.???

Jeg har også en del okker i mit wc, nogen gode i der til at fjerne det??

På forhånd tak for hjælpen.
Thomas

Fra : T. Krieger

Dato : 19-10-06 19:50

Fra : T. Krieger

Dato : 19-10-06 19:54

> [...]
> fliserne.???
>
> Jeg har også en del okker i mit wc, nogen gode i der til at fjerne

Py-ha. Jeg har også boet på et sted med egen brøndboring. Det var et
mareridt. Jeg måtte filtrere alt det vand der skulle bruges til at
drikke og til madlavning.

Men her er i hvert fald et link til hvordan du får det fjernet:

http://www.ask-alex.dk/4877_Saadan_fjerner_du_okker.html

--
Venlig hilsen

Tove :) (Undskyld dobbeltpostning )

Fra : BA

Dato : 19-10-06 20:01

Det kan fjernes med rustfjerner.

Vi har meget okker i vandet i vores brønd i Sverige, men vil ikke ødelægge
miljøet i vores 3-kammer afløbsbrønd, derfor kan vi nøjes med knofedt og
skuresvampe når toilet og bad skal rengøres.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : BA

Dato : 19-10-06 21:06

Undskyld, men det forrige gode råd fra Tove handler mest om kalk. jeg fandt
også følgende, som I nok kan bruge: http://www.okker.dk/

Fra : T. Krieger

Dato : 19-10-06 21:22

BA <paogbaKANIN@oncable.dk> wrote:
> Undskyld, men det forrige gode råd fra Tove handler mest om kalk.
> jeg fandt også følgende, som I nok kan bruge: http://www.okker.dk/

Okker sætter sig ikke fast eller misfarver ikke fliser og kummer, hvis
der ikke er et kalklag til stede. Jeg ved det helt sikkert, for jeg
levede med det i 6 år, og boede i et område med særdeles hårdt vand.
Jeg brugte også eddike, det tog både kalk og okker.

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : BA

Dato : 19-10-06 21:51

Ja, det er kalken der er omdrejningspunktet, men vores vand i Sverige er
meget blødt - helt uden kalk, men alligevel kommer toilet m.m hurtigt til at
se ud som der ikke er blevet gjort rent i årevis. Desuden er selv
"drikke"vandet så fyldt med okker at man kan se det i glasset. Vi tager
drikkevand med hjemmefra, og drikker sjældent vandet, men det er nu pga
smagen. Ellers fejler det ikke noget.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-06 22:11

> [...]
> det i 6 år, og boede i et område med særdeles hårdt vand. Jeg brugte også

Jep, og når nu fliser og fuger er støbt.........Hvad gør man så? Edike er
mildt sagt ikke en løsning.

Mvh Maria

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-10-06 07:19

> Jep, og når nu fliser og fuger er støbt.........Hvad gør man så? Edike er
> mildt sagt ikke en løsning.

Okker er jern-oxyd i vandet, deraf den dårlige blod-smag, jern-oxyd = rust,
så TADAAA- brug rustfjerner :). Rustfjerner = fortyndet fosforsyre, som både
købes som sådan, og findes cola og div. rengørings, afkalkningsmiddler.

Fra : BA

Dato : 20-10-06 12:01

Vi har vinyltapet i badenichen i Sverige med masser af okker i vandet. Det
vil måske være en idé at prøve med noget cola for at rense tapetet. Jeg kan
alligevel ikke lide den cola, der ligger på lager - det er brugsens den
billige - mon den er god nok ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-10-06 15:40

"BA" <paogbaKANIN@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:4538ac7a$0$840

Jeg kan
> alligevel ikke lide den cola, der ligger på lager - det er brugsens den
> billige - mon den er god nok ?
> --
Nu skal du huske på der er farve og sukker i cola, så måske okker er pænere?
:).

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-10-06 18:56

> [...]
> rust, så TADAAA- brug rustfjerner :). Rustfjerner = fortyndet fosforsyre,
> som både købes som sådan, og findes cola og div. rengørings,

Jo, men der må ikke være afkalker i. og dem jeg har prøvet, virker ikke. Øv.

Mvh Maria

Fra : JB

Dato : 20-10-06 08:18

> [...]
> fliserne.???
>
> Jeg har også en del okker i mit wc, nogen gode i der til at fjerne det??

Jeg har selv egen drikkevandsboring og har haft et okkerproblem.

1. Fjern problemet ved roden: Monter et okkerfilter og du har ikke okker i
drikkevandet mere.
2. Okker kan nemt fjernes med oxalsyre.

JB