Ventilationsventiler
Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-10-06 09:27

Hej gruppe

Jeg overvejer at montere nogen ventilationsventiler, til passiv
cirkulation, i vores stue og soveværelse. Væggene er 19 cm gasbeton,
som bliver forholdvis kolde og derfor let giver kondens-problemer.

Imidlertid burde 19 cm gasbeton jo være rimeligt let at komme igennem.
Jeg er ikke helt ubekendt med at bruge værktøj, men mest til
motorcykler, plæneklippere og lignende - husinstallationer er lidt
ukendt land, så alle gode råd tages i mod med kyshånd :)

Spørgsmålet er, hvilke ventiler jeg skal vælge? De fås jo fra 70 kr i
Harald Nyborg og op til i nærheden af 1000 kr. hos Carl F. Der må være
en forskel for de penge?

Selve monteringen forestiller jeg mig kan gøres, ved først at bore
igennem væggen med et langt bor og udfra det markére huldiameteren,
som jeg så vil mejsle ud. Er det en brugbar løsning eller er der
lettere fremgangsmåder? Skal der være fald mod ydersiden, så
kondensvandet løber den rigtige vej?

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 19-10-06 09:42

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote in

> [...]
> som jeg så vil mejsle ud. Er det en brugbar løsning eller er der
> lettere fremgangsmåder? Skal der være fald mod ydersiden, så

Hej
Der findes kopbor op i dieamter på ø16cm der nemt kan bore igennem en
gasbetonmur.
Du skal anskaffe en borehammer af de billige med den der snaplås patron.

Den kører bl.a. i meget lave omdrejninger.
En almindelig (batteri)boremaskine brænder elektronikken af hvis du prøver.
Det er forsøgt.

Lån både kopbor i korrekt diameter og maskine i det lokale byggemarked
eller hos den lokale entreprenør/murer/tømrer.

Hældning og kondensproblemer kender jeg ikke noget til.

Hilsen Jens

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-10-06 10:06

Uffe R. B. Andersen skrev:

> [...]
> cirkulation, i vores stue og soveværelse. Væggene er 19 cm gasbeton,
> som bliver forholdvis kolde og derfor let giver kondens-problemer.

At du laver hul i muren, gør ikke væggene varmere.
Det ville være bedre hvis du isolerede væggene
indvendigt. Selvfølgelig vil området omkring selve
ventilen blive koldere end resten, men det vil
sandsynligvis bare betyde at du koncentrerer vandet
omkring ventilen.

Peter Schrøder

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-06 14:07

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> At du laver hul i muren, gør ikke væggene varmere.
> Det ville være bedre hvis du isolerede væggene
> indvendigt.

Det nu bedre og billigere at få hulmursisoleret.

Mvh
Michael

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-10-06 15:31

On Thu, 19 Oct 2006 15:06:59 +0200, "Michael Rasmussen"
<michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> wrote:

>Det nu bedre og billigere at få hulmursisoleret.

Men problematisk, når væggene består af 190 mm gasbeton-blokke

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-06 17:59

Uffe R. B. Andersen wrote:

> Men problematisk, når væggene består af 190 mm gasbeton-blokke

Er det ikke bare en detalje ? nå spøg til side - næste gang så prøver jeg at
læse hvad der bliver skrevet.

Mvh
Michael

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-10-06 15:30

On 19 Oct 2006 09:06:17 GMT, Peter Schrøder
<petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

>At du laver hul i muren, gør ikke væggene varmere.

Sarkasme?

> [...]
>ventilen blive koldere end resten, men det vil
>sandsynligvis bare betyde at du koncentrerer vandet

Væggene kan ikke isoleres indvendigt, men kunne eventuelt isoleres
udvendigt. Imidlertid er det ikke væggenes kølighed, der er problemet,
men en luftfugtighed, der oftest ligger over 60%. Hvis blot
luftfugtigheden kom ned på et rimeligt niveau - 45-50% - så ville
problemet snadsynligvis være løst.

Det skal i hvert fald forsøges, før der evt. efterisoleres - det er
trods alt ikke gratis.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-06 18:12

> [...]
> problemet snadsynligvis være løst.
>
> Det skal i hvert fald forsøges, før der evt. efterisoleres - det er

Med en luftfugtighed på 60% og indetemperatur på ca. 22 grader er dit
dugpunkt ca. 13 grader.
Med en luftfugtighed på 50% og indetemperatur på ca. 22 grader er dit
dugpunkt ca. 10 grader.

Spørgsmålet er, om en sænkning af luftfugtigheden til 50% vil være en
holdbar løsning, i de kolde vinterperioder.

Jeg mener du i højeste grad du bør overveje at få isoleret dine ydervægge.
Med en temperatur på indervæggene på 13 grader eller mindre har du ud over
problemer med fugt også et utroligt dårligt indeklima med kolde vægge, samt
et stort varmetab( og det er bestemt heller ikke gratis. Vil tro du kan få
betalt din investering tilbage på under 10 til maks 15 år (afhængig af
valgte løsning)).

Dine indervægge bør være mindst 17 grader varme når det er koldt uden for.

Mvh
Michael

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-10-06 19:10

On Thu, 19 Oct 2006 19:12:24 +0200, "Michael Rasmussen"
> [...]

>et stort varmetab( og det er bestemt heller ikke gratis. Vil tro du kan få
>betalt din investering tilbage på under 10 til maks 15 år (afhængig af

Vores gasforbug er nu ellers ikke så voldsomt, for at holde en
indetemperatur på 21ºC. Sidste år brugte vi 1590 kubikmeter til
opvarmning af 110 kvm., hvilket ikke skulle være unormalt. Derfor
hælder jeg til, at væggene, omend tynde, faktisk er ok.

>Dine indervægge bør være mindst 17 grader varme når det er koldt uden for.

God information - det er da til at undersøge.

Noget helt andet er - er der ikke nogen der har bud på, hvilken
ventiltype jeg skal vælge? Uanset om væggene skal efterisoleres, så
skal ventilationen øges, for luftfugtigheden falder jo ikke af, at
væggene bliver varmere.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-06 22:14

> ventiltype jeg skal vælge? Uanset om væggene skal efterisoleres, så
> skal ventilationen øges, for luftfugtigheden falder jo ikke af, at
> væggene bliver varmere.

Jo. Fugtigheden afhænger af temperaturen. Har du forresten ventiler på
vinduerne? Det kunne være nemmere/billigere.

Mvh Maria

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-10-06 09:17

On Thu, 19 Oct 2006 23:14:26 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Jo. Fugtigheden afhænger af temperaturen. Har du forresten ventiler på

Den relative luftfugtighed i rummet afhænger af temperaturen. Om
væggene er 15, 17 eller 20ºC varme har kun betydning for, om der
dannes kondens på væggene af den fugt, der er i luften.

>vinduerne? Det kunne være nemmere/billigere.

Termoruder, så det er ikke sådan ligetil. Jeg tror ikke noget kan være
ret meget lettere, end at sætte ventilationsventiler i massive
gasbetonvægge.

Fra : sæbelaursen

Dato : 19-10-06 19:43

> Jeg overvejer at montere nogen ventilationsventiler, til passiv
> cirkulation, i vores stue og soveværelse.

HVORFOR PASSIV ventilation

Ring til Ø-Land i vejle
de laver ikke andet - og er dygtige -

carsten

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-10-06 20:11

On Thu, 19 Oct 2006 20:43:15 +0200, "sæbelaursen"
<testcabola@post7.tele.dk> wrote:

>HVORFOR PASSIV ventilation

For at prøve det simpleste og billigste først. Hvis det er nok, er der
jo ingen grund til at kaste formuer efter forkromede løsninger :)

>Ring til Ø-Land i vejle
>de laver ikke andet - og er dygtige -

De findes også i Ballerup, kan jeg se - det er tættere på. Tak for
tippet.

Fra : Armand

Dato : 19-10-06 21:33

Uffe R. B. Andersen skrev:

> Jeg overvejer at montere nogen ventilationsventiler, til passiv
> cirkulation, i vores stue og soveværelse. Væggene er 19 cm gasbeton,
> som bliver forholdvis kolde og derfor let giver kondens-problemer.

Det er min opfattelse at luftfugtighed er ganske flygtig - Se blot hvor
hurtigt at kondensen på badeværelses-spejlet forsvinder efter at vinduet
åbnes, og dét til trods for at der stadig er masser af kontant fugt på
gulv/vægge og i håndklæder!
Har i prøvet udfoldelse af det gode gamle trick med at lufte grundigt ud
et par gange om dagen? Fidusen er ligeså god som simpel men bliver ofte
forglemt i bestræbelse på at holde varmeudgiften nede.

Soveværelset er nok det lokale hvor der bliver dampet mest, og dét excl.
de lumre detaljer. Uden sammenligning er soveværelset det lokale der har
den højeste "døgn-belægningsgrad" i.f.t. areal, så ventilation dér er
måske slet ikke så ringe en ide, hvis ikke ligefrem at i kunne nøjes med
at sove for (let?) åbent vindue ligesom jeg personligt ynder (men ikke
får lov til af Linnea!)

Gasfyring?
Gas giver i sig selv en mængde fugt - Er problemet ikke at der mangler
udluftning ved dén kilde (igen evt. p.g.a. fejlagtig afblænding
begrundet i varmeudgiften?)?

--
Armand.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-10-06 09:26

On Thu, 19 Oct 2006 22:32:37 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Har i prøvet udfoldelse af det gode gamle trick med at lufte grundigt ud
>et par gange om dagen? Fidusen er ligeså god som simpel men bliver ofte
>forglemt i bestræbelse på at holde varmeudgiften nede.

Ja, men vi kunne sikkert godt være bedre til det. Det er nu også en af
grundene til, at jeg vil sætte ventilationsventiler op - så jeg er
sikker på, der hele tiden er noget luftudskiftning.

Det skal måske lige bemærkes, at der hverken i stue eller soveværelse
er nogen eksisterende udluftning. Stuen er åben til køkkenet og dermed
emhætten, men den kører jo også kun i tiden omkring madlavning. I
badeværelset er der en loftventil, men al anden luftudskiftning sker
gennem utætheder og dem er der ikke mange af.

> [...]
>måske slet ikke så ringe en ide, hvis ikke ligefrem at i kunne nøjes med
>at sove for (let?) åbent vindue ligesom jeg personligt ynder (men ikke

Udover vores fælles interesse for motorcykler, fly og særegne
motorkonstruktioner, så har vi åbenbart også fundet fruer af samme
karakter Vinterdyne i hendes side, året rundt og vattæppe i min
side.

>Gasfyring?
>Gas giver i sig selv en mængde fugt - Er problemet ikke at der mangler
>udluftning ved dén kilde (igen evt. p.g.a. fejlagtig afblænding
>begrundet i varmeudgiften?)?

Bryggerset er nu ikke slemt med fugt, selvom der også tørres tøj. Der
er en kattelem, så der kommer rimeligt med frisk luft.