Placering af bjælke over nyt vindue i mur?
Fra : N. Foldager

Dato : 18-10-06 22:20

Hvis man ønsker at oprette f.eks. et større vindueparti i en
eksisterende muret hulmur, skal der jo en bjælke op over vindueshullet
til at erstatte den statik, som muren i vinduesåbningen hidtil har
ydet.

Hvordan er fremgangsmåden, når man skal have bjælken på plads uden at
de ovenliggende bygningsdele ryger ned?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jan Raarup

Dato : 19-10-06 11:52

N . Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev:

>Hvis man ønsker at oprette f.eks.
> [...]

Man hugger hul over den nye bjælkehøjde med ca en meters
mellemrum og anbringer en jokerkonstruktion som optager trykket
imens den nye bjælke monteres, men hvis du vil være helt sikker
på dimensioneringen, bør du kontakte en fagmand.

Hilsen Jan

"The worst day fishin` is better than
the best day workin´"
http://www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : N. Foldager

Dato : 21-10-06 09:22

Jan Raarup:

> [...]
>imens den nye bjælke monteres, men hvis du vil være helt sikker
>på dimensioneringen, bør du kontakte en fagmand.

Tak for svaret.

Jeg forstår til fulde formålet med en "jokerkonstruktion". Men hvordan
ser sådan én typisk ud? Er det slang eller en etableret fagterm?

Jeg er ikke nervøs for statikken.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Armand

Dato : 21-10-06 09:49

N. Foldager skrev:
> Jan Raarup:

> Jeg forstår til fulde formålet med en "jokerkonstruktion". Men hvordan
> ser sådan én typisk ud? Er det slang eller en etableret fagterm?

Jeg har ikke hørt joker nævnt i den forbindelse, men i praksis stikker
man bjælker tværs gennem de udhuggede huller og understøtter disse med
såkaldte "soldater" på hvar side af muren.

Et kuriosium omkring bærebjælken er at træ regnes for kraftigere bærende
end jern - I tilfælde af brand, hvor jern ved opvarmning meget hurtigt
mister sin beregnede styrke og indmuret træ næsten ikke er til at sætte
i brand

--
Armand.

Fra : N. Foldager

Dato : 21-10-06 10:14

Armand:

>Jeg har ikke hørt joker nævnt i den forbindelse, men i praksis stikker
>man bjælker tværs gennem de udhuggede huller og understøtter disse med
>såkaldte "soldater" på hvar side af muren.

OK. Jeg forestillede mig noget i den retning.

> [...]
>end jern - I tilfælde af brand, hvor jern ved opvarmning meget hurtigt
>mister sin beregnede styrke og indmuret træ næsten ikke er til at sætte

Ja, det er rigtigt.

Men man kan måske sige, at hvis en metalbjælke indstøbt i en mur
bryder ned pga. varmen, så har man nok yderligere problemer med husets
vedligeholdelse.

Hvad med de der bjælker, som forestiller en række mursten? Det må
alligevel tage sin tid, før metallet i dem bliver for varmt.

Kan en træbjælke arbejde for meget og give (ubetydelige) revner?

Venlig hilsen

Niels Foldager