Over-glitning
Fra : mg

Dato : 18-10-06 11:50

Hej

Læste lidt om overglitning af beton, det skulle afstedkomme afskalninger af
overfladen, hvad er det der fysisk sker ved overglitning ?
har været ved at støbe et trappertrin, glittede det efter nogle timer efter
støbningen, det står nu rigtig flot og tæt i overfladen, spændt på om den
overfalde så vil holde,
hvis nu det skulle ske at eksempelvis et støbt trin, er blevet overglittet,
og skaller af i overfalden, er der så noget man kan gøre, for at gå det pænt
igen ?

med venlig hilsen

Fra : Jan Raarup

Dato : 18-10-06 13:14

mg <msg@tdcadsl.dk> skrev:
>Hej

> [...]

Sådan som du beskriver det er der ikke chance for at noget
skaller af.

Hilsen Jan

"The worst day fishin` is better than
the best day workin´"
http://www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-10-06 17:02

In news:453606d6$0$12638$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
mg <msg@tdcadsl.dk> Typed:
> Hej
>
> Læste lidt om overglitning af beton, det skulle afstedkomme
> afskalninger af overfladen, hvad er det der fysisk sker ved
> overglitning ?

Hvor har du læst?

Jeg har problemet på et stykke støbt i strandsand.
det ligner plastic maling der skaller..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : mg

Dato : 18-10-06 17:30

> Hvor har du læst?
>
> Jeg har problemet på et stykke støbt i strandsand.
> det ligner plastic maling der skaller..

Her er adressen http://www.teknologisk.dk/byggeri/19240

Hvor lang tid gik der fra du var færdig med opgaven, til det begyndte at
skalle ?
Tror det er væsentligt, at vente nogle timer med at glitte efter man har
støbt.
Men vil gerne vide hvad det er der sker, når fænomenet opstår, måske det er
noget med man trækker vand/cement op til overfladen, ved glitning ?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-10-06 21:18

In news:45365695$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
mg <msg@tdcadsl.dk> Typed:

> Her er adressen http://www.teknologisk.dk/byggeri/19240

Tak

> Hvor lang tid gik der fra du var færdig med opgaven, til det begyndte
> at skalle ?

hmm inden for 24 timer..
det var sommer varmt og tørt..

> Tror det er væsentligt, at vente nogle timer med at glitte efter man
> har støbt.

tjae.. jeg hældte betonnen ud og glattede med et PU bræt, til jeg havde den
ønskede overflade..

> Men vil gerne vide hvad det er der sker, når fænomenet opstår, måske
> det er noget med man trækker vand/cement op til overfladen, ved
> glitning ?

Jeg kan godt tro på at det har noget med overflade fugtighed / mangel på
samme at gøre.

Fra : Jan Raarup

Dato : 18-10-06 17:44

Petersen_Michael <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk>
skrev:
> [...]
> mg <msg@tdcadsl.dk> Typed:

>Hvor har du læst?
>
>Jeg har problemet på et stykke støbt i strandsand.

Du skal støbe i murergrus og cement i forholdet 3:1

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-10-06 21:16

In news:11611900920.883110372420312@dtext.news.tele.dk,
Jan Raarup (slet RFS9P) <janmaren@RFS9Photmail.com> Typed:

> Du skal støbe i murergrus og cement i forholdet 3:1

Ja, men nu ønskede jeg en helt glat overflade, og den synes jeg bedst jeg
opnår med strandsand..
Det plejer at gå meget godt..

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 19-10-06 10:05

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote in

> opnår med strandsand..
> Det plejer at gå meget godt..

Det er ikke strandsandet der er problemet, måske hvis der var snavs i....
Men tiden imellem udlægning og glitning har nok været alt for kort.

cementen skal altså liige nå at få gang i den kemiske reaktion der sker
under størkningen.
For meget nussen (glitning) skiller cement og grus ad og så ødelægger du
kemiien i størkningsprocessen.

Da jeg lagde betongulv i min lukkede garage, gik jeg og vandede gulvet,
bare holde det vådt, en hel uge efter ulægningen....
Jeg glittede ikke... men forsøgte vist at undgå sætningsrevner m.m.
Jeg fik det bare som et godt råd fra en, det fulgte jeg så bare.
Jens

Fra : JB

Dato : 19-10-06 15:06

> Jeg har problemet på et stykke støbt i strandsand.
> det ligner plastic maling der skaller..
> --

Du skal undgå at bruge strandsand da det ikke bliver en særlig god støbning.
Sandkornene i strandsand er igennem tiden slebet runde af havet og binder
derfor ikke særlig godt. Du skal købe skarpt sand eller støbegrus, det giver
det bedste resultat.

JB