Shii-take svampe og manglende egetræ...
Fra : Intet Navn

Dato : 17-10-06 16:37

Sad og kiggede DR "Frilandshaven" programmet om shii-take svampe og om
hvordan man selv kan dyrke dem - og fik helt lyst til at eksperimentere
med det. (http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/Dyrkning/20060926102551.htm)

Til formålet skal man bruge shii-take mycelium (sporer) og nogle værktøjer
(der uden problemer kan erstattes med hvad man nu har ved hånden) - og
ikke mindst en stump egetræsstamme (da svampen vokser på egetræ..!)

De flinke mennesker hos DR har linket til et sted hvor man kan købe alle
nødvendighederne - men de vil have en lille formue for en stump frisk
egetræ på en meters penge! =

- Det MÅ da kunne gøres til en rimelig pris, så hermed spørgsmålet:

Er der nogen der ved hvordan eller hvor (*) man kan nemt (og billigt) kan
slå kløerne i et par stykker relativt friskfældet egetræ (**)?

/Claus

*) Helst på Vestsjælland men hele Sjælland er OK - afhængig selvfølgelig
af prisen!

**) Stykkerne skal være friske,'fugtige' og ideelt søges et par stykker á
ca. en meters længde med en diameter omkring 15-20 cm - men kortere og
tykkere stykker er bestemt også brugbare.

Fra : Jens-Henrik Thrane

Dato : 17-10-06 16:51

Også gerne forslag i viborg området...

jens

Fra : Martin Bak

Dato : 17-10-06 17:13

"Jens-Henrik Thrane" <jht@norcon.dk> skrev i en meddelelse
> Også gerne forslag i viborg området...
>
> jens

Se dig om i nabolaget. Eg er ikke ualmindeligt i private haver. (på landet)
Du kan sikkert spotte et eksemplar og overbevise ejeren om, at den trænger
til at blive studset lidt ;)

Martin

Fra : FooBar

Dato : 17-10-06 22:16

"Jens-Henrik Thrane" <jht@norcon.dk> wrote in

> Også gerne forslag i viborg området...

Har 'forsket' lidt og det lader til at man kan hente træ relativt billigt i
diverse skovdistrikter. I hvert fald er deres priser på en rummeter egetræ
(fastmasseprocent 60) kun 85 kr højere end en enkelt 'kæp' på en meters
penge kostede på shii-take hjemmesiden! Jeg gætter lidt kækt på, at man
måske kan forhandles en ret rimelig pris (taget i betragtning at man jo kun
skal bruge en meter eller to af den 'ufine' slags og overhovedet ikke
kommer i nærheden af en rummeter!

Skov og Naturstyrelsen har iøvrigt et fremragende værktøj på deres
hjemmeside, hvor man for hver skov kan se hvornår den er plantet, hvilken
slags træer der er på hvilke arealer, priser, hvem man skal kontakte og det
hele!

Høflig selv- og viderekig på:
http://www.skovognatur.dk/Service/Salg/Braende/

/claus

Fra : Old Meower

Dato : 18-10-06 09:05

FooBar skrev:

> [...]
> slags træer der er på hvilke arealer, priser, hvem man skal kontakte og det

Hejsa.

Interessant side

Tak for linket!

/Joakim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-10-06 18:26

> **) Stykkerne skal være friske,'fugtige' og ideelt søges et par stykker á
> ca. en meters længde med en diameter omkring 15-20 cm - men kortere og
> tykkere stykker er bestemt også brugbare.

Plant et træ. Det vil have den korrekte tykkelse om 20 år
Det er derfor at det er så dyrt.

Mvh Maria