Rense brugt dørkarm for fugemasse
Fra : Niels P

Dato : 17-10-06 10:10

Jeg har købt en brugt dør med karm, som jeg nu skal have sat op. Den not som
går rundt om karmen på ydersiden (mod murværket efter montering), den er
imidlertid fyldt med gammel gummifugemasse. Jeg har moslet med at få det ud
den sidste time uden det store held. Det er meget sejt at skære i. Så er det
jeg tænker på hvor vigtigt det egentlig er at den er helt ren. Dens formål
er vel at lade ny fugning slutte mere tæt, så der ikke er mulighed for en
gennemgående luftsprække, da fugningen "går om hjørner". Betyder det ikke at
det er ok bare der er en fordybning? Jeg kan evt. skumme omkring karmen også
for at tætne.
Skal jeg ud og bruge en masse tid på at rense den not, eller er det ikke så
vigtigt?

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-10-06 20:36

"Niels P" <np@spam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Betyder det ikke at det er ok bare der er en fordybning? Jeg kan evt.
> skumme omkring karmen også for at tætne.

Den not er der for at den mørtel man optimalt skal fuge med, skal få en
"modhager" så den ikke falder ud, når døren bliver smækket.

> Skal jeg ud og bruge en masse tid på at rense den not, eller er det ikke
> så vigtigt?

Hvis du skal fuge med mørtel skal den være ren. Ellers skærer du den bare
af, så det der ligger nede i noten bliver liggende.

- Martin

Fra : Niels P

Dato : 17-10-06 21:44

> Hvis du skal fuge med mørtel skal den være ren. Ellers skærer du den bare
> af, så det der ligger nede i noten bliver liggende.

Jeg havde bestemt ikke forestillet mig mørtel. Jeg er ikke god til at lege
med mørtel så det bliver pænt.
Alternativet er vel bare fugemasse på pistol? Skal jeg egentlig bruge et
ydre fugebånd der, eller er det redundant?
Hvad med at skumme det (det er generelt let, synes jeg), og så kradse noget
skum ud af mellemrummet mellem karm og mur, så man får et par cm fri ind i
dybden, og stoppe et fugebånd ind der?

Hvad skulle forøvrigt være motivet til at bruge mørtel? Jeg kan ikke helt se
hvorfor det skulle være bedre end gummi/skum/fugebånd?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-10-06 22:07

> Hvad skulle forøvrigt være motivet til at bruge mørtel? Jeg kan ikke helt
> se hvorfor det skulle være bedre end gummi/skum/fugebånd?

Det må ikke være tæt på den udvendige side, og det er ikke helt nemt med
fugemasse. Fugemasse er i øvrigt betydeligt sværere at få pænt frem for
mørtel.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 18-10-06 14:07

> Hvad skulle forøvrigt være motivet til at bruge mørtel? Jeg kan ikke helt
> se hvorfor det skulle være bedre end gummi/skum/fugebånd?

Hvis du bruger fugemasse udvendigt risikerer du at karmen rådner på grund af
fugt fra kondens. Mørtel er det eneste rigtige udvendigt. Indvendigt kan du
til gengæld godt lukke med fugemasse, men her skal der vel gerigter på? Det
er slet ikke svært at lave en pæn mørtelfuge. Pres mørtlen ind med bagsiden
af en spandske og glat fugen med et filtsebrædt eller en våd kalkekost.

Martin

Fra : Niels P

Dato : 18-10-06 15:06

> [...]
> på? Det er slet ikke svært at lave en pæn mørtelfuge. Pres mørtlen ind
> med bagsiden af en spandske og glat fugen med et filtsebrædt eller en våd

Har fugebånd ikke samme effekt som mørtel. Det holder regn ude og lader fugt
vandre ud af træet?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-10-06 18:50

> Har fugebånd ikke samme effekt som mørtel. Det holder regn ude og lader
> fugt vandre ud af træet?

Jo, men ikke helt så godt. Fugemasse er til gengæld noget skrammel til
formålet.

Mvh Maria