Fastgørelse af karm-bundstykke (dørtærskel~
Fra : N. Foldager

Dato : 15-10-06 09:18

Jeg skal lægge nyt bundstykke (dørtærskel) i en indendørs karm.

Underlaget for bundstykket er plant beton.

Bundstykket er ikke 100% plant, så det skal holdes en smule nede i
enderne for at dørbladet er helt frit. Hvordan mon jeg bedst fastgører
det?

Det er 1 mm for kort til at sidde i spænd; hvilket formentlig heller
ikke ville holde enderne nede ret længe.

Da det er en eksisterende karm, kan jeg jo ikke komme til at sætte
stifter i fra enderne.

Kan man lime bundstykket til underlaget (træ-beton)? I så fald
hvilken type lim? Epoxy?

Jeg tænkte på, at isætte et par gevind i bundstykkets bundflade, og
så bore tilsvarende huller i betonen. Derefter fylde betonhullerne
med lim (f.eks. pladelim = meget hårdt) og sætte bundstykket ned med
vægt over gevind-tappene til limen er tør.

At tilpasse betonen til bundstykket er en teoretisk mulighed, men
noget besværlig.

Har nogen et godt forslag?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Bak

Dato : 15-10-06 10:00

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
newsr3j2tcjfk29aue7fn0kf4m9bpequ6nm6@4ax.com...

> Kan man lime bundstykket til underlaget (træ-beton)? I så fald
> hvilken type lim?

Ja, med almindeligt PU-lim. Bundstykket skal fastholdes lodret i spænd mens
limen hærder, for den skummer lidt op og vil ellers løfte bundstykket.

Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 15-10-06 12:18

Martin Bak:

>Ja, med almindeligt PU-lim. Bundstykket skal fastholdes lodret i spænd mens
>limen hærder, for den skummer lidt op og vil ellers løfte bundstykket.

Tak for svaret.

Jeg har PU-lim på hylden, men var bange for at bruge det netop pga.
opskumningen. Der må skulle en ret stor samlet kraft til at holde det
nede med det relativt store skum-areal. Eller du vil måske kun påføre
det i en plet i hver ende af bundfladen?

Er der ikke noget med, at PU (polyurethan) kan finde på at skumme
yderligere over lang tid? Der er jo ikke meget tolerence under en
dør.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Bak

Dato : 15-10-06 14:44

> [...]
>
> Er der ikke noget med, at PU (polyurethan) kan finde på at skumme
> yderligere over lang tid? Der er jo ikke meget tolerence under en

Hvis jeg skulle lave det nummer ville jeg sætte 2-3 lægter i spænd mellem
bundstykke og karmens overligger mens limen hærder. Og jeg ville lime i 3-4
langsgående striber. Det er ret irriterende hvis bundstykket "knaser" når
man træder på det.
Når limen er hærdet sker der ikke yderligere ekspansion.

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 15-10-06 14:48

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har PU-lim på hylden, men var bange for at bruge det netop pga.
> opskumningen.

En anden mulighed er såkaldt "montagelim" der fås i patroner til fugepistol.
Det minder noget om kontaktlim, men påføres kun den ene flade.

Martin