Kørekorts kode
Fra : Henry

Dato : 24-06-01 19:25

Hej NG

Fruen og jeg har lige siddet og sammenlignet kørekort, hun har netop fået
sit MC kort og på hendes midlertidige kørekort står der AS.

Jeg har selv samtidigt tage med fruen taget sidevogns kurset og på mit kort,
nye rigtige kørekort (kreditkort) står der bare A. På mit midlertidige kort
står der AL og AS.

Hvad betyder følgende koder:

AS
AL

Hvad hvis der både står AS og AL, det gør der på en kammerats kørekort (han
er 41)?

mvh
Henry

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 24-06-01 20:38

Motorcykel.

> AS

Stor motorcykel.

> AL

Lille motorcykel.

Mvh
Steen

Fra : Henry

Dato : 24-06-01 19:57

Tak men...

> Motorcykel.
Motorcykel??? Med/uden sidevogn stor eller lille?

> Stor motorcykel.

> Lille motorcykel.

mvh
Henry

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-06-01 20:19

i dagens danmark er der ikke et nyt MC kort udsted kun til "alm." MC...ALLE
må køre med sidevogn...(altså alle de "nye")

lille stor reffere til motor effekten

Daniel

Fra : Christian Stidsen

Dato : 24-06-01 20:49

"Daniel Nielsen" <d992157@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> i dagens danmark er der ikke et nyt MC kort udsted kun til "alm."
MC...ALLE
> må køre med sidevogn...(altså alle de "nye")

Hvad så de der ikke har taget MC-kort til sidevogn
- altså de der har taget før reglerne blev ændret!
Hvad står der på deres kort ?

Christian
--
FZS600

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-06-01 21:05

hvis det er det gamle de har står der vel bare side vogn med uden...

hvis de skal have det gamle "opdateret" får de til stor MC.....MED
sidevogn....der er ingen regler om man SKAL tage kursus....blot at det er
yderst anbefalelses værdigt....mener jeg

daniel

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-06-01 22:34

> Hvad så de der ikke har taget MC-kort til sidevogn
> - altså de der har taget før reglerne blev ændret!
> Hvad står der på deres kort ?
>
> Christian
> --
> FZS600
>
>Jeg har et nyt kørekort (det der kreditkort størrelse), men jeg har taget
MC kort før de nye regler.
Men selvom jeg aldrig har modtaget undervisning i sidevogn står der også AL
og AS (og ,C,D,BE,CE & DE ) på det, men der står intet om hvorvidt jeg
må køre med sidevogn !

Thore Jensen...
RF600R

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 28-06-01 05:13

> (og ,C,D,BE,CE & DE )

Blæremås!

Rasmus
(Der ikke er spor misundelig!)

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 24-06-01 23:06

"Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> skrev > >

> Hvad så de der ikke har taget MC-kort til sidevogn
> - altså de der har taget før reglerne blev ændret!
> Hvad står der på deres kort ?

På mit kort står der A1=solo og A2=m/sidevogn.

--
Susanne

Fra : Carsten JvT

Dato : 25-06-01 07:18

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> "Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> skrev > >

> På mit kort står der A1=solo og A2=m/sidevogn.
>
> --
> Susanne

Jeg tog MC pap i foråret '99 (stort kort). Jeg havde til bil i forevejen.
Der står koderne A+B. Jeg fik også undervisning i sidevognskørsel, og s.v.h.
fik også dem der tog det lille kort undervisning i sidevogn.

Carsten JvT

Fra : Henry

Dato : 25-06-01 08:14

> På mit kort står der A1=solo og A2=m/sidevogn.

Der stod A1 på mit gamle kort og på mit nye kreditkort står der bare A.

Jeg fremlagde sidevogns kursusbevis ved ombytningen af kortet.

Måske betyder et A at man har ret til at køre lill+stor MC og sidevogn, hvis
der står AL, AS betyder det måske at man må køre alle størrelser MC men uden
sidevogn?

Vi sad ved skt. hans bålet og sammenlignede kort og undrede os over hvorfor
der stod noget forskelligt, selvom vi alle mener at have ret til at føre de
samme køretøjer.

mvh
Henry

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 26-06-01 14:08

> Motorcykel??? Med/uden sidevogn stor eller lille?

'S'mall

'L'arge

MVH
Allan

Fra : boe

Dato : 26-06-01 14:17

"Allan Rasmussen" <jawa350@hotmail.com> wrote:
> Stor motorcykel.
> 'S'mall
> 'L'arge
>
> MVH
> Allan

Synes du ikke der er forvirring nok allerede? Joh, siger du så, men du kunne
alligevel ikke nære dig, vel? Næh, nej, det kunne du ikke

Bo, VF1000F

Fra : cr

Dato : 26-06-01 14:46

Jeg har en 2 hjuler med lille motor (lidt mere end 50ccm) og stor
nummerplade, skal man så have 2-delt kort?

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 25-06-01 08:16

Der står et langt nummer på kortet. Ud fra det kan man se om du har til
sidevogn eller ej. Jeg mener at hvis de sidste 3 cifrer er 100, så gælder
det ikke til sidevogn. Men er dog ikke helt sikker.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Henry

Dato : 25-06-01 09:01

> Der står et langt nummer på kortet.
Nix, overhovedet ikke på mit kort.

Ud fra det kan man se om du har til
> sidevogn eller ej. Jeg mener at hvis de sidste 3 cifrer er 100, så gælder
> det ikke til sidevogn. Men er dog ikke helt sikker.
Det kan tilgengæld være du har ret her, kolonne 12 kan indeholde koder for
evt. begrænsninger, så hvis man ikke har til sidevogn står der måske et
eller andet.

mvh
Henry

Fra : Lone

Dato : 25-06-01 14:18

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> evt. begrænsninger, så hvis man ikke har til sidevogn står der måske et

Ja det er lige nøjagtigt der ved begrænsningkoderne man kan se om kortet
gælder til sidevogn. Og det er rigtigt at der står 100 når kortet ikke
gælder til sidevogn. Længere oppe i tråden er der en, der mener at hvis man
får det gamle kort byttet til nyt - får man til sidevogn. Det er IKKE
rigtigt. Der skal et kursus til - og kursusbeviset skal afleveres på
motorkontoret, hvor man får et nyt kørekort - - uden 100-tallet.

Med venlig hilsen Lone

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 25-06-01 16:23

Præcis hvad jeg har gjort. Og det er vist det billigste "kørerkort" man kan

Fra : Henry

Dato : 25-06-01 17:58

> Præcis hvad jeg har gjort. Og det er vist det billigste "kørerkort" man
kan
> få

Ja det var også det jeg gjorde, 500kr for at få sidevogns kursus, jeg var
endda så heldig at jeg måtte køre med mens de helt nye fik deres "solo"
kursus, for pokker da hvor var det sjovt. Så nu har jeg et kort med en tom
kolonne 12.

Men jeg undre mig stadigvæk over hvorfor nogle har AL + AS i deres kørekort,
hvad mening giver det????

mvh
Henry

Fra : Lone

Dato : 25-06-01 22:00

> Men jeg undre mig stadigvæk over hvorfor nogle har AL + AS i deres
kørekort,
> hvad mening giver det????
>
> mvh
> Henry

Det med AL / AS giver mening når der er kørekort til hhv. lille og stor mc

M.V.H.
Lone

Fra : Henry

Dato : 26-06-01 19:10

> kørekort,

> Det med AL / AS giver mening når der er kørekort til hhv. lille og stor mc

Ja selvfølgelig giver det mening..... hver for sig, men der flere der har
begge koder på _samme_ kørekort???? Og hvilken mening giver det?

mvh
Henry

Fra : Morten Vegger

Dato : 26-06-01 10:48

Hej Alle!

Inden de nye regler omkring stor (AS) og lille (AL) motorcykel trådte i
kraft blev man ikke automatisk undervist i sidevognskørsel, når man tog
mc-kort.
Dem som har et "gammelt" mc-kort og ikke efterfølgende har taget
sidevognskort vil have påtegningskoden 100 bag på de nye små
plastickørekort.
Kode 100 betyder: Føreren er alene berettiget til at føre mc uden sidevogn.

Omvendt betyder det så også, at hvis der ikke står 100 bagpå det lille ny
plastickørekort, så må man gerne køre mc med sidevogn.

Mht. det lange nummer, som Henrik Nielsen omtaler, så er der temmeligt
sikkert tale om kode 71 efterfulgt af et 8-cifret nummer.
Kode 71 betyder at det pågældende kørekort er et duplikatkort, og det
8-cifrede nummer er dit tidligere kørekortnummer.

Af andre gængse koder kan nævnes:

Kode 01 synskorrektion
Kode 125 kun 3-hjulet mc
Kode 150 briller/kontaktlinser skal anvendes
Kode 400 erhverskort til B

Håber det det kan hjælpe lidt. Ellers så spørg løs!

Med venlig hilsen

Morten

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9h6oi1$25h$1@sunsite.dk...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-06-01 11:01

> Af andre gængse koder kan nævnes:

Findes hele listen med koder tilgængelig et sted ?

/Anders - den nysgerrige

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-06-01 11:27

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:

> Findes hele listen med koder tilgængelig et sted ?

Udleveres på det lokale motorkontor. Og der er dælme mange koder. Fik selv
en i fredags. Jeg fik selv fornyet kortet. Og måtte også have en
oversættelse/forklaring. Blandt andet på kode:250/450.

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.

Fra : Anneli

Dato : 26-06-01 23:26

"Morten Vegger" <mortenvegger@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Af andre gængse koder kan nævnes:

Kode 200 = traktor o.a. landbrugsmaskiner

Anneli

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-06-01 13:08

Anneli skrev i <9hdk0h$r1$1@sunsite.dk>:

> "Morten Vegger" <mortenvegger@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kode 200 = traktor o.a. landbrugsmaskiner

Den havde jeg engang Det egnede sig fint til at snyde udsmidere og
bartendere inden jeg blev 18, da kortet jo lignede det almindelige
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : jd

Dato : 30-06-01 10:42

Hmmmm, nu "taler" i alle om AS og AL, men på mit står der kun A under punkt9
foran på kørerkortet, og på bagsiden er der under punkt A udfyldt i både den
øverste og nederste del med et billede af en mindre og en større motorcykel.
Så hvor får i de AS og AL betegnelser fra, udfyldes de ikke ens i hele
landet?
Jeg ved at jeg har til stor motorcykel og er undervist i sidevogn og derfor
også må føre en sådan (om jeg kan er en anden historie, men hold da helt
k... hvor er det sjovt

JD

Fra : cr

Dato : 30-06-01 11:02

http://www.teori.dk/

Erhvervelse af kørekort Kapitel 1
Køreundervisning Kapitel 2
Køreprøver m.v. Kapitel 3
Udstedelse af kørekort Kapitel 4
Udvidelse af kørekort Kapitel 5
Fornyelse af kørekort Kapitel 6
Afgørelser om inddragelse af førerretten Kapitel 7
Generhvervelse af førerretten Kapitel 8
Færøske, grønlandske og udenlandske kørekort Kapitel 9
Administrative bestemmelser Kapitel 10
Straf, ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser Kapitel 11

BILAGSOVERSIGT

osv. osv. osv.

Fra : jd

Dato : 30-06-01 16:25

Jep, men er den ikke lidt forældet? jeg mener, den fortæller om kat.A at der
er en A (lille), B(Stor) og C(sidevogn) intet om AS ell. AL ell. bare Kat. A

********Klippet fra siden*************
1) Kategori A:

A) Lille motorcykel:

En tohjulet motorcykel uden sidevogn med en motoreffekt på højst 25 kW, en
egenvægt på mindst 125 kg, et slagvolumen på over 120 cm3, og en
tophastighed på mindst 100 km/t i henhold til køretøjets
standardtypegodkendelse.

B) Stor motorcykel:

En tohjulet motorcykel uden sidevogn med en motoreffekt på mindst 35 kW i
henhold til køretøjets standardtypegodkendelse.

C) Motorcykel med sidevogn:

En tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og
egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg.
Sidstnævnte begrænsning gælder dog ikke i forbindelse med erhvervelse af
kørekort til kategori A i de i § 13, stk. 2, nr. 3, og § 54, stk. 2, nævnte
tilfælde.
*************Slut***************

JD

Fra : cr

Dato : 30-06-01 16:40

Aner det ikke, men det hele skal læses, før man finder noget, men ka ikke
tro at den er forældet, i såfald kan der hentes noget nyere på
http://www.teori.dk/ som der står skrevet og i bilaget er ALLE koder til
kørekortet nævnt, et sted står skrevet, at har man ikke et bevis på kursus
til sidevogn (og søger det) skal man have kode 100!!!!. Nå såen er der så
meget.

Besøg også www.retsinfo.dk for at finde alle andre love.

BEK nr 196 af 11/03/1997 (Gældende)
Lovgivning som forskriften vedrører