Opvarming af udestue
Fra : TB

Dato : 15-10-06 08:26

Hej. Efter en dyr ekstraregning fra København Kommune, kikker vi efter
alternative måder at varme vores udestue. Tidligere har vi haft et elpanel
til at holde 5-10 grader igennem vinteren, men vi vurdere så nu om det ikke
findes mere økonomiske løsninger? Udestuen er på ca. 15 m2. I ugens reklame
fra diverse byggemarkeder finder vi både varmepumper og solcellepanel til en
overkommelig pris. Er der nogen der har erfaringer og forslag til hvad der
vil være den bedste og rimeligste løsning?

Mvh Thomas

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-10-06 07:45

"TB" <thomas@bendiksen.net> wrote in message
> [...]
> solcellepanel til en overkommelig pris. Er der nogen der har erfaringer og
> forslag til hvad der vil være den bedste og rimeligste løsning?

Solcellepanelet vil temmelig sikkert ikke give nok varme, så det kan I se
bort fra. Hvilken opvarmning har I i resten af huset, og er det muligt at
føre den ud i udestuen?

Keller

Fra : TB

Dato : 16-10-06 09:07

Vi har gulvvarme i hele huset med fjernvarme. Naturligvis kunne vi få
monteret en radiator i udestuen, men fjernvarmetilslutningen er i det anden
ende af huset. Jeg tvivler på det kan betale sig at trække rør igennem hele
huset eller haven, kun for en radiator i udestuen, så derfor tænker vi
alternativt.

Mvh Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-06 09:53

On Mon, 16 Oct 2006 10:06:55 +0200, "TB" <thomas@bendiksen.net> wrote:

> [...]
>huset eller haven, kun for en radiator i udestuen, så derfor tænker vi

En varmepumpe vil kunne gøre det. Men vælg en i god kvalitet, ellers
er besparelsen ikke stor. Vær desuden OBS på hvad minimums
temperaturen er for indstillingen - der er mange typer der ikke kan
stilles lavere end 16°C.

** Lars

Fra : TB

Dato : 17-10-06 13:05

Godt du lige sagde det. Den jeg har kikket på har 16 grader som et minimum.
Vi bruger kun udestuen til entré om vinteren, så det vigtigste for os er at
kunne holde omkring 10 grader. Men der findes altså varmepumper der kan det?
Må så kikke lidt nærmere i specifikationerne.
Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 16-10-06 22:25

TB skrev:
> [...]
> overkommelig pris. Er der nogen der har erfaringer og forslag til hvad der
> vil være den bedste og rimeligste løsning?

Der findes solpaneler med egen solcelle-drevet pumpe/blæser beregnet for
opvarmning/affugtning af sommerhuse og garager. En sådan lyder akkurat
som hvad du har brug for!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 16-10-06 22:32

<http://www.kerychip.dk/> !

--
Armand.

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-10-06 10:47

> Der findes solpaneler med egen solcelle-drevet pumpe/blæser beregnet for
> opvarmning/affugtning af sommerhuse og garager. En sådan lyder akkurat som
> hvad du har brug for!

De leverer slet ikke varme nok. De kan bruges til at affugte sommerhuse og
måske til nød holde dem frostfrie, men det er ikke nok til at opvarme en
udestue om vinteren.

Keller