stabilitet af simpel opmuring
Fra : Nicolai Bur

Dato : 15-10-06 08:34

Jeg har en gammel portåbning hvor jeg vil have indsat en ny dør. Døren er
meget bred og fylder porten bort set fra knap 40cm i hver side.
Jeg havde forestillet mig at mure lecablokke op ved siden af døren på begge
sider. De kan så bare kun fæstnes til siden i den gamle portåbning og i
hinanden, plus i toppen af åbningen. Alle fæstninger er bare med mørtel
eller lim.
Spørgsmålet er om det vil være stabilt nok.
Jeg vil bruge 19x23x49 lecablokke, og der skal stables 12 ovenpå hinanden i
hver side. Nederste kan stå på betonunderlag, den øverste kan klistres lidt
fast i toppen af portåbningen. Alle andre vil kun hæfte til den over og
under samt med endestyket fæstnes til siden af den gamle åbning. Jeg er
kommet i tvivl om hvorvidt jeg eventuelt skal supplere med et eller andet..
og hvad det skulle være.

Fra : Nygaard

Dato : 16-10-06 09:01

> [...]
> under samt med endestyket fæstnes til siden af den gamle åbning. Jeg er
> kommet i tvivl om hvorvidt jeg eventuelt skal supplere med et eller

Jeg ville nok vælge at fortande (hvordan du det så end staves) den
eksisterende mur, altså at du for hver 2. eller 3. lecablok skærer et hak
(en halv lecablok) ind i den eksisterende mur, og mure ind i det.

/Nygaard