Tilbygning tæt på stort bøgetræ
Fra : Anders

Dato : 14-10-06 20:25

Jeg tænker på at lave en tilbygning som kommer tæt på et ca. 75 år
gammelt bøgetræ. Der vil fra tilbygningen og til træet være ca.
2.50 meter (i dag er der ca. 7.50 meter). Krone på træet kommer ikke
i nærheden af tilbygningen.
Er der nogen risiko ved dette, jeg tænker på om træet vil kunne
holde til det når rodnettet beskadiges?
Jeg vil ikke fælde træet, så hellere flytte tilbygningen til et
andet sted, som desværre ikke vil komme til at passe helt så godt til
vores gamle hus fra 1924.

Mvh
Anders

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-10-06 21:24

On 14 Oct 2006 12:25:25 -0700, "Anders" <broeng@privat.dk> wrote:

> [...]
>Jeg vil ikke fælde træet, så hellere flytte tilbygningen til et
>andet sted, som desværre ikke vil komme til at passe helt så godt til

Hvis du går ud fra at kronen er ca. lige så stor i omfang som roden, så
er det ikke helt galt.
Så hvis ikke kronen er i nærheden af tilbygningen, så er roden næppe
heller.

2,5 meter til stammen af træet, det er ikke specielt tæt. Der vil da nok
blive klippet en enkelt rod hvis der graves ud til sokkel, men det er jo
kun på eet sted, ikke hele vejen rundt om træet. Det er så lille en
beskadigelse af roden at træet dårligt mærker det.

Umiddelbart lyder det ikke til at være noget problem med tilbygningen på
den ønskede plads. Bare husk at træet bliver større, og at bøgetræer kan
blive meget store.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Max

Dato : 14-10-06 21:31

Hej Anders

> Er der nogen risiko ved dette, jeg tænker på om træet vil kunne
> holde til det når rodnettet beskadiges?

Jeg tror træet er ligeglad, men et stort bøgetræ kan drikke en
forfærdentlig masse vand og det kan få din sokkel til at flytte
sig op og ned i løbet af året.

Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 14-10-06 21:42

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Jeg tror træet er ligeglad, men et stort bøgetræ kan drikke en
>forfærdentlig masse vand og det kan få din sokkel til at flytte
>sig op og ned i løbet af året.

Hvorfor det?
- jeg har indtil nu troet at netop det at træet drikker meget vand, så
holdes jorden godt tør og der kommer næppe fugt i nærheden af soklen.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Max

Dato : 14-10-06 21:48

Hej Leonard

> Hvorfor det?
> - jeg har indtil nu troet at netop det at træet drikker meget vand, så
> holdes jorden godt tør og der kommer næppe fugt i nærheden af soklen.

Der drikkes så meget vand at jorden synker sammen i løbet af
sommeren og så synker soklen med, en effekt der naturligvis er
meget afhængig af de jordbundsforhold man har.

Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 14-10-06 22:05

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Der drikkes så meget vand at jorden synker sammen i løbet af
>sommeren og så synker soklen med, en effekt der naturligvis er
>meget afhængig af de jordbundsforhold man har.

Hvis det er tilfældet vil der vel også være en lavning i græsplænen
rundt om træet?
Jorden synker vel ligegodt om der står en sokkel eller der bare er
græs på?

Jeg har et stort kastanietræ, hvor jorden i nærheden af træets rodnet
er meget tør og hård. Jo længere væk fra træet, jo blødere og
fugtigere bliver jorden, men der er ingen tegn på at jorden omkring
træet synker i forhold til jorden længere væk.
Mon ikke jorden efter 75 år har fundet sig til rette med forholdene og
sat sig så meget at en sokkel ikke flytter sig nogensteder?
- normalt graver man jo kun ned til hvor soklen skal stå og jorden
derunder, som helst skal være lerlaget, er komprimeret ret godt af
naturen efter mange år at have båret den meter jord ovenover, som man
lige har fjernet.

Jeg er ikke uddannet i byggebranchen, men jeg har aldrig hørt om eller
oplevet at store gamle træer flytter på balancen. Jeg ville være
betænkelig hvis det var et ungt træ, der bliver meget større i løbet
af få år, men et gammelt træ vokser ikke lige så hurtigt i forhold til
dets størrelse.

Fra : Max

Dato : 14-10-06 22:34

Hej Leonard

> Hvis det er tilfældet vil der vel også være en lavning i græsplænen
> rundt om træet?

Vil du bemærke at græsplænen hævede og sænkede sig 1-2 cm ?

Men jeg har et hushjørne som vandrede op og ned i mange år
med en flot sætningsrevne, det stoppede da naboen fældede
en kæmpeahorn der stod 3 meter fra det hjørne.

Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 14-10-06 22:51

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Men jeg har et hushjørne som vandrede op og ned i mange år
>med en flot sætningsrevne, det stoppede da naboen fældede
>en kæmpeahorn der stod 3 meter fra det hjørne.

OK, jeg tror dig, jeg havde bare ikke forestillet mig at det kunne
være et problem.

Fra : Max

Dato : 14-10-06 22:57

Hej Leonard

> OK, jeg tror dig, jeg havde bare ikke forestillet mig at det kunne
> være et problem.

Læg også mærke til at jeg også kun siger at det kan være
et problem, det behøves jo ikke nødvendigvis være tilfældet
i omtalte tilfælde.

Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 14-10-06 22:42

Hej, tak for svaret.
Mht. at kronen ikke kommer i nærheden, er det fordi at tilbygningen
bliver med helvalmet gavl, og at træet er så højt, at kronen kommer
til at være på højde med gavlen og højere (hvis du forstår hvad
jeg mener).

Mvh
Anders

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-10-06 17:20

On 14 Oct 2006 14:42:04 -0700, "Anders" <broeng@privat.dk> wrote:

> [...]
>bliver med helvalmet gavl, og at træet er så højt, at kronen kommer
>til at være på højde med gavlen og højere (hvis du forstår hvad

Dvs. kronen når hen oven over tilbygningen, men ikke så den rammer?

Jeg forstod det sådan at kronen slet ikke nåede hen til tilbygningen.
Men mit svar er gyldigt alligevel

Fra : Anders

Dato : 14-10-06 22:53

Hej, og tak for jeres svar.

Jeg tror nu jeg tager chancen alligevel. Vores gamle hus har nogle
sætningsskader i forvejen, så hvis tilbygningen skulle få en enkelt
eller to, kan det jo være, at den bare kommer til "passe" bedre til
resten af huset. Det skal alligevel pudses, så skaderne er nemme at
reperere.
Mvh
Anders

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-10-06 21:52

Anders wrote:
> [...]
> Jeg vil ikke fælde træet, så hellere flytte tilbygningen til et
> andet sted, som desværre ikke vil komme til at passe helt så godt til

Fæld det dog, det tager jo alt lys i haven.

Så kan du også få en større tilbygning.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-06 17:27

On Sun, 15 Oct 2006 22:52:18 +0200, Peter Ole Kvint
<haabet2003@yahoo.dk> wrote:

>Fæld det dog, det tager jo alt lys i haven.

Sikke da en omgang at fyre af - du ved da hverken hvor meget træet
fylder, hvor meget lys det tager, eller hvor stor haven er.

Fra : Anders

Dato : 16-10-06 08:46

> Fæld det dog, det tager jo alt lys i haven.
>
> Så kan du også få en større tilbygning.

Som sagt så vil jeg ikke fælde træet, og størrelsen på
tilbygningen er passende, 40 m2 med udnyttet tagetage. Jeg ville ikke
bygge mere til selvom træet ikke var der.

Mvh
Anders