Beskæring af Japansk Ahorn
Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 13-10-06 05:05

Hej!

Jeg har en Japansk Ahorn som jeg skal have beskåret. Hvornår er det bedste
tidspunkt for det?

Den har ikke tabt bladene endnu. Jeg skar et par grene på omkring 1 - 1,5 cm
tykkelse af i Marts, og såret gav en masse saft.

Peter

Fra : Trine

Dato : 13-10-06 09:29

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den har ikke tabt bladene endnu. Jeg skar et par grene på omkring 1 - 1,5
> cm tykkelse af i Marts, og såret gav en masse saft.

Hej Peter
Kunne ikke lige finde Japansk Ahorn - men i følge min bog om beskæring så
gælder følgende for ahorn:
Det bedste tidspunkt at beskære er efterår (september - december). Man må
IKKE beskære vinter og forår, da den bløder meget.
Håber det var til lidt hjælp.

Med venlig hilsen, Trine

Fra : Aase Worm

Dato : 13-10-06 09:44

> Jeg har en Japansk Ahorn som jeg skal have beskåret. Hvornår er det bedste
> tidspunkt for det?

Hej.
Det bedste tidspunkt er sommer. På det tidspunkt kan træet hurtigt
"reparere" såret - dermed mindskes risikoen for svamp i såret.
Det næstbedste tidspunkt er efterår/tidlig vinter.
Det dårligste tidspunkt er sen vinter/forår - men det har du jo opdaget.

Hvis det kun drejer sig om nogle smågrene - og dermed nogle små snitflader -
gælder det ikke så nøje.
Hilsen
Aase

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 13-10-06 19:18

Hej Trine og Aase!

Tusind tak for hjælpen. Så vil jeg prøve at gå forsigtigt til værks, nu her
når den har tabt løvet.

Hilsen
Peter

Fra : Jens Buch-Andersen

Dato : 14-10-06 21:06

Hej
Det er bedre at beskære om sommer ifølge denne artikel fra Havenyt:
De forskellige små japanske løn er meget sarte træer, og de angribes meget
let af svampe. Når den ene halvdel af jeres lille, flotte træ er dødt,
skyldes det uden tvivl beskæringen. Man skal forsøge at undgå beskæring af
disse løn, men hvis der endelig skal beskæres, skal det være i august måned.
På det tidspunkt har træet størst energiophobning og har derfor energi til
at indkapsle et beskæskæringssår og modstå svampene. At beskære om foråret
er det værst tænkelige, da træet her skal bruge al sin ophobede energi til
at springe ud. Træet vil ikke blive flot igen, og der er nok ikke anden
udvej end at skifte det ud.

Når I en anden gang skal beskære, så gør det i august og skær til en
udadvendt sidegren, eller hvis der skal en hel gren væk, så skær ind til
grenkraven, (den lille fortykkelse, som er, hvor stamme og gren mødes).

mvh

Jens