Ledninger under gulvet
Fra : Nicolai Bur

Dato : 12-10-06 14:22

Er der rent praktisk nogle problemer ved at fræse en fuge i et halvnyt
betongulv og lægge en elinstallationsledning ned i den, for derefter at
lægge trægulv over?Jeg overvejer lidt at føre strøm til kontakter ved
panelerne på den måde. Det er vel ulovligt, men hvorfor dog? Hvis blot jeg
anvender installationskabel med en kapacitet på eksempelvis 30A ved 230V, så
bør det jo kunne holde til alt hvad mine sikringer kan..?
Det virker lidt træls at skulle have en mand til at komme med kabel som jeg
selv kan købe og lægge det i en revne jeg selv har lavet for så at tage sig
godt betalt for den smule.

Fra : TT

Dato : 12-10-06 16:29

"Nicolai Bur" <nb@home.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det virker lidt træls at skulle have en mand til at komme med kabel som
> jeg selv kan købe og lægge det i en revne jeg selv har lavet for så at

Jeg havde gjort det selv, hvem ved om 5 år hvem der lagde kablet der ???

-TT

Fra : Max

Dato : 12-10-06 18:51

Hej Nicolai

> Det virker lidt træls at skulle have en mand til at komme med kabel
> som jeg selv kan købe og lægge det i en revne jeg selv har lavet for
> så at tage sig godt betalt for den smule.

Egentlig må du ikke lave noget som helst af det selv, men prøv
at spørge i dk.teknik.el

Mvh Max

Fra : Anders Majland

Dato : 13-10-06 14:24

> Er der rent praktisk nogle problemer ved at fræse en fuge i et halvnyt
> betongulv og lægge en elinstallationsledning ned i den, for derefter at
> lægge trægulv over?

Nej det er der ingen problemer i - bare det er det rigtige kabel til
formålet ... Dvs det skal være beregnet til indmuring (Et almindelige PVIKJ
på 3x1,5mm2 er nok til stikkontakter hvis der højest er 13A sikring foran,
mens der skal 2,5mm2 til hvis det er 16A)

> Det er vel ulovligt, men hvorfor dog?
Ja du må ikke selv, men der er ikke problemer i at trække kablerne eller
montere paneludtag med stikkontakterne ...

> Hvis blot jeg anvender installationskabel med en kapacitet på eksempelvis
> 30A ved 230V, så

Ovenstående vise imho at du ikke har helt styr på hvad du har gang i - måske
du skulle nøjes med at fræse rillerne og lade en installatør om at gøre det
færdigt. Det er ikke nødvendigvis lige til at lave det korrekt i tavlen -
Skal der nye sikringsgrupper op eller skal kontakterne på eksisterende
grupper.

Men til en start så kig i kataloget på www.lk.dk Der kan du finde
panelunderlaget og vejledning i hvordan de bruges. Det er der ikke mange ben
i, men tavlen er en helt anden sag ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk