Bæreevne for plankegulv
Fra : Jeppe

Dato : 11-10-06 21:39

Hej

Jeg bor på 3. sal i en ejendom fra ca 1890. Gulvet er består af 12,5 cm
bredde fyreplanker, der er "fæstnet" med søm ca hver meter (det betyder
vel at der ligger nogle store bjælker under gulvet på tværs med en
meters afstand, som bærer det hele?).

Jeg skal til at sætte et 530 liters akvarie op. Akvariet er 55 cm dybt
og 160 cm langt. Det kommer til at stå på et bord med 6 eller 8 ben, som
jeg igen regner med at stille oven på en krydsfinérplade for at fordele
trykket. Akvariet kommer til at stå langs en bærende væg og på trævs
(ikke-parallelt) med gulvbrædderne. Samlet kommer det nok til at veje
omkring godt 700 kg. Mener I, der kan være problemer med gulvets bæreevne?

Tak
/Jeppe

Fra : Ib

Dato : 11-10-06 22:43

"Jeppe" <nej@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (ikke-parallelt) med gulvbrædderne. Samlet kommer det nok til at veje
> omkring godt 700 kg. Mener I, der kan være problemer med gulvets bæreevne?

Jeg tror du får problemer med det, men det er bare en fornemmelse. Akvariet
kommer til at stå med den lange side parallelt med dine bjælker dvs at det
kommer til at støtte på højst en bjælke og 700 kg tror jeg ville belaste
dine gulvbrædder så meget at de bøjer ned, jeg tror ikke at de brister, men
nedbøjningen vil flytte på dit akvarie. Water og lod og vridning og hvad
glasset kan holde til. er ting du skal overveje tror jeg.

Ib

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-06 22:54

"Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vridning og hvad glasset kan holde til. er ting du skal overveje tror jeg.

Det kommer nok til at hvile på 2 bjælker. Stående helt inde ved en bærende
væg og med en kraftig krydsfinersplade under tror jeg ikke at der vil være
noget problem. Det er kun 55 cm ude fra hvor bjælkerne hviler an på muren at
de forreste ben står.

Jeg vil anbefale, at der spørges i news:dk.fritid.dyr.akvarium
Der er måske nogen der der har gjort sig erfaringer.

Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-10-06 01:03

Martin Bak wrote:

> Det kommer nok til at hvile på 2 bjælker.

Hvordan regner du det ud? Akvariet er 55 cm. bredt og står på tværs af
gulvbrædderne, dvs. på langs af de bjælker, der er en meter imellem.

Det kan højest komme til at stå på en bjælke og i værste fald alene på
gulvbrædderne mellem to bjælker.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 13-10-06 07:34

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> gulvbrædderne, dvs. på langs af de bjælker, der er en meter imellem.
>
> Det kan højest komme til at stå på en bjælke og i værste fald alene på

Det har du ret i. Jeg var lidt for hurtig der.

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-06 23:06

"Jeppe" <nej@nej.dk> skrev
>...Mener I, der kan være problemer med gulvets bæreevne?

Lad mig sige det på denne måde: Check lige at dem nedenunder ser det samme
TVprogram, inden du begynder at fylde vand i....

Spøg tilside. Trægulv er ret uforeneligt med store akvarieopstillinger. Før
eller siden kommer der så stort vrid, at glasset revner/sprænges. Gør du
forsøget alligevel (og det gør du jo) skal du først sikre dig at du er
forsikringsdækket for skader både hos dig selv, og dem nedenunder. Hvis du
træner dig op til at 'ensarte' benskruernes tryk mod gulvet/pladen, og
checker dette tit i starten, og senere jævnligt, kan du måske slippe fri for
katastrofen. Du kan lave et hurtigt check af, hvor meget brædderne giver
sig, ved at konen hopper op på ryggen af dig mens du står på 1 ben....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-10-06 03:36

Jeg ville tro at det er en problematisk konstruktion du begiver dig ud i.
Jeg ville anbefale enten at flytte i et nyere beton byggeri eller satse på
et 125-250 liters i stedet. (Personligt har jeg valgt den sidste løsning).
Jeg gætter at du ikke er interesseret i hverken det ene eller det andet. Men
formentlig løser problemet sig selv, da du under alle omstændigheder skal
have ejerforeningen, andelsbestyrelsens eller ejerens (hvis du bor i
lejelejlighed) tilladelse før du sætter en 3/4 ton tung tank med vand i din
lejlighed - og den bliver nok ret svær at få - idet skaderne kan blive helt
uoverskuelige og formentlig ikke dækket af din forsikring. Om ejendommens
forsikring dækker det og ejer/bestyrelse har mod på projektet vil så vise
sig. Mange ejendomme er ret restriktive - en del tillader ikke engang
vaskemaskiner i de enkelte lejligheder, af frygt for vandskader...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Benny Andersen

Dato : 12-10-06 20:46

On Wed, 11 Oct 2006 22:39:12 +0200, Jeppe wrote:

> [...]
> (ikke-parallelt) med gulvbrædderne. Samlet kommer det nok til at veje
> omkring godt 700 kg. Mener I, der kan være problemer med gulvets bæreevne?

Jeg turde godt, men ville sørge for at vægten blev lagt af direkte på tre
bjælker - forlængelse med 2*4 på højkant til underliggende bjælker. Det er
133 kg pr ben og helt inde ved muren bliver vægten lagt af hvor bjælken
ligger=muren.
Som en anden nævner, så er det med vrid i akvariet når der hoppes på
gulvet, så det er nok værd at se hvordan andre har løst det på tilsvarende
træ etagedæk.

Benny Andersen

Fra : Jeppe

Dato : 13-10-06 06:47

Hej igen

Tak for svarene. Jeg havde naturligvis også en god portion tvivl omkring
det fornuftige i mit projekt :). Jeg ejer selv lejligheden, det er
tilladt at holde akvarie i ejerforeningen og min forsikring dækker, så
jeg skulle være dækket ind. Når det er sagt, så er det ikke rart at få
sat akvariet op og så gå at tænke på mulige spændinger i glasset osv.

Jeg har derfor besluttet mig at starte i mindre skala. Har netop købt et
brugt 128 liters -- så er der jo også plads til flere akvarier :) (er
ikke helt sikker på at kæresten er med på den :p).

/Jeppe