Lidming eller muring af lecablokke
Fra : N Jørgensen

Dato : 08-10-06 10:40

Jeg er ikke den store murer, men skal alligevel have lavet et stykke mur der
er 4m bredt og 2m højt. Jeg vil bruge lecablokke, da de er billigere end
gasbeton og da de er større end små mursten, så der er midre arbejde i det.
Jeg har hørt at man kan få lim til lecablokke som kommer på en fugepistol,
så man bare trækker to streger lim på en sten og sætter en ny sten ovenpå.
Det lyder meget tiltalende, men jeg har endnu ikke kunnet finde andet lim
til leca end noget man selv rører op og vist putter på med mureske eller
ligende.

Jeg er ikke helt sikker på at løsningen ikke var at blande noget lim og selv
putte det i en patron og bruge det sådan. Det er måske tilfældet. Der må vel
være nogen her der har limet mure sammen før, og kan fortælle mig hvordan
jeg gør det lettest - uden at betale andre for den smule

Fra : Martin Bak

Dato : 08-10-06 11:14

"N Jørgensen" <no@mail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> må vel være nogen her der har limet mure sammen før, og kan fortælle mig
> hvordan jeg gør det lettest - uden at betale andre for den smule

Det må være som når man limer en isokern DM skorsten. Det er lim af samme
skalgs som fliseklæb. Det røres op og påføres med en plasticpose hvor der er
klippet et hjørne af. Altså ligesom en sprøjtepose til flødeskum ;)
Det er faktisk ret nemt at arbejde med, men det kræver lidt øvelse ikke at
komme til at svine meget med det. Altså sådan at man hele tiden får lim på
fingrene som man så tørrer af i sit arbejdstøj. Så en gammel kedeldragt vil
nok være en god ide..

Martin

Fra : N Jørgensen

Dato : 08-10-06 20:38

> [...]
> fingrene som man så tørrer af i sit arbejdstøj. Så en gammel kedeldragt

Ja, det er den slags jeg har set. Det virker dog som om man skal bruge fuldt
ud lige så meget som alm. mørtel, og som om man fordeler på samme måde og
ender ud med en fuge mellem stenene. Det jeg havde hørt om, men ikke kan
finde, er mere som en lim hvor to striber ned langs en lecablok er nok og
man lægger den næste ovenpå og de glider sammen uden synlig fuge. Med det
andet "lim", så er det jo ikke meget forskelligt fra almindeligt
murearbejde, og man kommer til at betale en hel del mere for det.

Eller misforstår jeg anvendelsen? Kan man nøjes med "to streger" af limen og
så samle uden synlg fuge? Hvad skal man gøre ved en eventuel fuge? Bare
fylde dem ud med mere "lim"?

Fra : Jason Who

Dato : 08-10-06 21:18

> Eller misforstår jeg anvendelsen? Kan man nøjes med "to streger" af limen
> og så samle uden synlg fuge? Hvad skal man gøre ved en eventuel fuge? Bare
> fylde dem ud med mere "lim"?

Jeg ser lip multi fliseklæb har en aftræksstyrke på 2.2N/mm^2 på rå beton.
Med en ru overflade som en lecasten, så er det egentlige (ru) areal større
og aftræksstyrken må være højere. Med sten på 50cm i længden og to striber
klæb, som hver mases ud til 2cm i bredden (det er nok ret lavt sat), så har
du en aftræksstyrke på 500*20*2*2,2N=44kN ca. lig med 4480kg
Det er, i mine øjne, rigeligt. Jeg ved dog ikke meget andet end de tal jeg
skrev, så, måske det er for lidt. Jeg tror nu jeg ville stole en del på
sådan en mur.

Et lille eksempel. Hvis du lægger de to striber klister så de er helt ud til
siderne af stenene og dine sten er 20x20x50, så vil du trække i forreste
stribe hvis du skubber på overkanten af stenen. Hvis vi antager at du har en
sten der er klisteret fast til noget urokkeligt som en fundament, og vi
antager at stenen vil vippe omkring bagerste ned side hvis du skubber til
forreste øvre side, så vil du skulle trykke med 2200 kg på overkanten af en
sten for at brække den af. Dette er i en værst tænkelig situation hvor kun
den ene stribe holder fast og den anden blot fikserer rotationscentrum. Hvis
nu flere sten er limet ovenpå hinanden og du skubber på øverste kant af den
femte sten fra jorden (1m oppe), så vil du skulle skubbe 440kg. Det burde
være nedre grænse for skubbet, og det er da også en del, er det ikke? I 2
meters højde er trykket det halve. Jeg synes egentlig 220kg rent vandret
tryk/træk som absolut nedre grænse, det er acceptabelt. Det er der sikkert
en del mure som ikke kan holde til. Dette her er jo en helt fritstående mur
som kun har støtte i de nederste sten. Ingen hjørner eller sidemure som de
er limet til.

Ok, det blev et længere eksempel. Korriger mig, hvis nogle er uenige. Spørg
hvis udregningerne ønskes. Det er ret simpelt. Gad vide om det også er
korrekt?

Kan man egentlig ikke fylde patronen på en fugepistol op selv? Man kan måske
købe ladebare patroner?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-10-06 01:21

Jason Who wrote:

> Kan man egentlig ikke fylde patronen på en fugepistol op selv? Man
> kan måske købe ladebare patroner?

Man kan købe en limske, som er specielt designet til at fordele limen
korrekt. De fleste byggemarkeder vil kunne levere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jason Who

Dato : 09-10-06 09:32

> Dette her er jo en helt fritstående mur som kun har støtte i de nederste
> sten. Ingen hjørner eller sidemure som de er limet til.

Hov, glemte at bemærke at det er en mur uden forban(d)t. Altså bare en
stabel sten der står direkte ovenpå hinanden.
Hvad er den normale styrke på en mørtelmuret mur under samme forhold?

Fra : Jason Who

Dato : 10-10-06 19:41

> Hov, glemte at bemærke at det er en mur uden forban(d)t. Altså bare en
> stabel sten der står direkte ovenpå hinanden.
> Hvad er den normale styrke på en mørtelmuret mur under samme forhold?

Er der ikke nogle murere her som kan kommentere resultatet? Virker det
rimeligt, og hvad kan man egentlig forvente ved almindelig mørtelmuring
efter samme design? Altså.. urokkeligt fundament med fem eller ti lecablokke
stablet direkte ovenpå hnanden, så der er et lille tårn på 5 eller 10
fritstående sten. 5 og 10 fordi 5=1m 10=2m

Fra : Martin Bak

Dato : 09-10-06 09:11

> Eller misforstår jeg anvendelsen? Kan man nøjes med "to streger" af limen
> og så samle uden synlg fuge? Hvad skal man gøre ved en eventuel fuge? Bare
> fylde dem ud med mere "lim"?

Ja, 2 striber lim påført med omtalte "sprøjtepose" klarer jobbet.

Martin

Fra : N Jørgensen

Dato : 09-10-06 09:37

> Ja, 2 striber lim påført med omtalte "sprøjtepose" klarer jobbet.

Man kan så trykke stenene sammen så der ikke er nogen synlig fuge? Jeg
troede det var mere besværligt med blokke. Billederne på poserne (set
online) viser alle en man med mureske eller spatel. Vejledningen siger
heller intet om anden påføringsmetode end en bred spatel. Faktisk peger al
den information (fraregnet gruppen her) jeg har fundet på at det kun er til
at klistre fliser fast med. Lidt underligt egentlig, for det lyder da solidt
nok ifølge Jason.

Du brugte bare en helt almindelig plasticpose med hjørnet klippet af? Det
kunne holde til at presse noget så forholdsvis tykt ud af? Hvor brede
striber bruger man til murværk?

Fra : Martin Bak

Dato : 09-10-06 10:43

> [...]
>
> Du brugte bare en helt almindelig plasticpose med hjørnet klippet af? Det
> kunne holde til at presse noget så forholdsvis tykt ud af? Hvor brede

Læg mærke til at jeg taler om et Isokern produkt, men som er af samme slags
som fliseklæb. Isokern leverer sammen med limen en pose beregnet til
formålet.
Limen trykkes helt sammen når man sætter stenene sammen.

Det er meget kort beskrevet her: (Altså for limning af skorsten)
http://www.hedestoker.dk/content/PDF/dk_dm_montering.pdf#search=%22isokern%20vejledning%22

Martin

Fra : Jørgen

Dato : 10-10-06 20:18

N Jørgensen wrote:

> Faktisk peger al
> den information (fraregnet gruppen her) jeg har fundet på at det kun er
> til at klistre fliser fast med. Lidt underligt egentlig, for det lyder da
> solidt nok ifølge Jason.

Jeg kiggede lige inde på billigtbyg http://www.billigtbyg.dk/shop/ under
Murermaterialer, Leca blokke, 10 cm at "andre kunder der har købt samme
vare, også har købt": - LIP MULTI fliseklæb GRÅ 25 kg
- og som ekstra kommentar at "Klæber anvendes til fx Lecablokke mv"

Der er altså ikke megen tvivl om at andre gør det på samme måde. Jeg går
måske i gang med et Leca projekt til foråret, så hvis der er nogen med et
godt bud på hvor mange meter Leca man kan mure med 25 kg Lip ville det være
suverænt.