Pearl Harbor - IMHO - [spoiler]
Fra : KNL DtP

Dato : 24-06-01 19:14

Hejsa!

Min søndag har set således ud:

1) Spiste en go' middage med gutterne

2) Så en god film i biografen

3) Skrive dette indlæg om min oplevelse...

Jep - det var min søndag - og den var brugt i dejligt selskab. Da den lokale
biograf havde forpremiere på Pearl Harbor, så kunne vi jo ikke lade det stå
ubrugt hen.

Inden biografturen havde jeg hørt en del, skal vi sige mindre rosende ting
vdr. denne film. Den skulle have al for meget romantisk pladder og for lidt
krig. Den skulle også være for "kick-ass-america"-artig - jeg må desværre
meddele, at JEG ikke støtter den holdning. Faktisk vil jeg gå så vidt at
sige, at den er en af de bedre film jeg har set i længere tid. OK - det er
ikke Saving Private Ryan - men det er heller ikke en gang
opblæst-mange-millioner-i-ryggen-Bay/Bruckheiner-USA-er-helte-film. Jeg
havde frygtet en sødsuppefilm, hvor en sygeplejer og en pilot lader deres
romance udspiller sig over 2½ time, og hvor USA bli'r gjort til den store
helt. Sådan oplevede jeg heldigvis ikke PH.

Filmens første del indeholder en del kærlighed og en del forhistorie - men
den er, IMHO, ikke ødelæggende for filmen. Det giver blot en viden og de
forskellige personer i filmen, som vi følger under angrebet. Ja, dette
angreb er faktisk noget af det flotteste jeg længe har set. Ja, der er meget
speciel FX. Ja, der er meget tju-bang. Ja, det er SÅ SEJT! Det er længe
siden, at jeg har set en så virkelighedstro filmatisering af en
krigsbegivenhed. Jeg havde frygtet at den var gået over stregen og det var
endt i en 2x Armageddon-ID4 - men nej! Under det lange og flotte angreb
formår de at fastholde publikum. Det takkede ikke på noget tidspunkt over!
Tvært imod lancerede de nye og fede måder at filme på. Bl.a. ser man på en
tidspunkt et kamera lege fly, og det dykker og drejer rundt imellem bomber,
døde marinesoldater og ild og røg - virkelig flot!

Sammenfattet kan PH beskrives som en dokumentarfilm, som er blevet
levendegjort ved at tilføje speciel effects og en menneskelig historie.
Dette gør den underholdene - og ikke laaaaangtrukken som mange
historiske-doku-film.

Til folk som *KAN* lide en underholdene film, som fortæller en
action-kærligheds-drama-version af begivenhederne omkring Pearl Harbor, kan
filmen kun anbefales. Det er en ægte sommer-popcorn-i-skødet-hitter!

Til folk som *HADER* en god film, og så tror på anmelderne (dem jeg havde
læst), og så ikke kan fordrage en action-version af en historisk
begivenhed - bliv hjemme - se lykkehjulet - læs en støvet bog.

Imens kan vi andre nyde en flot og seværdig film, som give lige dele action
og lige dele menneskeligt drama. IMHO en go' film. Nyd den, gentlemen - og
go' sommer : D

MVH

Kristian - en glad mand, som brugte en søndag i godt selskab!
www.24h-le-mans.dk

Fra : Jesper Winding

Dato : 24-06-01 21:03

Der faldt en lille sten fra mit hjerte, efter at have fulgt kritikken på
alt.movies, var jeg efterhånden blevet enig med mig selv om at springe denne
over, (især kritikken om at angrebet kun varer en halv time ud af de samlede
3 timer!)og har med længsel set frem til de første danske anmeldelser, og
glæder mig stadig til at høre et par anmeldelser mere fra filmen - men tak
Kristian...

-=JESPER=-