Luftmellemrum eller tryket isolering
Fra : Jason Who

Dato : 06-10-06 11:58

Jeg burde sikkert snart skifte mit navn og lade som om jeg er en anden, så
man ikke ser at alle 100 spørgsmål fra mig :-/

Nu vil jeg umiddelbart gerne isolere en ca. 40 cm tyk murstensvæg (uden
hulmursisolering. Gammel garagebygning) ved at sætte 5.7cm trykimpregnerede
lægter på den og så lægge uld, dampspærer og væg-spånplader yderst. Jeg kan
imidlertid ikke finde isolering i tykkelser som passer bedre end 4.5cm eller
7cm. Hvad er så bedst? At lade 1.2cm luft stå mellem væg og isolering eller
at trykke isoleringen 1.3cm sammen? Med et luftrum så opstår der jo
konvektion og det opfatter jeg som skadeligt, men samtidigt falder
isoleringsevnen af ulden når det komprimeres. Jeg har ikke kunnet finde tal
for det, så jeg ved ikke om det er et reelt problem.

Fra : Martin Bak

Dato : 06-10-06 15:53

"Jason Who" <spaml@mail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> hulmursisolering. Gammel garagebygning) ved at sætte 5.7cm
> trykimpregnerede lægter på den og så lægge uld, dampspærer og

Der er ikke umiddelbart nogen grund til at bruge trykkede lægter her. Du
skulle også overveje om spånplader er det rigtige til vægbeklædningen. Selv
ville jeg foretrække 2 lags gips, eller eventuelt en krydsfiner med et lag
gips udenpå.

> [...]
> isolering eller at trykke isoleringen 1.3cm sammen? Med et luftrum så
> opstår der jo konvektion og det opfatter jeg som skadeligt,

Det er forkert opfattet. En mulighed for ventilation mellem isolering og mur
er kun gavnlig. Hvis isoleringen presses sammen og der uheldigvis skulle
opstå fugt i væggen, vil denne fugt ikke kunne ventileres bort. Så af de
muligheder du nævner vil 45mm. være bedst. Men der findes da 50 mm. batts?

men samtidigt falder
> isoleringsevnen af ulden når det komprimeres. Jeg har ikke kunnet finde
> tal for det, så jeg ved ikke om det er et reelt problem.

Man siger som tommelfingerregel at isoleringen isolerer som den tykkelse den
faktisk har. Altså en 70mm batt der trykkes til 57mm. vil isolere som 57 mm.
I praksis nok lidt ringere, men så lidt at man ikke regner med det.

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-10-06 16:49

> lægter på den og så lægge uld, dampspærer og væg-spånplader yderst. Jeg
> kan

Dårlig idé. Sæt gipsplader op i stedet. Dem kan du sætte op på reglar i gulv
og loft så du får den rette afstand til isolering.

Mvh Maria

Fra : martin

Dato : 06-10-06 17:21

>Jeg burde sikkert snart skifte mit navn og lade som om jeg er en anden, så
>man ikke ser at alle 100 spørgsmål fra mig :-/

måske burde du skifte håndværker ??

hvis du f.eks kun spørger om halvdelen af dine arbejdsopgaver så frygter jeg
lidt for udførslen af dem du ikke spørger om !??!

Martin

Fra : Jason Who

Dato : 06-10-06 17:38

> måske burde du skifte håndværker ??

Mig selv?

> hvis du f.eks kun spørger om halvdelen af dine arbejdsopgaver så frygter
> jeg lidt for udførslen af dem du ikke spørger om !??!

Hvis jeg ikke spørger, så lærer jeg intet.

Fra : Sidse

Dato : 06-10-06 17:48

> Mig selv?

> Hvis jeg ikke spørger, så lærer jeg intet.

Du fortsætter bare med at spørge, det er helt rart at der bliver spurgt om
noget som der kommer en masse reelle svar på.

Men forøvrigt, med hensyn til spånplader på væggen, det er ikke så godt med
hensyn til brandfaren.
Men bruger du 2 laggips vil jeg mene du skal kunne sparke _rigtigt_ hårdt
for at kunne lave hul i dem (du kan jo lave et forsørg i lille skala før du
sætter gips på hele væggen.

Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-10-06 20:31

> Men bruger du 2 laggips vil jeg mene du skal kunne sparke _rigtigt_ hårdt
> for at kunne lave hul i dem (du kan jo lave et forsørg i lille skala før
> du sætter gips på hele væggen.

Sparke? Jeg ville nu nok overveje hvad der kan hænges op. Og der kan hænges
køkkenskabe og badeværelsesskabe med bord op på 2 lag gips med rette plugs.

Mvh Maria

Fra : martin

Dato : 07-10-06 07:59

hvad foregår herinde ??????

sparke på sin gipsvæg ?? hold da helt ferie,jason,du er velkommen til at
tage ved lære når det drejer sig om denne slags råd *G*

gipsplader kan 1 ting spånplader ikke kan,de kan forsinke brand i at sprede
sig,og ved 2 lag (som du SKAL lave) mener jeg du forsinker branden med 20-30
min,medmindre du gør som sidse og laver hul i dem,så går det nok lidt
hurtigere !?!? *G*

> Sparke? Jeg ville nu nok overveje hvad der kan hænges op. Og der kan
> hænges køkkenskabe og badeværelsesskabe med bord op på 2 lag gips med
> rette plugs.

præcis,brug gipsplugs og så kan 2 gipsplader bære ligeså godt som alt
andet,det kræver dog 2 ! plader

og til jason,det jeg mente med du skulle skifte håndværker,jeg ved da godt
du selv laver det,men skift til en aut. for du har nogle underlige ideer når
du spørger,SPÅNPLADER ? det har da været i tv,alle byggeblade osv. osv.
osv,det bruger man bare ikke,man bruger kun gips og har kun brugt det de
sidste,ja 10 år vel ....og at du bare tænker på at bruge dem siger meget om
de arbejdsopgaver du udfører UDEN hjælp herfra,jeg tror ikke resultatet
bliver særlig godt,men har du ikke en tømrer og murer ven der kan hjælpe dig
med huset ? ellers ville jeg nok betale hådværkere til det...

Martin

Fra : Jason Who

Dato : 07-10-06 10:31

> sparke på sin gipsvæg ?? hold da helt ferie,jason,du er velkommen til at
> tage ved lære når det drejer sig om denne slags råd *G*

jamen.. jeg fravælger jo netop gips fordi jeg før eller siden får ramt den
hårdt. Hvis to til fire personer har frikamp på 4*6 m, så går den slags
somme tider galt.

> [...]
> med 20-30 min,medmindre du gør som sidse og laver hul i dem,så går det nok

Da der ikke er noget udenfor garagen som ikke må brænde, så er
gennembrændingstiden ret ligegyldig.

> [...]
> når du spørger,SPÅNPLADER ? det har da været i tv,alle byggeblade osv.
> osv. osv,det bruger man bare ikke,man bruger kun gips og har kun brugt det

Det afhænger da så afgjort at formålet. Jeg er bevidst om at gips er
billigt, let at forarbejde og solidt nok til almindelige væge. Til et
værksted eller træningsrum, der synes jeg nu det virker fornuftigt nok. Hvad
er argumenterne imod spån til væg?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-10-06 18:30

> [...]
> billigt, let at forarbejde og solidt nok til almindelige væge. Til et
> værksted eller træningsrum, der synes jeg nu det virker fornuftigt nok.

Afdunstningerne og brandfaren.
Hvis du absolut vil kunne sparke til væggen, så sæt reglarne med 30 cm i
stedet for de normale 40. Så kan du sparke mindst lige så meget som på
spånpladevægge.

Mvh Maria

Fra : Sidse

Dato : 07-10-06 20:08

> [...]
> Hvis du absolut vil kunne sparke til væggen, så sæt reglarne med 30 cm i
> stedet for de normale 40. Så kan du sparke mindst lige så meget som på

Jeg vil mene at afdunstningen er et problem der ikke er tilstede mere,
indholdet af formaldehyd i modernede spånplader er så lavt så det ikke
betyder noget.
Brandfaren ville ikke bekymre mig i dette tilfælde, snarere hvis jeg skulle
lave en hel 1. sal på et hus til beboelse.

Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-06 10:10

> Hvis du absolut vil kunne sparke til væggen, så sæt reglarne med 30 cm i
> stedet for de normale 40. Så kan du sparke mindst lige så meget som på
> spånpladevægge.

Det skal ihvertfald være kraftige spånplader hvis det skal kunne holde til
spark... måske 22mm gulvspånplader med fer og not eller en lidt tyndere
krydsfiner

Fra : jason Who

Dato : 09-10-06 11:19

> Det skal ihvertfald være kraftige spånplader hvis det skal kunne holde til
> spark... måske 22mm gulvspånplader med fer og not eller en lidt tyndere
> krydsfiner

bemærk at jeg ikke skal spare PÅ væggen. Dertil har jeg en udmærket sandsæk.
Jeg vil bare gerne have at den ikke får huller og buler så snart den bliver
ramt i forbifarten. Jeg har gips på væggene indenfor, og det virker fint.
Her skal der bare være lidt mere holdbarhed.

Jeg har sådan set nu besluttet mig for at isolere med polystyrenplader
direkte på mur og så spånplader på indersiden. God isolering, ingen
fugtabsorbering eller -gennemtrængning, og intet behøv for lægteskelet.
Selve muren er med hulmur uden fyld, så den burde kunne ventilere sig selv
godt nok. Det satser jeg da på.

Fra : Carsten Keller

Dato : 10-10-06 08:41

"jason Who" <spaml@mail.no> wrote in message
> Selve muren er med hulmur uden fyld, så den burde kunne ventilere sig selv
> godt nok. Det satser jeg da på.

Hvorfor er det egentlig at du ikke får blæst/blæser noget isolering i muren
i stedet? Det kunne ende med at blive en del nemmere, hvis du kan leve med
de indervægge der er i dag. Hvis du insisterer på at gøre det selv har jeg
set indlæg herinde om folk der brugte en gammel Nilfisk støvsuger og
flamingokugler, og så tror jeg ikke det bliver dyrere end alle de plader,
lægter og andet skrammel du skal til at rode med...

Keller