Hylder og vægge af støv !
Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 20:34

Hejsa

Jeg har 2 hylder jeg gerne vil have op og hænge på en væg.

Problemet er at væggen kun er af støv.....Forstået på den måde, at når jeg
tænder boremaskinen, så rasler pudset ud af hullet.

Her hjælper almindelige rawplugs ikke. De forsvinder ind i hullet (der
ligger 7 inde i det første hul, så jeg gider ikke blive ved).

Fra min håndværkertid, ved jeg at man kan købe sådan en slags flydende
cement på tube, men jeg erindrer desværre også nogle heftige priser.

Nogen der har et godt bud på, hvad jeg skal gøre ?

Skal lige siges, at vægten der skal bæres er begrænset. Ca. 5 bøger og 30
DVD'er pr hylde.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-06 20:41

"Rysz (8900)" <janrysz[snabela)webspeed(dot)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Her hjælper almindelige rawplugs ikke. De forsvinder ind i hullet (der
> ligger 7 inde i det første hul, så jeg gider ikke blive ved).

Du spidser et stykke trekantliste, der er 'tilpas for stort' til hullet, og
banker det i. Evt. banker i, til den sidder fast, og saver det overskydende
af. Derefter borer du for i træet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 20:59

> [...]
og
> banker det i. Evt. banker i, til den sidder fast, og saver det

Hmmm.....det lyder lidt som en patent-løsning !

Når væggen ikke kan holde under nomale omstændigheder, så holder den vel
heller på listen. Jeg mener, at når jeg har banket et stykke træ i, så er
hullet jo sådan set bare blevet det større, eller er der noget jeg overser ?

Væggen er ca. 15 cm tyk med fliser på modsat side (badeværelset), og den
sidste skrue jeg forsøgte med, var 7-8cm lang. Hvor langt tør jeg banke ?

Kan jo selvfølgelig sætte en skive og en møtrik på inde badeværelset så
bliver det vel for f..... hængende, men er ikke sikker på udlejer bryder sig
om den spøg

Mvh
Jan Rysz

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-06 21:42

> [...]
> hullet jo sådan set bare blevet det større, eller er der noget jeg overser
?

Da det er trekantet, kan det ikke dreje, og når skruen kommer i, klemmer
det.

Jeg formoder der er mursten ell. lign. i væggen, og du borer i mørtelen
mellem stenene? Hvis denne er helt umulig, må du træffe en sten, og bruge
alm. rawlpluggs.

> Væggen er ca. 15 cm tyk med fliser på modsat side (badeværelset), og den
> sidste skrue jeg forsøgte med, var 7-8cm lang. Hvor langt tør jeg banke ?

Så langt som du har boret for.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 05:57

> Da det er trekantet, kan det ikke dreje, og når skruen kommer i, klemmer
> det.

Den havde jeg godt regnet ud.

> Jeg formoder der er mursten ell. lign. i væggen, og du borer i mørtelen
> mellem stenene? Hvis denne er helt umulig, må du træffe en sten, og bruge
> alm. rawlpluggs.

Hmm....ja problemet er sådan set, at det er stenen der opfører sig sådan.

Jeg prøver

Mvh
Jan Rysz

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-06 21:13

Rysz (8900) wrote:

> Jeg har 2 hylder jeg gerne vil have op og hænge på en væg.
>
> Problemet er at væggen kun er af støv.....Forstået på den måde, at
> når jeg tænder boremaskinen, så rasler pudset ud af hullet.

Sørg for at få vandet hullet grundigt med en pensel, inden du fylder filler
i. Ellers binder det ikke ordentlig til væggen.

Fyld så hullet med polyfilla og stik den ønskede plug ind i den våde
spartelmasse. Lad det tørre i nogle timer og du skulle kunne bruge det.

Sådan har jeg selv adskillige gange reddet mig ud af samme situation. Jeg
plejer i øvrigt at anvende en borstørrelse et eller to numre mindre end
foreskrevet for den ønskede plug - så bliver der mindre at fylde op.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-10-06 21:17

On Thu, 5 Oct 2006 21:33:42 +0200, Rysz (8900) wrote:

> [...]
>
> Problemet er at væggen kun er af støv.....Forstået på den måde, at når jeg
> tænder boremaskinen, så rasler pudset ud af hullet.
Væggen må være lavet af andet end dette støv. pudset er bare en overflade.
Hvad er der inden under?
Benny Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 05:55

> Væggen må være lavet af andet end dette støv. pudset er bare en overflade.
> Hvad er der inden under?

Hytten er fra 30'erne, så væggene er konstrueret af udefinerbart materiale

Nej spøg til side. Så vidt jeg kan registrere, så er der flere steder de
gamle sandsten. Enkelte steder er det med hønsetråd og halmstrå (her fandt
jeg dog træet indenunder .

Har fundet forskellen mellem fuge og mursten. Ikke at det gør noget, når
plugsen kommer i. Den ryger lige hurtigt ud begge steder.

Men vil da lige prøve både Prebens og Eriks forslag, så får vi se hvad der
holder.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Benny Andersen

Dato : 06-10-06 10:27

On Fri, 6 Oct 2006 06:55:14 +0200, Rysz (8900) wrote:

[klip]
> gamle sandsten. Enkelte steder er det med hønsetråd og halmstrå (her fandt
> jeg dog træet indenunder .
Pudsede trævægge er en meget almindelig ældre vægtype. Der skal ikke bores
huller, men anvendes træskruer. Træskelettet er ikke altid fuldtdækkende,
så der nødvendigvis ikke træ bag der hvor man ønsker noget ophængt. Jeg
afsøger først, ved at stikke hul med en lang tynd skrutrækker.

> Har fundet forskellen mellem fuge og mursten. Ikke at det gør noget, når
> plugsen kommer i. Den ryger lige hurtigt ud begge steder.
Det var ikke så godt:
http://www.handyman.dk/debat/vis.asp?id=895

Fischer plugs
http://www.fischerdanmark.dk/befestigung/expert/GENERAL/SPLUG.PDF
Det er sjældent at jeg bruger andet end S dübel, men der findes et hav af
specielle plugs.
> Men vil da lige prøve både Prebens og Eriks forslag, så får vi se hvad der
> holder.
Nå!

Benny Andersen

Fra : Knud S.

Dato : 05-10-06 22:16

> [...]
>
> Fra min håndværkertid, ved jeg at man kan købe sådan en slags flydende
> cement på tube, men jeg erindrer desværre også nogle heftige priser.

Du kan købe nogle glasampuller med 2 komponenter der ved sammenblanding
giver en ekstrem stærk masse der kan fastholde f.eks. et gevindjern.
Ampullerne kan nok kun købes i en håndværkerbutik, men er meget effektive.
Fischer har dem bla.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 12:03

> Jeg har 2 hylder jeg gerne vil have op og hænge på en væg.

Jeg forsøgte med at fylde noget grat i hullerne. Lidt Multifill 90
spartelmasse i hullet, og plugsen i bagefter. Har ladet det tørre et døgns
tid, og hylderne hænger der ihvertfald nu. Så må jeg se om de bliver der,
men mon ikke.

Mvh
Jan Rysz