Rockwool under gulv
Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 11:43

Kan man egentlig ikke slippe afsted med at lave et gulv som cement med
rockwool og så stive gulvspånplader?
Jeg sad og kiggede på www.billigtbyg.dk (aner ikke endnu om de overhovedet
ER billige) og fandt at man skal af med 210 kr for styrolit (flamingo)
plader til 1m2 m^2 mens stive rockwoolplader kan fås for 130 kr pr 3m^2. Det
er markant billigere. Trykstyrken er så også meget lavere. Styrolit er
60kN/m^2 mens rockwool er 12kN/m^2. Der er jo en stor forskel, men er 12
egentlig ikke nok? Med stive plader ovenpå, så vil min hoppende vægt jo
fordeles ret godt, så jeg vel kan forvente at det i hvert fald er fordelt
til 1/4 m^2. Det er så 320 km/m^2 hvor pladerne er lavet til lidt over et
ton pr m^2. Burde det ikke gå an?
for 4x6 m^2 vil styrolit koste mig 4200 mens rockwool koster 1030. Det er jo
ikke helt ligegyldigt. Eventuelt kunne man vel endda lægge nogle træplanker
ud under spånpladernes samlinger. Så burde trykket på rockwoolen være meget
lavt.

Skal jeg spendere de ekstra 3000 eller kan det gå an med uldpladerne? Bemærk
at det er til et træningslokale hvor der vil blive hoppet rundt og også
løftet moderat tunge vægte.

Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 11:49

> Kan man egentlig ikke slippe afsted med at lave et gulv som cement med
> rockwool og så stive gulvspånplader?

Ulden er denne her
http://www.billigtbyg.dk/shop/productinfo.asp?id=8394199

Btw.. er de billige eller er det bare navnet? Det er ikke så overskueligt
hvem der (generelt) er billige.

Fra : Martin Bak

Dato : 05-10-06 16:48

"Jason Who" <spaml@mail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
Se her:

http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=477

Du kunne jo også vælge at lægge strøer ud på betongulvet og så isolere
imellem disse. I så fald så kig her:

http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=480

Martin

Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 18:29

> http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=477

> http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=480

takker for de to links. Det virker dog som om normen er at lægge beton
ovenpå de uldplader, og ikke omvendt. Jeg har jo et cementgulv nu som jeg i
princippet godt kunne lægge uld på og så beton over, men... det virker lidt
mre omstændigt end at lave en tynd afretning af cement og smide isolering
ovenpå.

Jeg tror ideen med strøer er god. De vil kunne klare trykket. Spørgsmålet er
så bare om jeg kan bruge blød uld, som linket foreslår. På den måde vil jeg
jo kun understøtte spånpladerne under strøerne og slet ikke på midten.

Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 18:53

> det virker lidt mere omstændigt end at lave en tynd afretning af cement og
> smide isolering ovenpå.

Hey, man kunne jo også... hvis nu jeg læger de strøer ud fra den ene ende af
rummet til den anden, så vil der nu (uden afretning) være omkring 5cm luft
under træet. Så kunne jeg anbringe klodser af tykkelser fra 5cm til 0cm
under strøerne med eksempelvis 1m mellemrum. Så sparer jeg afretningen og
kan så smide isolering mellem strøer bagefter og til slut noget gulvplade.
Er det egentlig ikke ok? Så er spørgsmålet selvfølgelig hvad jeg skal klodse
dem op med. Det skal vel være isolerende også?

Eneste gulvplader jeg kender til er 2.5cm gulv-spånplader. Er der nogen der
ved hvor meget de deformerer ved et givent tryk og spænd? Hvad er der af
alternative plader?

Fra : Sidse

Dato : 05-10-06 20:43

> [...]
>
> Eneste gulvplader jeg kender til er 2.5cm gulv-spånplader. Er der nogen
> der ved hvor meget de deformerer ved et givent tryk og spænd? Hvad er der

Ja, det er den rigtige måde at lave det på.
Du retter op med kiler, enten trækiler eller knudsenklier, husk at banke et
sæm igennem den så de bliver der hvor du vil have dem.
Lav gerne mindre efstand mellem kilerne end 1m, husk det er der alt trykket
forplantes ned til betongulvet.
Du lægger enten 22mm spånplader ovenpå eller hvis du vil have et pænt gulv
kan du jo også bruge gulvbrædder.
det vil blive rigeligt stærkt, styrken vil blive afhængig af hvor langt der
er mellem strøerne.

Henrik

Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 20:56

> Ja, det er den rigtige måde at lave det på.

Rart at høre

> [...]
> et sæm igennem den så de bliver der hvor du vil have dem.
> Lav gerne mindre efstand mellem kilerne end 1m, husk det er der alt

Kan man have beton-strøer-gulv, eller vil det give kuldebroer? Træ er vel
reelt ikke voldsomt varmeledende, så måske det går an sådan? Altså.. et lag
plastic på betongulv. kiler der hvor støerne er langt fra gulvet, men ellers
strøer direkte på plastiken og så isolering imellem strøer og til slut gulv
ovenpå? Ingen isolerende flamingoklodser eller andet ind imellem?

> [...]
> kan du jo også bruge gulvbrædder.
> det vil blive rigeligt stærkt, styrken vil blive afhængig af hvor langt

Jeg forestiller mig en afstand så spånpladerne hviler af i de lange sider.
Det vil sige 62 cm mellem strøer. Jeg kan godt nok ikke finde
isoleringsmåtter som har den bredde, så måske det er smartere at lægge
strøerne på tværs af pladerne med en afstand på 96cm. Vil det være for
meget? Det virker en smule voldsomt, synes jeg. Jeg kan selvfølgelig også
bare lægge dem så de passer, og så skære ulden til.

Hm. jeg ved godt at jeg snart spørger mere end ti håndværkere kan svare på

Fra : TT

Dato : 06-10-06 11:09

> [...]
> bare lægge dem så de passer, og så skære ulden til.
>
> Hm. jeg ved godt at jeg snart spørger mere end ti håndværkere kan svare på

Det er helt korrekt, på nær stør afstanden - den skal være 60 center til
center (det er normen).

-TT

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-10-06 14:54

> [...]
>
> Skal jeg spendere de ekstra 3000 eller kan det gå an med uldpladerne?
> Bemærk at det er til et træningslokale hvor der vil blive hoppet rundt og

Hej Jason

Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt ulden kan holde eller ej, men derimod om
www.billigtbyg.dk. Jeg har handlet der en del gange og varerne og levering
har været i top hver gang. Priserne synes jeg er yderst rimelige.
Andre gange har jeg med fordel handlet hos Odense Lavpris Tømmerhandel
www.olt.dk. Deres service og priser fejler absolut heller ingenting. I mange
tilfælde har jeg sparet en del hos olt i forhold til billigtbyg. I dag er
der ingen tvivl når jeg skal handle byggematerialer, jeg handler hos Odense
Lavpris Tømmerhandel. De er også yderst hjælpsomme i telefonen hvis man er i
tvivl om noget.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 18:32

> [...]
> dag er der ingen tvivl når jeg skal handle byggematerialer, jeg handler
> hos Odense Lavpris Tømmerhandel. De er også yderst hjælpsomme i telefonen

billigtbyg tilbyder levering overaltfor 189, så vidt jeg da husker. Det er
en fordel. Jeg bor lidt syd for køge, og synes ikke jeg har fundet andre
trælaster med ordentlige online kataloger og lave priser. Hints er yderst
velkomne. Kan da også se på Odenses. Måske de leverer billigt.

Fra : Sidse

Dato : 05-10-06 20:45

> [...]
> trælaster med ordentlige online kataloger og lave priser. Hints er yderst
> velkomne. Kan da også se på Odenses. Måske de leverer billigt.

Bor tilfældigvis også lidt syd for køge, og i det område er der f.eks.
lavpristræ i Køge og der er www.lmm.info i Køge hvor man kan låne en lille
lastbil gratis til at køre sine varer hjem i.

Henrik