Flydende gulv og vægge
Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 11:21

Hvad er egentlig det smarteste når man både skal isolere vægge og gulv i et
rum? At isolere væggene , hvorved de bliver knap 15 cm tykkere og så lægge
flydende gulv, eller lægge gulvet først, sådan at det går ud til den
uisolerede væg og så sætte vægge bagefter som kun går ned til gulvet? Det
virker som om det er lettere at afpasse og gøre pænt hvis man lægger gulvet
først, men... måske der er andre betragtninger man skal gøre sig?

Fra : martin

Dato : 05-10-06 19:35

"Jason Who" <spaml@mail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker som om det er lettere at afpasse og gøre pænt hvis man lægger
> gulvet først, men... måske der er andre betragtninger man skal gøre sig?

øøhh? jeg ville nok vælge væg...så gulv... om mht til det ser pænere ud ?
der skal jo være 10 mm frirum i hver side så gulvet kan bevæge dig ? og det
kan de passende gøre under paneler ? men det skal du ikke have eller ?

Martin

Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 21:09

> jeg ville nok vælge væg...så gulv... om mht til det ser pænere ud ? der
> skal jo være 10 mm frirum i hver side så gulvet kan bevæge dig ? og det
> kan de passende gøre under paneler ? men det skal du ikke have eller ?

Du skal ikke antyde at jeg ved hvad jeg snakker om, du!
Jo, jeg havde mest tænkt på nogle lister, men måske deciderede paneler er
bedre. Det er i hvert fald mere robust og dækkende.
Nogen særlig grund til væg og så gulv og ikke omvendt? Det er mere naturligt
at gulvet ikke kiles fast under en væg, eller hvordan?

Fra : jones_net

Dato : 06-10-06 10:42

"Jason Who" <spaml@mail.no> wrote in message

> [...]
> Nogen særlig grund til væg og så gulv og ikke omvendt? Det er mere
> naturligt at gulvet ikke kiles fast under en væg, eller hvordan?

Gulvet skal lægges flydende - hvis du stiller en væg på et flydende gulv, så
vil varme- og fugtbevægelserne ikke være ens under væggen og i den anden
ende af rummet, og du vil risikere, at gulvet sprækker og buler.

Du kan sagtens slutte af med nogle små lister frem for paneler. Bare sørg
for at de dækker de 10mm hul, som der skal være når du lægger gulvet, og så
skal der også være lidt ekstra liste, som skal kunne dække en ydereligere
sammentrækning af gulvet.
Jeg har brugt 13 mm lister i køkkenet, og det er ikke nok! Om vinteren kan
jeg se luft nogle få steder, så gulvet arbejder mindst 4 mm i løbet af et
år...

/J

Fra : martin

Dato : 06-10-06 17:15

> Jeg har brugt 13 mm lister i køkkenet, og det er ikke nok! Om vinteren kan
> jeg se luft nogle få steder, så gulvet arbejder mindst 4 mm i løbet af et
> år...

præcis,og derfor skal du lave væg > gulv..pga bevægelsen i flydende gulv

Martin