Væggene er 99% klar, hvad med l
Fra : user@domain.invalid

Dato : 02-10-06 22:01

Hej!

Jeg har nu fået lavet mine vægge i soveværelset rigtig flotte vha. polyfilla til
de største fordybninger og så to gange sandspartel med efterfølgende grundige
slibninger. Nu er turen så kommet til loftet, men hvad gør man smartest? Det er
en nupret overflade som jeg tror er sprayet på i sin tid (i '68). Der er faldet
lidt af denne overflade ned langs ydervæggen pga. en (nu) udbedret revne.

Kan jeg genskabe overfladen på en eller anden måde, eller evt. lave den helt om?
Den er sådan set god på resten af loftet.

Gode idéer og erfaringer modtages med kyshånd som sædvanligt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael

Dato : 02-10-06 23:51

<user@domain.invalid> wrote in message
> [...]
> helt om? Den er sådan set god på resten af loftet.
>
> Gode idéer og erfaringer modtages med kyshånd som sædvanligt :)

Sidder overfladen løs eller er den forholdsvis fast? Hvis den er løs skal
det hele skrabes af. Herefter kan du fuldspartle loftet og sætte filt op
bagefter. Det vil armere spartlingen og sørge for at det holder.

Fra : jones_net

Dato : 03-10-06 09:52

> [...]
> helt om? Den er sådan set god på resten af loftet.
>
> Gode idéer og erfaringer modtages med kyshånd som sædvanligt :)

Det kommer jo lidt an på, hvor meget du vil lave, og hvordan det er nu...

Hvis det f.eks. er et pudset loft (forskalling med rørpuds), hvor der kun er
1 lampested i midten, så ville jeg helt klart sænke loftet med nye
gipsplader, som spartles og klæbes med filt. Samtidig vil jeg udnytte
lejligheden til at få lavet lampested i hvert hjørne af rummet (eller
hvordan det nu lige passer), og så få trukket 2 tændledninger rundt til alle
steder, og så få lavet kronetænding.

Men det forudsætter selvfølgelig at du kan komme til at skifte ledninger og
at du kan skrue i loftet uden problemer...

/J

Fra : Thomas

Dato : 03-10-06 13:47

user@domain.invalid skrev:
> [...]
> Den er sådan set god på resten af loftet.
>
> Gode idéer og erfaringer modtages med kyshånd som sædvanligt :)

Gipspladeløsningen er den helt klarest hurtigste og billigste. Du kan
ved at spartle ordentligt og så male opnå et rigtigt pænt resultat.
Om loftet skal sænkes eller ej ville jeg lade komme an på loftshøjde
samt hvor vigtigt det er at få trukket ledninger der ikke kan ses samt
naturligvis om det gamle loft kan tåle at man sruer direkte op i det.

PS Husk at leje en gipspladeløfter. Det gør det hele så uendeligt
meget lettere. I nogen byggemarkeder kan du få dem til at give dig
løfteren med istedet for direkte rabat å plader og matrialer.

VH

Thomas

Fra : Ole N

Dato : 05-10-06 09:56

<user@domain.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt om? Den er sådan set god på resten af loftet.
>
> Gode idéer og erfaringer modtages med kyshånd som sædvanligt :)

Hvis lofthøjden tillader det, ville jeg sætte gipsfliser op på en
forskalling. Fliserne fås i 120,180 eller 240x60cm.

Fordelen er at du kun behøver at spartle skruehullerne og du risikerer ikke
at der kommer revner i loftet som man ellers ser ofte ved gipslofter der er
spartlet mellem pladerne. Samtidig får du en lyddæmpning/ bedre isolering
imod næste etage.

Jeg brugte 180x60 i vores nye køkken, og blev meget tilfreds med resultatet.
Det fik et moderne look, og kom ikke til at ligne de gibslofter som man
ellers så i mange 60-70er huse hvor man brugte 40x60cm plader.

Husk at få sænket dine lampedåser så de passer med det nye loft. (brug en
elektriker her)

Læs hvordan her: http://gds.knaufdanogips.dk/mounting/index.html

mvh
Ole Nielsen