Hvordan bliver det rent?
Fra : H. Jensen

Dato : 02-10-06 19:04

Hej

Vi har for et par måneder siden købt nyt køleskab og hvad der ellers hører
til et sprit nyt køkken, det er så længe siden, at vi ikke kan huske hvad vi
blev fortalt at vi skulle gøre det rent med... Det er - ÅRH har glemt
ordet - sølv, ha ha, jeg kan bare slet ikke komme i tanke om hvad det
hedder, det var dog irriterende!

Men der er jo efterhånden kommet godt med fedt fingre på, hvordan gør vi det
rent?

Venlig Hilsen / Best Regards
Heidi Andersen

www.hallemarken.dk

Fra : Max

Dato : 02-10-06 19:16

Hej

> Men der er jo efterhånden kommet godt med fedt fingre på, hvordan gør
> vi det rent?

Har du prøvet med vand og sæbe ?

Mvh Max

Fra : H. Jensen

Dato : 02-10-06 20:17

> Har du prøvet med vand og sæbe ?

Øh ja... Har prøvet nogle forskellige ting efterhånden... Men vi fik et
trick at vide, da vi købte det... Tænkte bare om nogen måske kendte til det,
jeg tror ikke vi er de eneste der vrøvler med fedtfingre på stål.

F.eks. søger jeg råd som Coca cola renser tiolet, citroner til kalken på
fliserne, bagepulver i termokanden osv. Der må være et med fedt fingre på
stål.

Heidi

Fra : Max

Dato : 02-10-06 20:32

Hej Heidi

> kendte til det, jeg tror ikke vi er de eneste der vrøvler med
> fedtfingre på stål.

Ok, det var fedtfingre på stål du bøvler med, det fremgik jo
ikke af første indlæg. Men der findes noget du kan købe
på spraydåse i supermarkedet, det hedder stålrens eller
sådan noget. En billigere løsning er at vaske af med vand
og sæbe og så give lågen en gang parafinolie.

Mvh Max

Fra : Søren

Dato : 02-10-06 21:02

"H. Jensen" <hallemarken@hund.dk> skrev i en meddelelse

> Øh ja... Har prøvet nogle forskellige ting efterhånden... Men vi fik et
> trick at vide, da vi købte det... Tænkte bare om nogen måske kendte til
> det, jeg tror ikke vi er de eneste der vrøvler med fedtfingre på stål.

Jeg fatter ikke at folk køber køleskabe og andet i rustfrit stål.
En overflader der bliver grim af at blive brugt almindelig - det er da
tåbeligt!

> F.eks. søger jeg råd som Coca cola renser tiolet, citroner til kalken på
> fliserne, bagepulver i termokanden osv. Der må være et med fedt fingre på
> stål.

Prøv med en gang klarlak!

Fra : Hanne

Dato : 03-10-06 08:31

> Jeg fatter ikke at folk køber køleskabe og andet i rustfrit stål.
> En overflader der bliver grim af at blive brugt almindelig - det er da
> tåbeligt!

Det gør den såmænd heller ikke, hvis folk bruger håndtaget på køleskabet!

mvh
Hanne

Fra : H. Jensen

Dato : 03-10-06 10:30

> Det gør den såmænd heller ikke, hvis folk bruger håndtaget på køleskabet!

Nårh man har små børn, er det ikke helt nemt at holde køleskab,
opvaskemaskine osv. "fedt fingre" fri...

Uanset hvor tåbeligt det nu end er, så synes vi det er flot :0)

Heidi

Fra : Holst

Dato : 03-10-06 10:44

H. Jensen wrote:

> Uanset hvor tåbeligt det nu end er, så synes vi det er flot :0)

Det er helt sikkert flot. Men det er nok det mest uhensigtsmæssige valg,
når det kommer til at holde det pænt, for fedtfingre ses alt for nemt på
det, og når de ses, så er det ikke længere pænt og flot at kigge på. Og
navnlig med børn i hjemmet ...

Fra : Hanne

Dato : 03-10-06 10:52

> Nårh man har små børn, er det ikke helt nemt at holde køleskab,
> opvaskemaskine osv. "fedt fingre" fri...
>
> Uanset hvor tåbeligt det nu end er, så synes vi det er flot :0)
>
> Heidi

Jamen jeg synes skam ikke det er tåbeligt! Jeg er udmærket klar over, at det
ikke er helt let, hvis der er små børn. Jeg har bare bemærket, at mange
voksne faktisk holder ved/om døren mange andre steder end lige det dertil
indrettede håndtag. Vi skiftede selv til rustfrit for et par år siden og
alle mine fordomme er stort set gjort til skamme. Der går meget lang tid
imellem vi giver overfladerne med noget stålrens/pleje (som jeg ikke lige
kan huske navnet på) og så har vi i øvrigt også fået en klud, der er
imprægneret med et eller andet som også er super god. Alt i alt er vi meget
glade for det rustfri.

mvh
Hanne

Fra : Max

Dato : 03-10-06 10:54

Hej Heidi

> Uanset hvor tåbeligt det nu end er, så synes vi det er flot :0)

Det er praktisk, men det er grimt og jeg bryder mig i disse
allergi tider ikke om at have alt det krom og nikel i køkkenet.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-10-06 18:35

> Uanset hvor tåbeligt det nu end er, så synes vi det er flot :0)

Flot?? Jeg troede man havde rustfrit stål i køkkenet fordi det er praktisk.

Mvh Maria

Fra : H. Jensen

Dato : 03-10-06 18:58

> Flot?? Jeg troede man havde rustfrit stål i køkkenet fordi det er
> praktisk.

Visynes det er flot! Ved ikke hvor praktisk det er når man har langhårede
ofte ret beskidte hunde og små børn... Så havde et hvidt nok været nemmere
at rengøre! Men vi ville gerne have et køkken vi selv kunne lide, som vi
synes var flot! Og det er det! :0) Det mest praktiske ville nok være et
køkken i mørkt træ, hvor alle hårde hvidvarer er gemt væk.... Men det synes
vi nu ikke er pænt., så det er rigtig upraktisk med stål og hvide låger!

Heidi

Fra : Hm

Dato : 03-10-06 19:47

> Visynes det er flot! Ved ikke hvor praktisk det er når man har langhårede
> ofte ret beskidte hunde og små børn...

Har en opvaskemaskine der står lige hvor hunden går forbi så der kommer lidt
"hundesnot" på af og til, jeg købte opvaskeren for ca. 3 år siden, og købte
samtidig en lille spray fra Thermex -Steel ren- stålpuds, det er hvad er
står på dåsen, jeg har vel brugt ½delen - spray på tør efter og du har en ny
beskyttet flade- nemmere kan det næsten ikke være.
Hanne

Fra : Knud S.

Dato : 03-10-06 23:24

> Øh ja... Har prøvet nogle forskellige ting efterhånden... Men vi fik et trick at vide, da vi købte det...

og det nægter sælger at gentage ?

Fra : H. Jensen

Dato : 04-10-06 16:40

> "H. Jensen" <hallemarken@hund.dk> skrev i en meddelelse

> og det nægter sælger at gentage ?

Ej helt ærligt, nu må I sgu!

Jeg stiller et simpelt sprøgsmål her i gruppen, og håber på et svar.. Ikke
andet! Grunden til jeg skrev her, var fordi jeg alligevel liiiige sad ved
min pc...

Det kan da ikke være rigtig at man ved et simpelt spørgsmål skal høre på, at
det er upraktisk, grimt og hvorfor jeg ikke bare spørger sælger, Tak for
kaffe siger jeg bare!

Men jeg har fået nogle gode svar og tak for dem!

Heidi

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-06 17:37

> Det kan da ikke være rigtig at man ved et simpelt spørgsmål skal høre på,
> at det er upraktisk, grimt og hvorfor jeg ikke bare spørger sælger, Tak
> for kaffe siger jeg bare!

Det er nyhedsgrupper i en nøddeskal - prøv at se det sjove og oplysende i at
få en masse andre svar. Jeg er stadig overrasket over at et materiale, man
vælger til industrikøkkener fordi det er praktisk, er så upraktisk i et
privat hjem - så om ikke andet blev jeg klogere

Mvh Maria

Fra : Ralph

Dato : 02-10-06 20:34

> Vi har for et par måneder siden købt nyt køleskab og hvad der ellers hører
> til et sprit nyt køkken, det er så længe siden, at vi ikke kan huske hvad
> vi

Det hedder rustfrit stål og der er en lille forklaring her, besøg din
hvidevareforhandler:

http://www.gram.dk/Default.aspx?ID=11&M=News&PID=116&NewsID=85

Ralph

Fra : H. Jensen

Dato : 03-10-06 07:31

> Det hedder rustfrit stål og der er en lille forklaring her, besøg din
> hvidevareforhandler:

Altså ja, nu prøvede jeg jo lige nyhedsgruppen her... Det var dog utroligt,
som jeg synes at have fået negative svar!

Heidi

Fra : TT

Dato : 03-10-06 08:49

> Altså ja, nu prøvede jeg jo lige nyhedsgruppen her... Det var dog
> utroligt, som jeg synes at have fået negative svar!
>
> Heidi

Jeg tror man kan få en bestemt type klud af fibre - der skulle kunne gøre
det uden rengøringsmidler, altså rengøre BØRSTET STÅL men jeg har ikke
prøvet endnu desværre. Til de negative svar du har fået, som fx. en der ikke
fatter hvorfor man har rustfrit stål som køleskab, så er der nok bare tale
om endnu et tilfælde af janteloven (eller bare en der ikke fatter ret meget
i det hele taget) - Rustfrit stål er super flot, ligesom en bordplade af
træ er... måske er det ikke det mest vedligeholdelsesfrie, men heldigvis er
det jo vore prioritering....

Fandt iøvrigt denne her:
Borup Stålrens. Det renser "fedtfingre" af ståloverflader, samt efterlader
en ganske tynd "plejefilm" på overfladen der er med til at beskytte
overfladen i en periode fremover. Væd en klud med lidt Stålrens, og indgnid
overfladen grundigt med små cirkelbevægelser. Undgå at overdosere, hvis det
sker poleres efter med en ren, tør klud. Ved børstet stål kan det være bedre
at gnide i samme længderetning som "mønstret" i stålet.

-TT

Fra : H. Jensen

Dato : 03-10-06 10:28

> Jeg tror man kan få en bestemt type klud af fibre - der skulle kunne gøre
> det uden rengøringsmidler,

Ja jeg bruger selv flittigt de klude til ALT rengøring, men lige netop dette
tager de ikke...

Rustfrit stål er super flot, ligesom en bordplade af
> træ er... måske er det ikke det mest vedligeholdelsesfrie, men heldigvis
> er det jo vore prioritering....

Ja nemlig, vi synes nu også det er super flot, og ja hvor mange amerikaner
køleskaber fås i alm. hvid?

> [...]
> hvis det sker poleres efter med en ren, tør klud. Ved børstet stål kan det
> være bedre at gnide i samme længderetning som "mønstret" i stålet.

Tak for svaret!

Heidi

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-06 17:11

H. Jensen <hallemarken@hund.dk> wrote:

> Altså ja, nu prøvede jeg jo lige nyhedsgruppen her... Det var dog
> utroligt, som jeg synes at have fået negative svar!

Her et positivt link:

http://www.miele.dk/files/pdf/Miele%20Info%202-2003%20okt.pdf

Venlig hilsen

Tove