Sæbebehandling af massivt egetræsbord ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-10-06 10:23

Hej NG.

Vi har købt et stort flot massivt sæbebehandlet Skovby egetræsbord,
og for at gøre det så rengøringsvenligt som muligt vil vi give det
en del gange sæbebehandling.
Vi har købt noget færdigblandet der hvor vi købte bordet. Det er
noget klistret stads.
Hvor meget skal der smøres på, hvor tykt et lag ?
Er den bløde side af en rengøringssvamp velegnet ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-06 11:24

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> noget klistret stads.
> Hvor meget skal der smøres på, hvor tykt et lag ?
> Er den bløde side af en rengøringssvamp velegnet ?

Jeg har haft massive egetræsmøbler siden 1955. Dem holder jeg med
ganske almindelig flydende brun sæbe (Probat Natursæbe). Det skal ikke
smøres "rent" på bordet, men blandes i lidt lunkent vand, og jeg
bruger gerne en klud, men man kan vel også bruge en svamp alt efter
ens eget ønske, det er vist ligegyldigt. Møblerne bliver med at være
pæne, og bedst af alt - der dufter så lækkert af sæbe bagefter.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-10-06 11:28

Tove Krieger wrote:

> [...]
> ens eget ønske, det er vist ligegyldigt. Møblerne bliver med at være
> pæne, og bedst af alt - der dufter så lækkert af sæbe bagefter.

I følge forskellige anvisninger er der er ikke meget man ikke må
bruge til rensning, men brun sæbe er et af dem.
Så jeg vil sige mange tak for dit råd, men jeg vil ikke følge det.
Når der er tale om et bord til 10.000+ kr som skal holde i mange år
så vil jeg følge producentens råd så meget som muligt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-06 11:38

> [...]
> Når der er tale om et bord til 10.000+ kr som skal holde i mange år
> så vil jeg følge producentens råd så meget som muligt.

Det er helt indlysende Christian. Der er måske endda forskel på egetræ
dengang og nu, det ved jeg ikke. Selvfølgelig skal du følge
producentens anvisning. Han ved helt sikkert hvad han taler om, og man
skal ikke eksperimentere med så dyrt et bord.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : TT

Dato : 02-10-06 12:23

[...]

Her er hvad Skovby selv anbefaler, har i ikke fået en folder med ?

Sæbebehandling - ½ dl. hvide sæbespåner røres op i 1 liter kogt vand. Omrør
grundigt og lad blandingen afkøle til stuetemperatur før anvendelse. Til
egetræ anbefales det at bruge demineraliseret vand til blandingen, da
jernholdigt vand i nogle tilfælde kan misfarve træet.

Sæbeblandingen påføres ved først af afvaske møblet med en ren klud eller
svamp. Sæben påføres produktets overflade og kanter i træets længderetning -
jævnt fordelt og uden klatter og tykke striber. Endetræ kan opsuge meget
fugt, hvilket ved efterfølgende udtørring kan bevirke revnedannelse. Derfor
må kanter kun overtørres en gang. Overskydende sæbe aftørres OMGÅENDE med en
klud, der er opvredet i vand. Rejser træet sig efter behandlingen, således
at overfladen virker ru, slibes PÅ LANGS ad træets årer med sandpapir nr.
220, hvorefter det aftørres.

-TT

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-10-06 14:54

TT (fjern) wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Her er hvad Skovby selv anbefaler, har i ikke fået en folder med ?

Jo. har også læst det igennem, og hvor meget er "jævnt fordelt og
> [...]

> at overfladen virker ru, slibes PÅ LANGS ad træets årer med sandpapir nr.

Vil du forstå det som at det skal være hele blandingen ud over bordet
?
Nej vel ?

Vi købte som skrevet noget færdigt, da det er det nemmeste, men
stadig, lige gyldigt om man bruger det færdigblandede eller
hjemmeblandede, så skal der jo den rette mængde på og hvor meget er
det ?
Er det så træet lige bliver vådt ?
Som et lag smør ?
Midt i mellem ?

Nå jeg ringer til Hansen Møbler i eftermiddag.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : TT

Dato : 02-10-06 16:26

[...]

Jeg _tror_ det er vigtigt at træet altsammen er vådt, måske et lag på 1 mm.
fordelt med svampen... så træet er lige vådt over det hele, træet skal
nemlig mættes, hvis der så er nogle områder hvor træet suger mere end andre,
flytter du lidt af det der over til det altsammen er mættet.

Held og lykke.

-TT

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-06 07:55

TT (fjern) wrote:
> [...]
> nemlig mættes, hvis der så er nogle områder hvor træet suger mere end andre,
> flytter du lidt af det der over til det altsammen er mættet.

Det lyder som den rigtige måde, men for en sikkerheds skyld ringer
jeg, det kan få tæt på uoverstigelige følger i forholdet til konen
hvis det fejler......

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : TT

Dato : 03-10-06 08:51

[...]

Ingen grund til at tage chancer der... men lad os endelig høre hvad de
svarer

-TT

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-06 09:12

TT (fjern) wrote:
> [...]
> http://www.yee-haw.dk
> MSN: spørg...
>
> Ingen grund til at tage chancer der... men lad os endelig høre hvad de

Det skal jeg nok.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Knud S.

Dato : 03-10-06 23:21

[...]

Ville det ikke falde naturligt at spørge hvor du har købt det ?
ja jeg fatter ikke du vil have 10 tilfældige til at kloge i det når
du må formodes at kunne få et godt svar af sælger og så
også forhindre du gør noget de ikke kan stå inde for.