Formering af Hyld
Fra : Thomas

Dato : 01-10-06 14:43

Hej NG

Skal have etableret et hegn med hyld. Ved godt at hyld normalt er noget
man bekæmper Men fruen vil have hyld og hyld skal hun få men
hvordan får jeg lettest formeret de hyld jeg har stående, fordi jeg
kan da ikke forestille mig at det er noget man skal ud og købe.

VH

Thomas

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-10-06 14:50

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> hvordan får jeg lettest formeret de hyld jeg har stående, fordi jeg
> kan da ikke forestille mig at det er noget man skal ud og købe.

Jeg har i år købt to spædende hyld i Lundhede Planteskole.
Sambucus nigra 'Black Beauty' og Sambucus nigra 'Laciniata'.

De er meget forskellige - og meget forskellige fra den traditionelle hyld,
som jeg ellers holder meget af. Lundhede har ikke billeder af dem, men du
kan finde billeder på nettet.

Lundhede har mange forskellige hyld. Og den planteskole er i øvrigt værd at
køre langt efter uanset hvad:

http://lundhede.datascan.net/cgi-bin/ss000001.pl?SS=sambucus&PR=-1&TB=A&SHOP=

Hvordan man formerer eksisterende hyld kan jeg derimod ikke hjælpe med.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-10-06 15:43

On 1 Oct 2006 06:42:51 -0700, "Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com>
wrote:

>Skal have etableret et hegn med hyld. Ved godt at hyld normalt er noget
>man bekæmper Men fruen vil have hyld og hyld skal hun få men

Hyld er en herlig busk - dufter når den blomstrer, flot her i efteråret
når den har bær. Og hyldebærsaft er godt
Hyld kan så sig selv, men det er der nu også mange andre ting som gør.
Jeg har i hvert fald lige så mange ahorntræer her, som jeg har hyld. Til
trods for at der kun har stået et enkelt ahorn og smidt frø, mens der er
mindst 3 hyldebuske som bærer bær, og dermed frø.

>hvordan får jeg lettest formeret de hyld jeg har stående, fordi jeg
>kan da ikke forestille mig at det er noget man skal ud og købe.

Selvfølgelig kan du selv formere hyld. Det normale på planteskolerne er
stiklinger, vinterstiklinger. Men mon ikke også man kan så dem?

Bare vær opmærksom på at du vil spare minimum et år, sikkert endda to,
ved at købe planterne. Hyld kan godt fås som barrodet læplante til ikke
så mange kroner. De fleste planteskoler ligger dog nok især inde med
storfrugtet hyld, i potter, som koster noget mere. De storfrugtede hyld
er fine hvis det er for bærrenes skyld. Er det mere til noget
læhegn-agtigt, så er almindelig vild hyld fin.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Emilsen

Dato : 03-10-06 21:47

Thomas skrev:

> [...]
> hun få men hvordan får jeg lettest formeret de hyld jeg har
> stående, fordi jeg kan da ikke forestille mig at det er noget

Der er flere muligheder. Jeg har formeret en storfrugtet hyld
ved at nedkroge grenene. Fordelen er, at planterne får samme
egenskaber som moderplanten.

Fuglene har sået hyld mange steder i haven. Hvis de ikke står i
vejen, får de lov til at vise deres blomster og bær, før de
fjernes. På den måde har jeg fået en busk, som giver store bær
med megen smag, langt bedre end min indkøbte moderplante.

m.v.h. Emil