Tørretumpler - kondens eller aftræk ?
Fra : Ukendt

Dato : 30-09-06 18:37

Hej

Fruen har slidt sin tøttetumpler, så nu skal hun have ny igen. Den hun har
ødelagt er kun 15 år gammel. )

Det første spørgmål er, skal det være en kondens eller en til aftræk, hvad
er fordele og ulemper ?

Er der noget med at en kondens er væsentlig længere om at tørre tøjet end en
aftræk ?

Det skal iøvrigt være en 7 kg. Vi har en LG 7 kg vaskemaskine, så jeg vil
gerne have erfaringer med LG tørretumplere også, fruen vil jo gerne have at
de matcher. )

På forhånd tak.

Brian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-09-06 18:59

On Sat, 30 Sep 2006 19:36:34 +0200, "Brian" <Desværre> wrote:

> [...]
>ødelagt er kun 15 år gammel. )
>
>Det første spørgmål er, skal det være en kondens eller en til aftræk, hvad

Hvis det er aftræk allerede - så er maskinen lidt billigere og bruger
en smule mindre strøm (med mindre du køber en med varmepumpe i).

Aftræksmodellen bidrager ikke til rumopvarmningen, det gør
kondensmodellen.

Vi har en AEG med aftræk - dog kun 5 kg - den kører bare.

>Er der noget med at en kondens er væsentlig længere om at tørre tøjet end en
>aftræk ?

Det tror jeg ikke.

** Lars

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 30-09-06 22:31

Brian wrote:
> Fruen har slidt sin tøttetumpler, så nu skal hun have ny igen. Den
> hun har ødelagt er kun 15 år gammel. )

Ja, hun må lære at passe bedre på tingene

> Det første spørgmål er, skal det være en kondens eller en til aftræk,
> hvad er fordele og ulemper ?

Kondenstumblere afgiver lidt fugt til rummet de står i. Aftræk puster al
energien ud i det fri (og suger kold luft ind udefra). Jeg foretrækker
kondens, da de er mere økonomiske, især de A-mærkede med varmepumpe. De
A-mærkede modeller bruger omkring 2 kr mindre strøm per maskinfuld. Det
løber hurtigt op, men har man el-varme kommer det ud på ét i fyringssæsonen.

> Er der noget med at en kondens er væsentlig længere om at tørre tøjet
> end en aftræk ?

Det ved jeg ikke. Du kan kigge på maskinens specifikationer. Men sørg for at
få en model der måler sig frem til hvornår tøjet er tørt, og ikke bare kører
i et bestemt stykke tid.

> Det skal iøvrigt være en 7 kg. Vi har en LG 7 kg vaskemaskine, så jeg
> vil gerne have erfaringer med LG tørretumplere også, fruen vil jo
> gerne have at de matcher. )

Jeg har skrevet et længere indlæg om min 6 kg's Blomberg 1350 i dk.bolig i
en tråd af "John" fra den 28/9. Den kan godt rumme de 7 kg tøj jeg vasker i
den tilhørende vaskemaskine.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-06 12:14

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg ikke. Du kan kigge på maskinens specifikationer. Men sørg for
> at få en model der måler sig frem til hvornår tøjet er tørt, og ikke bare
> kører i et bestemt stykke tid.

Du lære hurtigt hvor lang tid der er nødvendigt. Og dem uden for meget
elektronik er som regel billigere at reparere på, vi har smidt 5500,- ud
efter 3 år, fordi styremodulet var så dyrt det ikke kunne svare sig andet
:(. Nu har vi en simpel AEG med et maski-mekanisk ur, og den køre bare. Hvis
du har el.varme betyder det også mindre hvor effekten brændes af :).