Varde Thurø brændeovn - montering af
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 26-09-06 18:08

Hej

Vi har overtaget et hus hvor brændeovnen (Varde Thurø 1)
mangler den øverste skamolplade - den der ligger vandret
hen over brændkammeret. Jeg ved man kan købe et sæt med
nye plader til omkring 600 spir, men sparsommelige som vi
er vil vi hellere købe en hel plade og selv save det ud.
Men problemet er at vi jo ikke kender de nøjagtige mål på
pladen. Den skal vel ikke dække hele kammeret? Så kan
røgen jo ikke komme ud :) Er der nogen der har erfaringer
med at montere sådan en eller har en ovn selv, og kan se
hvad dimensioner den har, vil vi være taknemmelige.

På forhånd tak

| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Blinky Watts is not blind. He suffers from Bozeman's
Simplex. He actually sees 25.62 times as much as we do."

Fra : Kåre

Dato : 27-09-06 06:58

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at montere sådan en eller har en ovn selv, og kan se
> hvad dimensioner den har, vil vi være taknemmelige.

Den øverste skamol plade ligger ovenpå de tre som sidder langs siderne og
bagsiden. Ret simpelt.
Den skal gå helt ud til siderne, helt ind til bagsiden, og flugte med
forkanten af de to i siden.

Formålet med pladen er at "vende" røggasserne, så de bliver længst muligt i
ovnen. Samtidig er den med til at sikre at glasset holdes rent.

Men jo, den dækker faktisk for en stor del af udgangen, men det er det der
er formålet.
Jeg mener at kunne huske at der er 4-5 cm mellem den øverste skamol plade,
og lågen.

Kåre

Fra : JJFL

Dato : 27-09-06 07:35

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og lågen.
>
> Kåre
>har en ovn magen til, der er der 11 cm fra kanten af pladen og til

FC

Fra : Kåre

Dato : 27-09-06 09:48

"JJFL" <jjfl@slet-postkasse.com> skrev i en meddelelse

> "Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> FC

OK, det er også et par år siden jeg flyttede fra den.
Men er det ikke korrekt at sider og top plader flugter?

Kåre

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 27-09-06 14:36

JJFL wrote:

> [...]

Tusind tak :)

Fra : Nygaard

Dato : 27-09-06 10:39

> [...]
> med at montere sådan en eller har en ovn selv, og kan se
> hvad dimensioner den har, vil vi være taknemmelige.

Pis - nu har jeg sod over det hele

Men: 44,5 x 21,5 cm

/Nygaard

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 27-09-06 14:36

Nygaard wrote:

> Pis - nu har jeg sod over det hele
>
> Men: 44,5 x 21,5 cm

Øv :( Men tusind tak for ulejligheden :)

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-09-06 13:41

Hej

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> [...]
> med at montere sådan en eller har en ovn selv, og kan se
> hvad dimensioner den har, vil vi være taknemmelige.

Jeg spurgte aldrig efter prisen på et originalt sæt til min Viking ovn,
men gav 330,- for en 25mm plade hvorfra jeg selv kunne skære en topplade
og en bagplade og så var det ligesom det. Tykkelsen var i øvrigt noget
møg fordi de originale var omkring 23mm. Det gav lidt problemer med
bagpladen. Jeg brugte vel 1 time på at hente pladen, 1 time på at skille
ovnen ad og rense den og dernæst 1 time på at rette det hele til og
samle den igen. Til sidst brugte jeg en time mere på udenomsrengøring,
så alt i alt 4 timers arbejde hvoraf 1-2 kan spares ved et originalt sæt.

Havde jeg haft muligheden for et originalt pladesæt til 600,-, så ville
aldrig have gjort det selv. Min skorstensfejer nævnte blot noget med
15-1800 for et originalt sæt, så jeg undersøgte (desværre) ikke engang
muligheden for originalplader.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 27-09-06 14:40

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> samle den igen. Til sidst brugte jeg en time mere på udenomsrengøring,
> så alt i alt 4 timers arbejde hvoraf 1-2 kan spares ved et originalt sæt.

ok :)

> [...]
> aldrig have gjort det selv. Min skorstensfejer nævnte blot noget med
> 15-1800 for et originalt sæt, så jeg undersøgte (desværre) ikke engang

hm men jeg tror mit håndværkergen tvinger mig til at forsøge selv.
I det mindste så for at Nygaards tilsodning ikke har været forgæves.

Ellers tak for erfaringen :) Nu må jeg se om det er det samme her.
Det er jo vist noget der skal gøres af og til når man har sådan et
apparat stående...

/hilsner