Kan ler være skadeligt?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-06 22:25

Jeg kan få fat i noget ler når min kammerat skal grave ud til havedam. Hvis
leret har hav-oprindelse, er det så dårligt som jordforbedring? Hvor
sandsynligt er det at det har hav-oprindelse/er dårligt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BA

Dato : 26-09-06 11:33

Hvorfor vil du dog have ler i haven - vi andre kæmper som en gal med/mod
det?
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-09-06 11:49

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> havedam. Hvis leret har hav-oprindelse, er det så dårligt som
> jordforbedring? Hvor sandsynligt er det at det har hav-oprindelse/er

Hvis du ikke bor på udpræget sandjord, er det under alle omstædigheder en
dårlig ide.
De fleste haveejere kæmper med at komme af med lerstrukturen i deres
havejord.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-06 18:00

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev >
> Hvis du ikke bor på udpræget sandjord, er det under alle omstædigheder en
> dårlig ide.

Det er ret så sandet.

> De fleste haveejere kæmper med at komme af med lerstrukturen i deres
> havejord.

Vi taler om tilsætning, ikke udskiftning. Iøvrigt kan lers gavnlige virkning
ses direkte på Danmarkskortet. Der er en overvægt af større byer f.eks.
langs Jyllands østkyst. De har deres helt basale rødder i et mere givtigt
landbrug i sin tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-09-06 22:28

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> ses direkte på Danmarkskortet. Der er en overvægt af større byer f.eks.
> langs Jyllands østkyst. De har deres helt basale rødder i et mere givtigt

Øhh?
Sådan som mit danmarkskort ser ud her fra fæstningen Fredericia's lerede
jorder, så er de østjydske byer generelt fjordhavne hhv. vade/bro
-steder over fjordes tilløbende åer :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-06 00:53

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Øhh?
> Sådan som mit danmarkskort ser ud her fra fæstningen Fredericia's lerede
> jorder, så er de østjydske byer generelt fjordhavne hhv. vade/bro
> -steder over fjordes tilløbende åer :-|

Det strider jo ikke mod det jeg skrev.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 27-09-06 18:12

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Det strider jo ikke mod det jeg skrev.

Joeh: De østjydske byer bygget på lerede jorder, har ikke(!) sin
eksistens p.g.a. et rigt landbrug (på lerede jorder), som jeg læser at
du antyder, men derimod p.g.a. beliggenheden á typisk fjordhavn
kombineret med vadested over "fjord-åen", hvorved at industrialiseringen
for alvor satte skub i disse byers vokseværk.

--
Armand.
(5.generations indvandrer og født på et fort)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-06 19:18

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev > > Det strider jo ikke mod det
jeg skrev.

> [...]
> kombineret med vadested over "fjord-åen", hvorved at industrialiseringen
> for alvor satte skub i disse byers vokseværk.

Nu er Verden jo ikke kun sort og hvid, selvfølgelig er udviklingen gået hen
mod, og taget fart ved, industrialiseringen. Men det hele startede med at
man producerede landbrugsprodukter, der ligesom alle andre varer skulle
afskibes, såøh....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 27-09-06 19:25

Hej Preben

> startede med at man producerede landbrugsprodukter, der ligesom alle
> andre varer skulle afskibes, såøh....

Strengt taget er disse byers beliggenhed vel ældre end landbruget.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-06 21:10

> Hej Preben

> Strengt taget er disse byers beliggenhed vel ældre end landbruget.

Jeg er ikke historiker, men jeg mener netop at behovet for, og danneslen af
egentlige byer, opstod efter at man begyndte med landbrug.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-09-06 00:40

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> havedam. Hvis leret har hav-oprindelse, er det så dårligt som
> jordforbedring? Hvor sandsynligt er det at det har hav-oprindelse/er

Hvis du smager på en smule friskopgravet ler, kan du hurtigt afgøre, om det
er salt eller ej. Du tager ikke skade af det, men du må meget gerne spytte
det ud efter smagningen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-06 00:51

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> er salt eller ej. Du tager ikke skade af det, men du må meget gerne spytte

Jeg mener også det kan være 'ødelagt' uden at det skulle smage salt, altså
at Natrium er bundet til leret.
Spørgsmålet er så hvordan og hvorledes muligheden er, for at det kommer til
at fungere som jordforbedring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-09-06 12:21

> [...]
> at Natrium er bundet til leret.
> Spørgsmålet er så hvordan og hvorledes muligheden er, for at det kommer

Ler fungerer som ionbytter, så der kan være mange ting i det - også en masse
gode ting. Hvis natrium er bundet til det, bliver det nødvendigvis ikke ved
med at være det. Mht til frugtbarhed mv - se
http://da.wikipedia.org/wiki/Ler

Det bedste svar på dit spørgsmål er nok at du kan afprøve det på et mindre
stykke jord.
Jacob