Hvornår skel en ny liguster klippes (plant~
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 14:11

Hej

Fik plantet en ny liguster mellem naboen og os i 150 cirka, for et år siden.
Den er pæn og begynder at tætnes. Vi ha ikke klippet endnu, mit spørgsmål er
hvornår man skal begynde at klippe sådan en sg, både i top og sider ?

Mvh
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-06 16:34

On Sun, 24 Sep 2006 15:10:55 +0200, ".:J:."
<MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote:

> [...]
>hvornår man skal begynde at klippe sådan en sg, både i top og sider ?

I siderne - så hurtigt som muligt. I burde næsten have klippet den
allerede denne sommer.

I toppen er det ikke nødvendigt at klippe den før den har den ønskede
højde.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-09-06 14:45

> I siderne - så hurtigt som muligt. I burde næsten have klippet den
> allerede denne sommer.
>
> I toppen er det ikke nødvendigt at klippe den før den har den ønskede
> højde.

Den sidste udtalelse har jeg ofte set før men er bare ikke enig i den.
Jeg har selv haft en liguster der var frosset ned og kom igen. Den groede
lynhurtigt op men blev blot aldrig til den flotte grønne " mur " som den vi
har nu. Jeg synes den bliver meget tættere og pænere når man klipper den i
toppen fra starten af.

Steen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-06 14:56

On Wed, 27 Sep 2006 15:44:37 +0200, "Steen Jakobsen"
<noway@nopost1.tele.xx> wrote:

> [...]
>har nu. Jeg synes den bliver meget tættere og pænere når man klipper den i

Netop 'fra starten af' har stor betydning. Hvis din hæk er 80-100 cm høj
når du klipper toppen, så kommer der ikke nye skud i bunden. De nye skud
kommer fra de 20 cm som er nærmest snittet.

En gammel hæk som er blevet skåret ned vil nok også vokse kraftigere end
en ny hæk - den har jo en stor, etableret rod.