Køb af hus? procedure..
Fra : Ukendt

Dato : 22-09-06 07:12

Hejsa Alle

Det kan jo godt virke som en stor og skræmmende process, er der nogle der
kan pensle ud hvad i har gjort ved sidste handel? Jeg har læst boligsiden,
men vil gerne ha lidt personlige erfaringer..

1. Skal man tage en advokat med, når man har fundet et hus man gerne vil
købe? (hvad koster det?)
2. Koster det noget at få sælgers ejendomsmægler til at skrive et købs
tilbud?
3. Kan man selv skrive skødet, og er der nogle faldgrupper?
4. Har i andre gode råd til en ung mand der overvejer at købe sit første
hus..??

Mvh
Morten

Fra : S. Hansen

Dato : 22-09-06 07:50

On Fri, 22 Sep 2006 08:12:15 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

> [...]
>men vil gerne ha lidt personlige erfaringer..
>
>1. Skal man tage en advokat med, når man har fundet et hus man gerne vil

Ubetinget ja. Der kan være mange faldgrupper når man køber et hus.

>2. Koster det noget at få sælgers ejendomsmægler til at skrive et købs
>tilbud?

Ihvertfald ikke for dig. Men så vidt jeg husker er det også din
advokat der skal skrive dette.

>3. Kan man selv skrive skødet, og er der nogle faldgrupper?

Det kan men vel i princippet godt, men det er ikke noget jeg vil
anbefale. Lad en din advokat klare dette.

>4. Har i andre gode råd til en ung mand der overvejer at købe sit første
>hus..??

Find dit drømmehus, og få så en udskrift fra tingbogen med hvilke ting
der er tinglyst på grunden, og kontakt samtidig din advokat. Din
advokat vil formentlig også som noget af det første få en udskrift af
tingbogen, og så kan du sikkert få en kopi fra ham. Der kan godt i
tingbogen stå ting, som gør at det ikke længere er dit drømmehus

Herefter kontakter du forskellige banker og realkredit institutter og
får forskellige lånetilbud. Indhent selv disse og lad være med at
bruge ejendomsmæglerens tilbud om finasiering. (Du vil formentlig her
kunne spare en del penge)

Hilsen
Steen

Og held og lykke med projektet om at blive priotetsbestyre

Fra : Carsten Keller

Dato : 22-09-06 08:16

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote in message

> Ubetinget ja. Der kan være mange faldgrupper når man køber et hus.

For lige at fjerne eventuelle misforståelser, man skal ikke tage advokaten
med ud og se huset

Man kunne i stedet med fordel tage en håndværker eller lignende med der er
vant til at kigge efter alle de spændende ting ved et brugt hus der ikke
står i tilstandrapporten.

Keller

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 22-09-06 08:21

Det er helt klart et du skal involverer dig med en advokat
de penge er givet godt ud i det ejendomsmægleren ikke altid
giver relevante oplysninger , vi købte en lejlighed hvor vores
advokat fandt ud af at told og skat havde lagt pant ind det gav
en del arbejde, breve m.m. vi brugte Vilsøe advokater der ud
førte arbejdet for den faste pris de havde givet på forhånd.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-09-06 08:45

Juel skrev:

> 1. Skal man tage en advokat med, når man har fundet et hus man gerne
> vil købe? (hvad koster det?)

Hellere en håndværker du har tillid til.

> 2. Koster det noget at få sælgers
> ejendomsmægler til at skrive et købs tilbud?

Har du besluttet dig for at købe huset, er det dig
som giver et tilbud. Ring til ejendomsmægleren
og fortæl hvor meget du vil gi'.
Accepterer sælger tilbuddet, kan ejendomsmægleren
udfærdige en slutseddel. Hér kan en advokat være
nyttig også inden du giver tilbuddet.

> 3. Kan man selv skrive
> skødet, og er der nogle faldgrupper?

Det kan man godt, men det kan også gøres hos
advokaten. Svjh er det den mindste del af regningen.

4. Har i andre gode råd til en
> ung mand der overvejer at købe sit første hus..??

Tjeck lokalplanen.
Tjeck naboer. Har naboen gamle bilvrag i haven, kan
man frygte at vinkelsliber-larm vil forpeste ens fritid.
20 tunede scootere i naboens baghave kan også gi' en ide
om støjniveauet i nabolaget.
Tjeck sælgers bil, er den velholdt, har han muligvis
også vedligeholdt huset.
(I gamle dage var det sælgers sko, man tjekkede
Tjeck fyr og medfølgende hvidevarer.
Står fyret for snarlig udskiftning er det en stor post
på budgettet.
Notér fabrikat og model på hvidevarer. Det er før sket
at et komfur har skiftet identitet efter at slutsedlen
er underskrevet.
Tjeck antenne- og Internetforhold, hvis det har
betydning for dig.
Tegn ejerskifteforsikring.

Peter Schrøder

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-09-06 10:46

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:

> Det kan jo godt virke som en stor og skræmmende process, er der nogle der
> kan pensle ud hvad i har gjort ved sidste handel?

Det synes jeg også det var. Vi skrev under på vores første hus i juni.

> Jeg har læst boligsiden, men vil gerne ha lidt personlige
> erfaringer..
>
> 1. Skal man tage en advokat med, når man har fundet et hus man gerne vil
> købe? (hvad koster det?)

Ubetinget JA. Vi har indtil nu haft en advokat med og vi er meget,
meget glade for ham. Når jeg siger indtil nu, er det fordi der faktisk
er 191 dage tilbage indtil vi overtager huset.

Han har sørget for alting og fået sat nogle ting ind i købsaftalen som
vi ikke har tænkt på. Han har læst alle papirer igennem sammen med os,
så vi ved præcis hvad der står. Han har svaret på alle vores
spørgsmål, og der har været en del.

Hvad prisen angår mener jeg, at han sagde 6500 plus moms, altså godt
8000, og de penge føler jeg er rigtig godt givet ud.

> 3. Kan man selv skrive skødet, og er der nogle faldgrupper?

Ja, man kan godt, men jeg ville aldrig turde. For 8000 kroner vil jeg
ikke risikere noget som helst.

> 4. Har i andre gode råd til en ung mand der overvejer at købe sit første
> hus..??

Hvis du ikke selv er håndværker-typen, så tag en af slagsen med ud og
se på huset. Der kan meget nemt være ting der ikke er nævnt i
tilstandsrapporten, men som alligevel er helt galt.

Det første hus vi så på, var relativt pænt jf. tilstandsraporten, men
det første vores egen bygningssagkyndige bemærkede var at der var
meget fugtigt i den ene side af huset. Op mod 80% målte han. Årsagen
var, at der var dynget jord op i en meters højde mod huset i den side,
men ikke lavet nogen fugtsikring. Intet stod der i tilstandsrapporten.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : alten

Dato : 22-09-06 12:17

http://vilsoe.dk/cgi-bin/kobervejledning.shtml

mvh,
Henrik

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-09-06 14:29

> [...]
> kan pensle ud hvad i har gjort ved sidste handel? Jeg har læst boligsiden,
> men vil gerne ha lidt personlige erfaringer..

Personligt købte jeg mig til al den forsikring jeg kunne, både
ejerskifteforsikring og advokat - men også byggesagkyndig. Det har jeg
bestemt ikke fortrudt.

> 1. Skal man tage en advokat med, når man har fundet et hus man gerne vil
> købe? (hvad koster det?)

Man skal ubetinget tage en advokat med på sagen imho.

> 2. Koster det noget at få sælgers ejendomsmægler til at skrive et købs
> tilbud?

Det er dig der giver købstilbudet. Tag advokaten med ind over. Få udfærdiget
en kontrakt hvor der står noget i stil med "købet er betinget af
godkendelse fra købers advokat...inden d.x.x.", så har du en 2-3 dage efter
du skriver under, til hvis det skulle dukke noget uforudset op, hvor du
stadig kan komme ud af det.

> 3. Kan man selv skrive skødet, og er der nogle faldgrupper?

Ja, MANGE. Glem alt om det.

> 4. Har i andre gode råd til en ung mand der overvejer at købe sit første
> hus..??

Ja, betal for en bygningssagkyndig!! Det koster ikke mere end en 2000-3000
kr at få lavet en gennemgang af huset af en ekspert - og du får en saglig
vurdering fra een der arbejder for DIG og ikke for sælger (som
ejendomsmægleren gør).

Nogle nøjes med at tage fætter dit eller dat med, som er tømrer, men det kan
jeg ikke anbefale. Hyr en rigtig byggesagkyndig der har både en praktisk og
byggeteknisk viden og som står inde for sine svar med sin forsikring. Det
lyder måske af mange penge, men det kan blive de dyreste 3000 kr du
nogensinde sparer i dit liv. Hvis det er et meget gammelt hus, fx. et
bindingsværkshus, så er det en god ide, at vælge en sagkyndig med speciale i
netop gamle huse, som kender faldgruberne og ved præcis hvad de skal være
opmærksomme på.

Statens Bygninskulturelle råd laver bl.a. den slags rapporter på konsulent
basis og er, efter min mening, meget dygtige og har både ekspertise med
nyere og ældre byggeri. De laver også besigtigelser uden skriftlig rapport,
hvor den byggesagkyndige kommer ud på ejendommen og gennemgår fejl og
mangler mundtligt, men så ikke skriver en rapport bagefter og det er meget
billigere. De koster ca. 850 kr i timen.

En anden ting er, som andre også siger - brug øjnene. Se på naboerne. Se på
kvarteret. Kig på luftkort og check for store landbrug eller andet i
nærheden. Check alle tinglysninger. Se på sælger. Brug øjnene inde og
udenfor huset. Vær især på vagt for ringe gør-det-selv arbejde - manglende
vedligehold er næsten bedre. Bed om at komme alle steder, i skunken, på
loftet, i kælderen og kig under tæpper, bag møbler etc. Læs
tilstandsrapporten grundigt og kig på hvert sted der er nævnt og prøv at
lægge mærke til andre lignende skader.

Med venlig hilsen
Gainsbourg