Ventilationshul i badeværelsesvindue?
Fra : Jakob Munck

Dato : 16-09-06 12:22

Mit badeværelse er meget fugtigt og jeg skal have lavet et hul i vinduet og
sat en ventilationsanordning op. Men hvordan gøres det. Jeg er ikke selv
håndværtypen, så jeg skal have hjælp.

Er det en glarmester, som laver den slags?
Kan han skære hul i ruden, eller skal der en helt ny rude i?

v.h.
Jakob

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-09-06 12:33

Jakob Munck skrev:

> Mit badeværelse er meget fugtigt og jeg skal have lavet et hul i vinduet og
> sat en ventilationsanordning op. Men hvordan gøres det. Jeg er ikke selv
> håndværtypen, så jeg skal have hjælp.

Du kan sætte en spalteventil i - eller få en anden til at gøre det.
Normalt fræser jeg ud til ventilen. Men man kan godt lave en række
huller i vinduesrammen, som ventilen monteres over.

Jeg tænker på en spalteventil af denne type (der findes fl. typer):
http://www.carlf.dk/katalog/produkt.05/056471.htm

Husk også der skal en vandnæse til den udvendige side.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-09-06 14:15

> Jeg tænker på en spalteventil af denne type (der findes fl. typer):
> http://www.carlf.dk/katalog/produkt.05/056471.htm
>
> Husk også der skal en vandnæse til den udvendige side.

Der er ikke plads i vinduesrammen. Det skal være i selve vinduet (glasset)
at ventilen skal monteres. Men er det en opgave for en glarmester eller
hvad?

v.h.
Jakob

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-09-06 19:11

Jakob Munck <jm2@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> at ventilen skal monteres. Men er det en opgave for en glarmester eller

Er det en termorude?

Hvis det er en enkeltrude. så kan man skære et hjørne af glasset og
sætte en ventil der.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-09-06 19:20

Jakob Munck skrev:

> Der er ikke plads i vinduesrammen.

Du kan godt købe en spalteventil til en smal ramme, der kun fylder
253 mm i bredden. Kan den ikke være her, må det være en meget lille
ramme. Med lidt fingersnilde kan der nu også bores ud til en ventil
i karmen. Så det burde altså ikke være helt umuligt, på en eller
anden måde, at få noget ventilation i vinduet.

> Det skal være i selve vinduet (glasset)
> at ventilen skal monteres. Men er det en opgave for en glarmester eller
> hvad?

I gamle dage fik folk mange gange en hjørneventil i. Det var jo kun
beregnet til enkelt-lags-glas, så man skar simpelthen en trekant af
glasset i det ene hjørne. Herefter blev trekant-ventilen klemt fast
om glasset.

Altså hvis det er termoglas, du har, kan du godt glemme alt om at
sætte en ventil i her. Hvis det er enkelt-lags-glas kan enten en
snedker eller glarmester klare sagen. Jeg kan se, man stadig kan
købe denne lidt gammeldags ventil:
http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/beslag/ventilation/boligventiler/diverseventiler/

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-06 18:47

Den 16/09-2006 klokken 15:14, skrev
"Jakob Munck" <jm2@webspeed.dk>
i <450bf8d1$0$875$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Der er ikke plads i vinduesrammen. Det skal være i selve vinduet
> (glasset) at ventilen skal monteres. Men er det en opgave for en
> glarmester eller hvad?

Jeg har denne type monteret i mine kældervinduer:
<http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.05/055141.HTM>

og ja, det er glarmesteren der laver hullerne, og evt. også monterer
ventilatoren.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-09-06 19:31

kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk skrev:

> Jeg har denne type monteret i mine kældervinduer:
> <http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.05/055141.HTM>

> og ja, det er glarmesteren der laver hullerne, og evt. også monterer
> ventilatoren.

En snedker kan også gøre det. Men jeg kan hilse og sige, der godt
kan gå nogle stykker glas til, inden det lykkes at få lavet et
rundt hul. Det er sk... svært

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-09-06 22:10

> [...]

> sat en ventilationsanordning op. Men hvordan gøres det. Jeg er ikke selv

Hvis dit badeværelse er "meget" fugtigt, så var det måske en idé at få
monteret en rigtig ventilator, altså enten op gennem loftet, eller ud
gennem væggen.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-09-06 07:37

Jeg siger tak for alle jeres indlæg. Jeg tror jeg har en idé om hvordan det
skal løses. Det drejer sig om en enkeltlags-rude, og jeg vil helst have
monteret en almindelig ikke-elektrisk ventil. Det bør en glarmester kunne
klare.

Tak for hjælpen.

v.h.
Jakob

Fra : TT

Dato : 18-09-06 14:17

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis dit badeværelse er "meget" fugtigt, så var det måske en idé at få
> monteret en rigtig ventilator, altså enten op gennem loftet, eller ud
> [...]

Hvordan undgår man det trækker ind igennem en udluftningsventil - hvis den
er monteret lige ud igennem en væg?

-TT

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-09-06 19:54

TT <trp@(fjern)hajq.dk> wrote:

> Hvordan undgår man det trækker ind igennem en udluftningsventil - hvis den
> er monteret lige ud igennem en væg?

Der bliver monteret en lamelrist yderst, ligesom en persienne, der
automatisk lukker når der ikke blæses luft igennem. Det gælder for en
elektrisk ventilator.
Man kan også have en klapventil indvendig, hvis man ikke har en
el-ventilator.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert