Grønsagsbox flaming
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-09-06 18:06

Jeg kar købt en af de runde flamingo grønsagsboxe. Er der nogle
fiduser med hensyn til brugen. Jeg har hørt at nogle graver den ned,
men er det nødvendigt. Umiddelbart er den jo ikke særlig kølig, når
den står på terrassen, man kunne måske lægge et par isblokke i, (dem
til køleboxe, som man putter i fryseren)
Vil i dele jeres evt. erfaringer
mvh Ebbe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-09-06 18:29

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> den står på terrassen, man kunne måske lægge et par isblokke i, (dem
> til køleboxe, som man putter i fryseren)

Faktisk tror jeg at ideen med dem er at varerne ikke skal fryse om vinteren.

Steen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-09-06 21:51

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev
> Faktisk tror jeg at ideen med dem er at varerne ikke skal fryse om
vinteren.

De fryser ved vedvarende frost, blot med lidt forsinkelse, så den første dag
der er dagfrost er det sket med fidusen (og kartoflerne).

Skal man frostsikre noget, skal der være forbindelse nedenud til jorden, som
giver varme af sig (også om vinteren), og så skal isoleringen være ovenover
og i siderne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-09-06 08:31

On Fri, 15 Sep 2006 22:51:10 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>giver varme af sig (også om vinteren), og så skal isoleringen være ovenover

Tjae, jeg ved ikke rigtig hvad jeg havde tænkt, men især i denne tid,
hvor der er mange ting fra haven (koloni) er køleskabe jo lidt
overbefolket, og salat m.m. bliver hurtigt lidt sjaskede, men jeg vil
eksperimentere lidt, og takker for interessen
mvh Ebbe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-09-06 09:23

> [...]
som
> giver varme af sig (også om vinteren), og så skal isoleringen være

Det er jeg skam helt klar over men det kunne måske redde nogen ting i en
garage.

Steen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-09-06 10:06

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev>
> Det er jeg skam helt klar over men det kunne måske redde nogen ting i en
> garage.

Jeg ville blot prøve at medvirke til at fjerne den udbredte misforståelse
der er i befolkningen, at en flamingokasse skulle være frostsikker, det er
den ikke, al den stund at de varer der er i den, ikke producerer varme. Men
sålænge der ikke er dagfrost, er det da en OK beskyttelse mod let
nattefrost.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivan

Dato : 16-09-06 16:02

> [...]
> Men
> sålænge der ikke er dagfrost, er det da en OK beskyttelse mod let

Vi har en stående på terasse med kartofler i, disse har endnu aldrig været
froset. Det skal siges at terasse er overdækket og med hegn op i ca. 95 cm,
så det kan ikke blæse ind med vand og sne.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-09-06 17:48

Ivan wrote:

> Vi har en stående på terasse med kartofler i, disse har endnu aldrig
> været froset.

Der må være en varmekilde et sted i nærheden, hvis dine kartofler ikke
fryser. Almindelig sund logik bekræfter hvad Preben skrev.

Flamingoen i sig selv poducerer ikke varme, den sinker kun varmeafgivelsen,
når det bliver koldt. Altså før eller siden bliver det også hård frost i
flamingokassen, hvis der ikke fra anden side tilføres varme.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-09-06 18:27

On Sat, 16 Sep 2006 18:48:15 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

> [...]
>når det bliver koldt. Altså før eller siden bliver det også hård frost i
>flamingokassen, hvis der ikke fra anden side tilføres varme.

Men kartofler (eller andre rodfrugter for den sags skyld) udvikler nu en
smule varme. Om det er nok til at holde en flamingobeholder frostfri i
en hård vinter tvivler jeg dog på.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-09-06 23:36

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Men kartofler (eller andre rodfrugter for den sags skyld) udvikler nu en
> smule varme. Om det er nok til at holde en flamingobeholder frostfri i
> en hård vinter tvivler jeg dog på.

Hvis man lægger mange tons sammen, kan dette nok være en målbar ting, men
ellers ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen